اخبار جهان

دهها کشته و مجروح نتیجه افزایش شدت درگیری ها در قره‌باغ

روزهای بروجرد- آتش‌بسی که پس از موج اخیر درگیری‌های ارمنستان و آذربایجان در روسیه بر سرش توافق شد عملا از سوی هیچ دو طرف درگیر بر سر ناگورنو-قره‌باغ رعایت نمی‌شود و جنگ کماکان ادامه دارد.

به گزارش پارسینه، دویچه وله گزارش داده به گفته مقام‌های جمهوری آذربایجان ۱۳ نفر در حمله موشکی به شهر گنجه کشته شده‌اند. در منطقه مورد مناقشه قره‌باغ آش‌بس شکننده‌ای به مدت یک هفته در حال اجرا است، اما هیچ یک از طرف‌های درگیر به آن پایبند نیستند.

مقام‌های وزارت دفاع آذربایجان از حملات موشکی به یک منطقه مسکونی در شهر گنجه خبر داده‌اند. بر اثر اصابت موشک به این منطقه ۱۳ نفر کشته شده‌اند. گنجه دومین شهر بزرگ آذربایجان است. این دومین حمله به گنجه در یک هفته گذشته است. در این حمله شماری از خانه‌ها در شهر ۳۰۰ هزار نفری گنجه تخریب شدند. ماموران اجسادی را که در میان آن‌ها کودک هم دیده می‌شدند، از زیر آوار بیرون آورده‌اند. در این حمله بیش از ۵۰ نفر مجروح شده‌اند.

الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان این حمله را یک جنایت جنگی خواند. او در یک پیام تلویزیونی گفت: «ما در میدان جنگ انتقام خواهیم گرفت.» وی نیرو‌های ارمنی در قره‌باغ و طرفداران آن‌ها در ارمنستان را “سگ”، “فاشیست” و “حیوانات وحشی” توصیف کرد.

ارمنستان مسئولیت انجام این حمله را انکار کرد و در مقابل آذربایجان را متهم کرد که خود پشت حمله است و می‌خواهد از آن به عنوان حربه‌ای برای “تبلیغ” علیه ارمنستان استفاده کند.

از سوی دیگر یورونیوز نوشت: آتش بسی که پس از موج اخیر درگیری‌های ارمنستان و آذربایجان در روسیه بر سرش توافق شد عملا از سوی هیچ دو طرف درگیر بر سر ناگورنو-قره‌باغ رعایت نمی‌شود و جنگ کماکان ادامه دارد.

باکو و ایروان، یکدیگر را به آغاز موج جدید درگیری‌ها و شکستن توافق آتش بس و حمله به مناطق مسکونی و شهری متهم می‌کنند.

دهها کشته و مجروح نتیجه افزایش شدت درگیری ها در قره‌باغ

جمهوری آذربایجان می‌گوید در جنگ بر سر بازپس‌گیری ناگورنو-قره‌باغ دست برتر را دارد و ارتش این کشور به پیشروی‌های قابل توجهی دست یافته و پس از شهر جبرئیل، شهر فضولی و ۷ روستای پیرامون آن را نیز از تصرف نیرو‌های ارمنی خارج کرده و کنترل آن‌ها بدست گرفته است.

شهر فضولی جمهوری آذربایجان و تمامی ۷۵ روستای اطراف آن به جز ۲۰ روستا، در سال ۱۹۹۳ میلادی به اشغال ارمنستان درآمده بود. وزارت دفاع آذربایجان همچنین روز شنبه ۱۷ اکتبر اعلام کرد که یک فروند هواپیمای جنگی سوخو-۲۵ ارمنستان را سرنگون و یک سامانه موشکی اس-۳۰۰ این کشور را نابود کرده و خطوط دفاعی نظامیان ارمنی را در قره‌باغ شکسته است.
بنا به آمار رسمی منتشر شده از سوی دولت جمهوری آذربایجان، از آغاز درگیری‌ها در ۲۷ سپتامبر تا به امروز، ۶۰ غیرنظامی این کشور در حملات کشته شده و ۲۷۰ غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند. مقامات آذربایجان شمار تلفات جانی نظامیان خود را اعلام نمی‌کنند.
در آنسو، ایروان می‌گوید پهپادهای جمهوری آذربایجان با پرواز بر مناطق مسکونی ارمنستان، نه تنها اهداف نظامی بلکه زیرساخت‌ها و مراکز غیرنظامی را نیز هدف گرفته و تخریب کرده‌اند.
وزارت امور خارجه ارمنستان روز شنبه اعلام کرد سه شهروند غیرنظامی این کشور بر اثر حملات نظامیان آذربایجان زخمی شده‌اند.

نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان، در همین روز، حملات آذربایجان را با قصد قبلی و عمدی و آن را «نسل‌کشی مردم ارمنستان» نامید.

پاشینیان به روزنامه لیبراسیون فرانسه گفت: «ما مانند هر ملت دیگر که تهدید به نابودی می‌شود باید از خود دفاع کنیم».

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close