اخبار بروجردویژه ها

تولید نیمی از محصول سیب لرستان در بروجرد/ کمبود ظرفیت سردخانه‌ای

کلثوم دلیران- نیمی از محصول سیب لرستان در شهرستان بروجرد تولید می‌شود و این در حالیست که این محصول مرغوب، از نبود صنایع تبدیلی و سردخانه رنج می‌برد.

سیب بروجرد محصولی مرغوب است که در سال‌های اخیر به عنوان برند در داخل و خارج از کشور شناخته شده است، محصولی که این روزها روزگار خوشی ندارد و بدون داشتن بازار مشخص به حال خود رها شده است و در این میان کسی جز باغداران و تولید کنندگان ضرر نمی‌بینند.

همه ساله در اوایل پاییز فصل برداشت سیب بروجرد آغاز می‌شود اما به دلیل نبود بازار هدف، صنایع تبدیلی و سردخانه این محصول روی دست باغداران می‌ماند.

برداشت ۶۸ هزار تن سیب از باغات لرستان

نبود بازار هدف، عدم وجود صنایع تبدیلی، نبود ظرفیت نگه داری و سردخانه، عدم حمایت دولت از تولیدکنندگان و … مواردی هستند که انتظار می‌رود دست اندکاران توجه بیشتری به رفع مشکلات تولیدکنندگان در تمامی حوزه‌های کشاورزی و باغداری داشته باشند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان اظهار داشت: امسال ۶۸ هزار تن سیب از باغات لرستان برداشت می‌شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان ادامه داد: ۸.۷ دهم سطح باغات و ۲۲.۳ دهم تولید باغات استان لرستان به سیب اختصاص دارد و لرستان از نظر سطح زیر کشت دارای مقام شانزدهم و به لحاظ تولید دارای مقام چهاردهم در کشور است.

تولید نیمی از محصول سیب لرستان در بروجرد

احمدوندی، ادامه داد: به خاطر اقلیم و آب و هوای خوب و خاک حاصلخیز شهرستان بروجرد، پیش‌بینی می‌شود امسال در سطح باغات شهرستان بروجرد بیش از ۳۵ هزار تن سیب برداشت شود که این مقدار تولید بیش از نیمی از سیب تولیدی استان لرستان است.

وی، درآمد هر هکتار باغ سیب را بین ۶۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان اعلام کرد و افزود: متوسط برداشت سیب در هر هکتار ۱۷ تن است اما در باغات شهرستان بروجرد از هر هکتار ۲۵ تن سیب برداشت می‌شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان، به باغداران توصیه کرد که برای افزایش عملکرد خوب و پایدار در سطح باغات مسائل فنی باغداری خصوصاً تغذیه باغات، مبارزه با آفات و علف‌های هرز کف باغ و همچنین توصیه‌های کارشناسان باغبانی و ترویج را مورد توجه قرار دهند.

تولید ۲۷ هزار تن سیب پاییزه در بروجرد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بروجرد نیز با اعلام اینکه شهرستان بروجرد به عنوان قطب تولید سیب استان شناخته شده است، گفت: سطح باغات سیب شهرستان بروجرد هزار و ۸۵۰ هکتار است.

نباتی، گفت: از این میزان هزار و ۱۵۰ هکتار باغات پاییزه و ۷۰۰ هکتار سیب بهاره است.

وی، بیان داشت: از این سطح حدود ۳۵ هزار تن سیب تولید می‌شود که شامل ۲۷ هزار تن سیب پاییزه و ۸ هزار تن نیز سیب بهاره است.

ضرورت ایجاد سردخانه و صنایع تبدیلی

مدیر جهاد کشاورزی بروجرد، متوسط عملکرد ارقام پاییزه را ۲۵ تن و ارقام بهاره را ۱۴ تن در هکتار اعلام کرد و گفت: با توجه به دانش بومی کشاورزان منطقه در کنار آب و هوای خوب و اقلیم مناسب تا ۱۴۰ تن در هکتار برداشت نیز ثبت شده است.

عزت الله نباتی، گفت: با توجه به استعداد شهرستان بروجرد در تولید سیب، افزایش ظرفیت و تعداد سردخانه برای نگهداری سیب و همچنین ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی ضروری به نظر می‌رسد.

وی، افزود: در این راستا مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان بروجرد آمادگی خود را برای همکاری با ما سرمایه گذاران در این بخش اعلام می‌کند.

بنا بر این گزارش، ظرفیت سردخانه‌ای شهرستان بروجرد، حدود ۹ هزار تن است و این در حالیست که در این شهرستان ۱۰ هزار تن محصول سیب مازاد تولید می‌شود که یا باید به استان‌های دیگر و خارج از کشور صادر شود و یا برنامه ریزی لازم برای ظرفیت سازی سردخانه‌ای در این شهرستان صورت گیرد.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Close