اخبار بروجرد

ایجاد خانه‌های صنایع دستی در بروجرد؛ خانه نساجی راه‌اندازی می‌شود

روزهای بروجرد- رئیس اداره میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی بروجرد با بیان اینکه خانه‌های صنایع دستی در شهرستان بروجرد ایجاد می‌شود گفت: خانه نساجی در یکی از خانه‌های تاریخی این شهرستان راه‌اندازی می‌شود.

حجت اله یارمحمدی در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: در راستای حفاظت از رشته‌های مختلف صنایع دستی و توسعه آنها، از طرف اداره میراث فرهنگی و گردشگری اقدامات خوبی انجام گرفته که مهمترین آنها ایجاد خانه‌های صنایع دستی در این شهرستان است.

وی افزود: در خانه‌های صنایع دستی رشته‌های خاصی تدریس می‌شود، البته عنوان خانه صنایع دستی تنها به این منظور به کار می‌رود که محلی برای آموزش و فراگیری صنایع خاص و زیبای سنتی و اصیل است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد عنوان کرد: در خانه‌های صنایع دستی الزاما ارائه صنایع دستی صورت نمی‌گیرد و این عنوان در سراسر کشور به این منظور اطلاق شده که محلی برای پژوهش و آموزش است بنابراین علاقه‌مندان می‌توانند در این خانه‌ها در مورد صنعت مورد نظر خود پژوهش و تحقیقاتی را انجام دهند و می‌آموزند که این صنعت از کجا و چطور به وجود آمده و دارای چه تاریخ و چه پیشینه‌ای است.

وی بیان کرد: در شهرستان بروجرد در حال حاضر پژوهش در حیطه صنعت نساجی مصوب شده و علاقمندان می‌توانند با حضور در این خانه‌ها با این علم، صنعت پیشرفته و قدیمی آشنا شوند.

یارمحمدی گفت: با موافقت فرماندار شهرستان بروجرد قرار بر این شده که یکی از خانه‌های تاریخی بروجرد در اختیار این صنعت قرار گیرد و خانه نساجی بروجرد راه‌اندازی شود.

وی خاطرنشان کرد: صنعت نساجی یک صنعت قدیمی و ریشه دار در بروجرد است که راه‌اندازی دوباره آن در یکی از خانه‌های تاریخی در حفظ و حراست و البته نشر آن در بین نسل جدید و علاقمندان به این حوزه کمک شایانی می‌کند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد با اشاره به رشته‌های قدیمی و صنایع دستی در شهرستان بروجرد تصریح کرد: جدا از رشته‌های نساجی، رشته‌های کرباس بافی را نیز در بروجرد داریم که یک رشته صنعتی، سنتی و  قدیمی است و می‌توان دوباره با راه‌اندازی ماشین آلات جدید آن را احیاء کرد.در کنار این صنعت جاجیم بافی و گلیم بافی را نیز داریم که به صورت دستباف تولید می‌شود و ارزش زیادی هم دارد.

وی اظهارداشت: تمام سعی ما این است که همه رشته‌های مربوط به حوزه نساجی را دوباره در بروجرد فعال کنیم.ما در این زمینه سابقه دیرینه‌ای داریم و می‌خواهیم با ایجاد خانه‌های صنایع نساجی در زمینه آموزش و پژوهش این صنعت را ماندگار کرده و کارهای خوبی را نیز به علاقمندان ارائه دهیم.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close