اخبار ایران

سه علامت اصلی ابتلا به اومیکرون چیست؟

روزهای بروجرد– دبیر کمیته علمی کشوری کرونا گفت: ۹۰ درصد مبتلایان به اومیکرون سه علامت شاخص دارند؛ سرفه، گلودرد و تب، علائم آنها است و خیلی از افراد ممکن است تصور کنند دچار سرماخوردگی معمولی شدند که این امر هم بسته به بدن افراد و وجود یا عدم وجود بیماری زمینه ‌ای، متفاوت است.

به گزارش تسنیم؛ حمیدرضا جماعتی، در نشست خبری که در استودیو سلامت وزارت بهداشت و به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، بیان کرد: با توجه به اینکه اومیکرون نسبت به ویروس دلتا تقریبا سه برابر سرایت‌پذیری بیشتری دارد و حتی وقتی یک نفر مبتلا می‌شود می‌ ‌تواند ویروس را به ۱۰ نفر دیگر هم انتقال دهد و سرعت تقسیم شدن به دوتا را تقریبا یک و نیم تا سه روز می‌‌تواند ادامه دهد و این سبب افزایش قدرت سرایت‌زایی این جهش می ‌شود، بنابراین این ویروس نسبت به جهش‌های قبلی، بیش از ۵۰ برابر جهش پیدا کرده است و این موضوع باعث شده هنوز در مورد رفتار ویروس خیلی چیزها را ندانیم و منتظر مطالعات بیشتر در مورد آن هستیم تا بر این اساس بتوانیم تصمیم‌گیری داشته باشیم.

وی افزود: آنچه که در مورد اومیکرون فعلا برای ما مشخص شده، این است که این سویه چون قدرت سرایت‌پذیری بالایی دارد، در بسیاری از کشورهای دنیا به خصوص کشورهای اروپایی، به نوع غالب ویروس درآمده و در آمریکا این سویه تا حدود ۷۳ درصد گسترش یافته است.

جماعتی گفت: براساس آخرین گزارش‌هایی که در مورد گسترش ویروس اعلام شده، تقریبا تمام کشورهای دنیا به این سویه جدید آلوده شده‌اند؛ بنابراین، ما باید در مورد این ویروس بیشتر بدانیم. فعلا بر اساس مطالعات صورت گرفته در کشورهای اروپایی، می ‌دانیم که بیشترین سنی که گرفتار این ویروس می ‌شوند، سنین ۲۰ تا ۳۰ سال و افرادی هستند که بالاتر از ۶۰ سال باشند که مورد تهاجم ویروس قرار می‌ گیرند.

وی تأکید کرد: در کرونای اومیکرون نسبت به نوع دلتا، ۴۰ تا ۵۰ درصد میزان بستری در بیمارستان کمتر بوده است، اما با توجه به سرایت‌زایی بالایی که دارد، این مسئله که میزان بستری کم است، شاید چندان مورد توجه قرار نگیرد. مردم باید حتما با توجه به سرایت‌پذیری بالایی که سویه جدید دارد، پروتکل‌‌ها را به خوبی رعایت کنند و به خصوص کنسرت‌‌ها و رستورانها باید توجه بیشتری کنند، زیرا ویروس می‌تواند به سرعت در بین افرادی که در این مجامع شرکت می‌کنند، انتقال پیدا کند، لذا، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک، به طور قطع سرایت‌زایی را کاهش می‌دهد.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close