اخبار بروجرد

زنده نگه‌داشتن سیره شهدای بروجرد با ایجاد باغ موزه

روزهای بروجرد- مردم بروجرد در دوران دفاع مقدس یکهزار و ۵۰۰ شهید تقدیم نظام کردند که امروزه ایجاد باغ موزه یکی از راهکارهای حفظ و زنده‌نگه داشتن آرمان‌ها و ارزش‌های شهدا است.

به گزارش ایرنا در دوران هشت ساله دفاع مقدس هزاران رزمنده از این شهرستان به جبهه های حق علیه باطل اعزام شدند.

دوران هشت ساله دفاع مقدس برای شهرستان بروجرد پر از افتخارات بزرگ است که هر کدام می تواند کتابی خواندنی برای نسلهای مختلف باشد.

شهرستان بروجرد در دوران دفاع مقدس ۵۱ بار مورد حمله هوایی و موشکی دشمن بعثی قرار گرفت و ۶۰۰ نفر از شهروندان بروجردی در این حملات هوایی به شهادت رسیدند.

دردناکترین حمله هوایی و موشکی دشمن به مدرسه شهید فیاض بخش بود که ۶۸ تن از دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی در این حمله موشکی به شهادت رسیدند و شهادت مظلومانه این دانش آموزان کوچک و عکسی که از قامت یک اندازه و کوچک آنان در حالی که تن های بی جانشان را برای شناسایی در سالن ورزشی طالقانی خوابانده بودند دل هر بینده ای را به درد می آورد.

در دوران دفاع مقدس دانش اموزان بسیاری از شهرستان بروجرد به جبهه ها اعزام شدند و در مقابل دشمن بعثی مقاومت کردند و ۳۵۰ نفر از این دانش اموزان به شهات رسیدند.

دانشجویان و فرهنگیان و روحانیون نیز از قافله رزمندگان جا نماندند و در دوران دفاع مقدس به جبهه ها اعزام شدند و ۷۷ شهید را نیز این اقشار تقدیم انقلاب شد.

در دوران دفاع مقدس در شهرستان بروجرد ۶۶۹ شهید از نیروی انتظامی، ارتش، کارمند، کارگر و پاسدار تقدیم انقلاب شد که هر کدان اسطوره های بزرگ جنگ هشت ساله در بروجرد هستند.

دوران دفاع مقدس برای شهرستان بروجرد ۲۵۰ آزاده سرافراز و ۲هزار و ۳۰۰ جانباز نیز به ارمغان آورد و ۷۰ شهید بروجردی نیز مفقود الاثر هستند و تاکنون نام و نشانی از آنان وجود ندارد.

شهرستان بروجرد شهدای شاخص ملی نیز دارد که سردار شهید محمد بروجردی مسیح کردستان یکی از شهدای شاخص ملی است، در کنار شهید بروجردی صدها فرمانده نیز در هشت ساله حضور داشته اند که تعدادی از انان به درجه رفیع شهادت رسیده اند.

اولین شهید مدافع حرم لرستان شهید ماشااله شمسه نیز از شهرستان بروجرد است که بعد از دوران بازنشستگی نتوانست ظلم و ستم داعش به مردم مظلوم سوریه را تحمل کند و به سوریه اعزام و به درجه رفیع شهادت رسید.

از بین شهدای بروجردی خلبان شهید عبدالرضا کوپال از شهدای شاخص شهرستان بروجرد و از شهر اشترینان است که با حمله دشمن به ایران اسلامی از امریکا به ایران آمد و با پرواز های متعدد خود توانست خدمات ارزنده ای به نیروی هوایی و ملت ایران انجام دهد.

جای خالی باغ موزه دفاع مقدس در شهرستان بروجرد خالی است

شهرستان بروجرد با وجود این همه افتخارات و اسطوره های بزرگ که در دوران دفاع مقدس داشته است ولی از داشتن یک باغ موزه دفاع مقدس که نسل جوان را با رشادت ها و افتخارات رزمندگان و شهدا و آزادگان و جانبازان آشنا شوند محروم است.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بروجرد گفت: شهرستان بروجرد در دوران دفاع مقدس افتخارات بزرگی برای ملت ایران و انقلاب اسلامی کسب کرد که باید بازگو شود.

نادر ارجمندی افزود: گردان ثاراله یکی از گردان های بزرگ در کشور بود که اکثر رزمندگان آن از شهرستان بروجرد به جبهه های حق علیه باطل اعزام می شدند و اکثر این رزمندگان جانانه با دشمن بعثی جنگیدند و به درجه رفیع شهادت نایل شدند.

وی اظهار داشت: رشادتها و دلاور مردیهای رزمندگان اسلام در شهرستان بروجرد باید برای نسل جوان و نوجوان بازگو شود و ایجاد یک مرکز فرهنگی در این شهرستان به عنوان باغ موزه دفاع مقدس ضروری است.

وی بیان کرد: گلزار شهدای بروجرد مکان مناسبی برای ایجاد یک باغ موزه دفاع مقدس است و این کار یک همت جدی را می طلبد تا شرایط لازم برای تبدیل شدن گلزار شهدای بروجرد به باغ موزه دفاع مقدس انجام شود.

رییس اداره ارشاد اسلامی بروجرد گفت: ایجاد مرکز فرهنگی باغ موزه دفاع مقدس می تواند دستاوردهای دوران هشت ساله جنگ تحمیلی را برای جوانان و نوجوانان بازگو کند و روحیه ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه دارد.

تگ ها

مقالات مشابه

1 thought on “زنده نگه‌داشتن سیره شهدای بروجرد با ایجاد باغ موزه”

  1. با سلام در متن فوق اشاره ای به شهدای روحانی نشده ما شهدایی مانند شهید حجت الاسلام شریف قنوتی داریم بهتر بود از شهید محمد توکلی ،شهید ذولفی (متقی زاده) شهید یاقوتی و… نیز یادی می شد .در ضمن خلبان شهید احمد کشوری اصالتا بروجردی است .

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close