اخبار سیاسیاخبار لرستان

نابسامانی قیمت گوشت، ستاد تنظیم بازار لرستان را ملتهب کرد

روزهای بروجرد- نشست ستاد تنظیم بازار لرستان با دستور کار وضعیت کشتارگاه ها و قیمت گوشت قرمز و مرغ برگزار شد که برعهده نگرفتن مسئولیت افزایش روزافزون قیمت این کالاها توسط مسئولان واکنش شدید معاون استاندار لرستان را به همراه داشت.

به گزارش ایرنا مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی لرستان در این نشست گفت: با توجه به بازدیدهای میدانی از کشتارگاه های مرغ استان و بررسی هفت شاخص بهداشت و سلامت، هیچیک از کشتارگاه ها این موارد را به طور کامل رعایت نکرده اند.

بهزاد منصوری افزود: به طور مشخص خارج کردن محتویات داخل شکم مرغ توسط هیچ کشتارگاهی رعایت نمی شود و این در حالی است که وزن این محتویات در زمان فروش محاسبه و توسط مصرف کننده پرداخت می شود.

وی تصریح کرد: قیمت مرغ و گوشت قرمز در استان نوسان بالایی دارد و در شهرها و عرضه کننده های مختلف بسیار متفاوت است.

** تعیین قیمت گوشت قرمز و مرغ به عهده جهاد کشاورزی نیست
رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان در این نشست با رد مسئولیت این نهاد در تعیین قیمت ها گفت: با توجه به شرایط کشور و تغییر قیمت نهاده ها، قیمت های نهایی نیز روزانه تغییر می کنند و تعیین نرخ از اختیارات جهاد کشاورزی نیست.

عبدالرضا بازدار افزود: جهاد کشاورزی تنها تامین کننده اقلام مربوطه است و مسئولیتی درخصوص عرضه و نظارت ندارد.

وی با بیان اینکه این شرایط در سراسر کشور وجود دارد، گفت: من گله دار و یا مسئول قیمت گذاری گوشت و مرغ نیستم و مدیرانی که در جلسه در این خصوص نظر می دهند ابتدا باید وارد مسایل اجرایی شوند و سپس نظر دهند.

وی ادامه داد: در حالی مرغ کشتارگاه ها به فروش نمی رسد که گوشت قرمز در بازار وجود ندارد و با توجه به اینکه تجربه سال های گذشته نشان می دهد مردم استان علاقه ای به مصرف گوشت های منجمد وارداتی ندارند، تزریق آن به بازار مشکل چندانی حل نمی کند.

** ایجاد قرنطینه برای ورود مرغ منجمد نیست
وی همچنین درخصوص مشکلات کشتارگاهی و مسایل واردات مرغ گفت: صنعت کشتارگاه مکانیزه ای در لرستان برای این کار وجود ندارد.

بازدار تصریح کرد: ایجاد قرنطینه برای مرغ های وارداتی نیز وجود ندارد و برای جابجایی محموله های مرغ، فقط گواهی سلامت و مجوز حمل کافی است.

وی افزود: مرغ هایی با وزن استاندار یک کیلو و ۸۰۰ گرم از استان صادر می شود و عمده مرغ های وارداتی وزن بیشتری دارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان درخصوص سوال معاون اقتصادی استاندار لرستان مبنی بر اینکه چرا مرغ های سالم به خارج از استان فرستاده می شوند، گفت: مرغ های با وزن بیش از از یک کیلو و ۸۰۰ گرم ناسالم نیستند بلکه کیفیت پروتئین و ارزش غذای کمتری دارند.

** مسایل دامپزشکی قابل حل نیست / چرا مرغ سالم از استان خارج می شود؟
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری لرستان نیز در واکنش به این اظهارات گفت: با توجه به مقاومت های جهاد کشاورزی و دامپزشکی درخصوص کشتار، واردات و قیمت عرضه، به نظر می رسد مسایل دامپزشکی قابل حل نیست.

گودرز امیری افزود: وزن مرغ ارائه شده به مردم باید کمتر از یک کیلو و ۸۰۰ گرم باشد در غیر اینصورت به معنی عرضه مواد شیمیایی به مصرف کننده است.

وی با بیان اینکه فرهنگ سازی با اعمال قانون امکانپذیر است، بیان کرد: از این پس باید مرغ با وزن استاندارد وارد بازار شده و این امر به مرغداری ها ابلاغ شود، چراکه شایسته نیست در حالی که گوشت مرغ مطلوب از استان خارج می شود مردم استان مواد ناسالم و شیمیایی بخورند.

** متولی کنترل واردات مرغ استان کیست؟
امیری با طرح این سوال که متولی کنترل واردات مرغ استان کیست؟ از قرنطینه نشدن مرغ های وارد شده به لرستان انتقاد کرد.

وی گفت: از طرفی برای استاندارد سازی مرغ تولیدی استان وقت و هزینه پرداخت می کنیم اما بدون کنترل اوضاع، برخی محموله های مرغ ناسالم وارد استان می شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار لرستان با تاکید بر لزوم کنترل واردات مرغ استان افزود: هنوز مسئولان امر به تعریف دقیقی برای مرغ استاندارد نرسیده اند که با توجه به آن بتوان از ورود مرغ های ناسالم جلوگیری کرد.

وی ادامه داد: براساس اظهارات دامپزشکی و جهاد کشاورزی نمی توان واردات مرغ به استان را کنترل کرد لذا دلیل ناتوانی جلوگیری از عرضه مرغ بیمار و ناسالم را باید از طریق وزارت جهاد کشاورزی پیگیری کرد.

امیری گفت: به تازگی یک محموله مرغ وارداتی دارای مجوز حمل به استان، ناسالم تشخیص داده و معدوم شده است که این ثابت می کند تنها مجوز حمل برای تشخیص سلامت مرغ های وارداتی کافی نیست و باید قرنطینه در ورودی ها ایجاد شود.

وی افزود: باید تسهیلاتی در نظر گرفته شود تا کشتارگاه های مرغ با راه اندازی خطوط مربوطه نسبت به خارج کردن محتویات داخل شکم مرغ قبل از عرضه به بازار اقدام کنند در غیر اینصورت مرتکب خلاف شده اند.

** شهرداری ها در صورت همکاری نکردن، متخلف بهداشتی شناخته می شوند
وی درخصوص ادعای نماینده دامپزشکی مبنی بر همکاری نکردن شهرداری ها برای تامین یخچال های پیش سرد گوشت، گفت: چنانچه شهرداری در این راستا همکاری نکرد به عنوان متخلف بهداشتی به دادگاه معرفی شود.

این مسئول افزود: تعلل در خرید یخچال توسط شهرداری نشان می دهد اراده ای در این خصوص وجود ندارد بنابراین دستگاه ها بدون تعارف با یکدیگر ملزم به اجرای مصوبات هستند در غیر اینصورت مصوب کردن طرح ها بی معنا است.

** افزایش قیمت هر کیلوگرم گوشت به ۶۰۰ هزار ریال در بروجرد
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری لرستان گفت: براساس بازدیدهای میدانی قیمت گوشت در برخی موارد تا ۲۵۰ هزار ریال نوسان داشته و در بروجرد نیز با نرخ ۶۰۰ هزار ریال هم عرضه می شود.

وی افزود: روز گذشته قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ به ۷۳ هزار ریال رسیده و نرخ ها بسیار متفاوت است که این نشان می دهد قیمت ها رها شده و کنترلی بر اوضاع وجود ندارد.

امیری تصریح کرد: سازمان جهاد کشاورزی خود را از مسئولیت قیمت گذاری مبری می کند و اعتقاد دارد باید قیمت ها تا حد بیشتری افزایش یابد تا برای تنظیم قیمت ها، گوشت و مرغ منجمد را به بازار تزریق کند.

وی با طرح این سوال که چقدر باید افزایش قیمت صورت گیرد تا جهاد کشاورزی این اقدام را انجام دهد، بیان کرد: باید یک قیمت واحد برای مرغ و گوشت قرمز تعیین و اعلام شود.

امیری گفت: جهاد کشاورزی از طرفی ادعا دارد مردم استان علاقه چندانی به مصرف گوشت منجمد ندارند و از طرفی اعلام می کند ۲۰ تن گوشت منجمد در سه روز نخست ماه مبارک رمضان توزیع شده، که این اظهارات متناقض است.

وی تصریح کرد: جهاد کشاورزی باید ظرف ۴۸ ساعت با احتساب هزینه های جانبی تولید، نرخ پیشنهادی را ارائه کند تا با تصویب آن قیمت ها یکسان و با سودجویان برخورد شود.

امیری افزود: نوسان قیمت گوشت و مرغ در بازار بیانگر مشکل عرضه و تقاضا توسط جهاد کشاورزی است در حالیکه این نهاد و دامپزشکی مدام با دفاع از یکدیگر، کوتاهی خود را توجیه می کنند.

وی گفت: از دیدگاه جهاد کشاورزی مرغ با قیمت هر کیلوگرم ۷۳ هزار ریال گران نیست و باید به ۷۵ هزار ریال افزایش یابد تا نسبت به تزریق این کالا در بازار اقدام شود.

** نرخ گوشت قرمز در خرم آباد ۳۰ درصد افزایش یافت
فرماندار خرم آباد نیز گفت: نرخ گوشت قرمز در این شهر ۳۰ درصد افزایش یافته و قیمت دام زنده از هر کیلوگرم ۱۷۰ هزار ریال به ۲۳۰ هزار ریال رسیده است.

اسد عبداللهی افزود: پیش از این روزانه ۲۰۰ دام سبک در شهرستان کشتار می شد ولی این رقم اکنون به ۵۰ راس رسیده که دلیل عمده آن، قاچاق دام زنده استان به قم، تهران، اصفهان و حتی خارج از کشور است.

وی اضافه کرد: همچنین در سطح برخی نانوایی های شهرستان، نان سنگک تا ۳۰ هزار ریال نیز به فروش می رسد که نشان می دهد نظارت و کنترلی در این خصوص وجود ندارد.

علی اسدی پور رییس اتاق لرستان نیز گفت: ۱۸ هزار واحد صنفی در استان وجود دارد که از مجموع ۹ بازرس این اتاق، تنها پنج نفر بر بازار نظارت دارند و صنعت، معدن و تجارت هیچ ناظری به این نهاد ارجاع نداده است.

حدود یک هفته از ماه مبارک رمضان می گذرد و هنوز هم مصوبات ستاد تنظیم بازار در خصوص تعادل قیمت گوشت اجرایی نشده اند، افزایش نرخ ها به صورت روزانه همچنان ادامه دارد.

به نظر می رسد اعضای عضو ستاد تنظیم بازار باید به جای شانه خالی کردن از بار مسئولیت خود باید برای کنترل اوضاع هم گرایی و هم افزایی داشته باشند.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close