اخبار بروجرد

مرمت ۱۱ بنای تاریخی بروجرد

روزهای بروجرد- رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد گفت: کار مرمت و بازسازی ۱۱ بنای تاریخی این شهرستان از محل اعتبارات سال گذشته در حال اجرا است.

حجت الله یارمحمدی در گفت وگو با ایرنا با اشاره به اینکه حدود ۲۸۰ هکتار از وسعت شهر بروجرد بنای تاریخی است، اظهار داشت: مرمت و بهسازی این ۱۱ بنای تاریخی در قالب استحکام بخشی، کفسازی،  احیا بخش های آسیب دیده و بدنه سازی انجام میشود.

وی افزود: این بناها شامل ۲خانه تاریخی توکلی  و رییسی در اشترینان، خانه حاتمی، خانه طباطبایی‌ها، حمام گودرزیهای اشترینان، مسجد حاج اسحاق، مسجد جامع، مسجد امام خمینی، قلعه آق بلاق، تکیه دیده ور و بافت تاریخی شهر بروجرد است.

یارمحمدی بیان کرد: برای اجرای طرح مرمت این بناهای تاریخی از اعتبارات ملی و استانی  بیش از چهار میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات سال ۹۸ هزینه شده است.

وی تاکید کرد: مرمت برخی از بناها به دلیل کم حجم بودن به اتمام و مرمت و حفاظت از آثار تاریخی توسط ستاد بازافرینی با نظارت میراث فرهنگی انجام می‌شود.

رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بروجرد اضافه کرد: همچنین در راستای برنامه های حفاظتی، مرمت بخشی دیگر  بافت های تاریخی بروجرد  ۱۲۰ میلیون تومان امسال اعتبار ملی تخصیص و را در دستور کار قرار داد.

وی افزود: در این فصل از مرمت بافت تاریخی بروجرد بازسازی سردرهای مشرف به خانه روناسی، استحکام بخشی و مرمت جداره های خشتی مشرف به معبر خانه صدرزاده طباطبایی و استحکام بخشی جداره های مشرف به خانه روناسی انجام خواهد شد.   

رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد اضافه کرد: کار مرمت بناهای تاریخی کاری مستمر بوده و بر اساس اولویت بناهای در معرض خطر عملیات نجات بخشی و استحکام بخشی آنها ادامه دارد و به زودی کار مرمت چند بنای دیگر آغاز خواهد شد.

وی مجموع آثار تاریخی شناسایی شده شهرستان بروجرد را ۴۰۰ اثرعنوان کرد و افزود: تاکنون ۱۷۵ اثر تاریخی این شهرستان ثبت ملی شده و مقدمات ثبت ۱۰ بنای تاریخی و ارزشمند دیگر نیز در حال انجام است.
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد بیان کرد: تا کنون در بروجرد ۲ میراث معنوی و یک میراث طبیعی ثبت شده است.
یارمحمدی اضافه کرد: مرمت و نگهداری از بناهای تاریخی برعهده سازمان میراث فرهنگی است و براساس اولویت بناهایی دارای موقعیت اضطراری بهسازی و بازسازی می‌شود.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close