اخبار بروجردویژه ها

تکمیل سدهای نیمه تمام بروجرد گامی در جهت رونق و توسعه منطقه

روزهای بروجرد- تکمیل ۲ سد آبسرده و شهید بروجردی در شهرستان به عنوان میراث به جامانده از سال‌های گذشته‌، گامی بلند در راستای رونق، پیشرفت و توسعه همه جانبه منطقه محسوب می‌شود.

سدها یکی از پروژه هایی است که در کنترل سیلاب، رونق گردشگری، ذخیره آب، توسعه پایدار و تامین آب شرب و کشاورزی نقش بسیار مهمی دارند.

در بسیاری از موارد بحران هایی در بخش آب وجود دارد که با احداث سد می توان در جهت تامین آب برای بخش کشاورزی و سایر بخش ها این مشکلات برطرف شود.

به گزارش ایرنا در شهرستان بروجرد سدهای نیمه تمامی وجود دارد که تکمیل و راه اندازی آنها در جهت ذخیره آب و استفاده از آنها در مصارفی مانند حوزه کشاورزی و صنعتی می تواند گامی موثر در جهت رونق و توسعه شهرستان باشد.

سالانه حجم قابل توجهی از بارشها به دلیل نبود سد از منطقه خارج می شود که در صورت وجود سدها می توان این آبها را ذخیره کرد، علاوه بر این امروزه سدها می توانند از مقاصد گردشگری باشند.

سدهای آبسرده و شهید بروجردی دو سد نیمه کاره شهرستان هستند که سالها به دلیل کمبود اعتبار نیمه کاره هستند، تکمیل این سدها در تامین آب روستاها و رفع مشکلات آب در بسیاری از بخش ها می تواند اثر گذار باشد.

رییس امور آب منطقه ای بروجرد در گفت و گو با ایرنا افزود: سد آبسرده دارای پیشرفت فیزیکی ۴۱ درصدی است که تاکنون ۴۱ میلیارد تومان برای این سد هزینه شده است.

علی محمدی اضافه کرد: از اعتبارات سال گذشته ۴.۶ میلیارد تومان تخصیص یافته و امسال هم ۱۲ میلیارد تومان مصوب شده ولی هنوز تخصیص داده نشده است و علاوه بر این ۱۸ میلیارد دیگر هم شفاهی اعلام شده است.

وی بیان کرد: برای تکمیل این پروژه ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که در صورت تخصیص این پروژه تکمیل و به بهره برداری می رسد.

رییس امور آب منطقه ای بروجرد با اشاره به این که سد شهید بروجردی یکی دیگر از سدهای نیمه کاره شهرستان است گفت: تاکنون هفت میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده که سال گذشته ۲.۶ میلیارد تومان تخصیص داده شد و امسال نیزچهار میلیارد تومان اعتبار درنظر گرفته شده است.

وی بیان کرد: این پروژه ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای تکمیل نیازمند ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار است.

محمدی افزود: علاوه بر این پروژه های آبرسانی در شهرستان وجود دارند که این پروژه ۴۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای تکمیل ۲۹۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارند که اگر این خط انتقال و مخازن انجام شود روستاهای بروجرد نیز از این آب بهره مند می شوند.

وی گفت: سدسازی علاوه بر این که می تواند در بخش کشاورزی و توسعه و رونق منطقه موثر باشد در کنترل سیلاب بسیار حائز اهمیت است که در جریان سیل سال گذشته اهمیت ایجاد سدها نمایان شد.

۷۰ درصد از آب شرب مشترکان بروجردی از طریق چاه تامین می‌شود

مدیر شرکت آب و فاضلاب بروجرد گفت: با توجه به اینکه تامین آب شرب از منابع زیر زمینی منبع پایداری نیست لزوم احداث سد برای تامین آب شرب شهرستان بروجرد الزامی است.

حبیب اله حدادی افزود: با پیگیری های صورت گرفته آب شرب بروجرد باید از سد آبسرده تامین شود که روند احداث این سد به کندی در حال انجام است.

وی اظهار داشت: در صورت طولانی شدن روند احداث سد آبسرده قطعا تامین آب شرب بروجرد با کمبود روبرو خواهد شد و در پی آن مشکلات اجتماعی پیش خواهد آمد.

سیستم آبیاری نوین و توسعه کشاورزی بروجرد

بنا بر گفته مدیر جهاد کشاورزی بروجرد؛ طرح سیستم آبیاری نوین در سطح ۲ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی این شهرستان اجرا شده است و در مجموع تا کنون  سه‌هزار و ۵۰۰ هکتار از ۳۵ هزار هکتار اراضی آبی کشاورزی بروجرد تحت پوشش سیستم آبیاری قطره‌ای و بارانی قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه یک‌هزار هکتار از این اراضی تحت پوشش آبیاری قطره‌ای است، اظهار کرد: همچنین دوهزار و ۵۰۰ هزار هکتار نیز توسط سیستم آبیاری بارانی هستند. کشاورزان با استقبال از ایجاد سیستم آبیاری نوین می‌توانند در مدیریت مصرف آب و کاهش هدررفت منابع آبی شهرستان مشارکت کنند.

مدیر جهاد کشاورزی بروجرد مجموع اراضی کشاورزی تحت‌پوشش این شهرستان را ۶۹ هزار هکتار اعلام کرد و ادامه داد: از این میزان حدود ۳۴ هزار هکتار دیم و مابقی آبی است و روان‌آب خروجی دارند. در زمینه کشت محصولات پرآب‌بر، اگر کشاورزان از سیستم آبیاری‌های نوین استفاده کنند، می‌توانند تا ۲۰ درصد کشت این‌گونه محصولات انجام دهند. باید حق آبه هر منطقه، متناسب با الگوی کشت آن تعریف شود تا با مدیریت درست، بتوانیم سطح تولید را سازمان‌دهی کنیم.

تگ ها

مقالات مشابه

1 thought on “تکمیل سدهای نیمه تمام بروجرد گامی در جهت رونق و توسعه منطقه”

  1. چرا در دوره های سازندگی و اصلاحات هیچ سدی در بروجرد ساخته نشد؟۱۶ سال مدت بسیار زیادی است

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close