اخبار جهان

پشت پرده انفجار بیروت؛ توطئه اسرائیل، دعوای داخلی گروه‌های مسیحی یا پاپوش برای حزب الله؟

در همان ساعات نخست دو انگشت اتهام به دو سو نشانه رفت. انگشت اول به سوی اسرائیل چرخید که پشت پرده جدی‌ترین خرابکاری‌های لبنان در دهه‌های اخیر قرار داشت و دارد. بسیاری این انفجار را کار اسرائیل دانستند، اتفاقی که هرچند از سوی مقامات این رژیم تکذیب شد، اما با استقبال برخی چهره‌های اسرائیلی نیز رو به رو شد که نابودی بیروت را روز عید خود خواندند.

روزهای بروجرد- ابعاد انفجار لبنان ساعت به ساعت در حالی گسترش است. تا این لحظه بیش از صد نفر کشته، ۵۰۰۰ مجروح، صدها تن گمشده و حداقل ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار شهروندی وجود دارد که حداقل برای سه ماه بی خانمان شده‌اند.

یکی از مهم‌ترین گلوگاه‌های اقتصادی لبنان با خاک یک‌سان شده و بازسازی ابتدایی مناطق آسیب دیده حداقل چند ماه زمان و سه تا چهار میلیارد دلار هزینه در پی دارد، آن هم برای لبنانی که دولتش تا همین دیروز هم مشکل کم نداشت و از دیروز وارد مصیبتی شد که با وضعیت فعلی احتمالا به سقوطش منجر می‌شود.

هر چند انفجار انبار نیترات در بندر بیروت یک حادثه عنوان شده، اما از همان ساعت اولیه گمانه زنی‌ها درباره پشت پرده این حادثه آغاز شد و بسیاری باور نکردند که همه چیز تنها به یک بی مسئولیتی چند ساله و یک اشتباه ساده ختم شود.

در همان ساعات نخست دو انگشت اتهام به دو سو نشانه رفت. انگشت اول به سوی اسرائیل چرخید که پشت پرده جدی‌ترین خرابکاری‌های لبنان در دهه‌های اخیر قرار داشت و دارد. بسیاری این انفجار را کار اسرائیل دانستند، اتفاقی که هرچند از سوی مقامات این رژیم تکذیب شد، اما با استقبال برخی چهره‌های اسرائیلی نیز رو به رو شد و نابودی بیروت از سوی آنان روز عید خود خوانده شد.

با این همه برخی شاهدان عینی و ویدئوهای منتشر شده در فضای مجازی از پرواز جنگنده‌های اسرائیلی در آسمان لبنان قبل از وقوع انفجار سخن گفته‌اند و بر این اساس ادعا می‌شود که این تل آویو بود که کبریت به انبار باروت بندر بیروت انداخت.

انگشت اتهام دوم از سوی مخالفان دولت لبنان و جبهه مخالف حزب الله به سوی این گروه نشانه رفت. این گروه سعی کردند از همان ساعت نخست انفجار را به انبار مهمات حزب الله ربط دهند و خط رسانه‌ای مشخصی را در جهت تخریب این گروه پیگیری کنند.

مخالفان حزب الله می‌دانند اگر بتوانند این گروه را در مرکز اتهام قرار دهند بهترین فرصت را برای خلع سلاح یاران سید حسن نصرالله در تمام سال‌های گذشته به دست می‌آورند، هرچند برای متهم کردن حزب الله راه سختی در پیش دارند چون بندر بیروت به طور سنتی توسط مسیحیان کنترل می‌شد و در سال‌های اخیر نیز نزدیکان سعد حریری اداره آن را به عهده داشتند.

با این همه رسانه‌های وابسته به عربستان و مخالفین حزب‌الله لبنان انبار منفجرشده را به موشک‌های حزب‌الله لبنان مرتبط دانستند این در حالی است که حسان دیاب، نخست‌وزیر دولت لبنان در سخنرانی پس از حادثه هیچ نامی از حزب‌الله نیاورد و مدعی شد که این انبارها از سال ۲۰۱۴ تاکنون پر بوده و مسئولین این امر را به شدت مجازات خواهد کرد.

اخبار رسانه‌های لبنان هم حکایت از این دارد که انبارهای مورد اشاره و مواد منفجره درون آن مورد اختلاف چند شریک جدی قرار داشتند. برای همین در بندر بیروت مانده بودند و با وجود هشدار چند باره مسئولین بندر و حتی اخطار مسئولین امنیتی فکری برای آن‌ها نشده بود.

برخی کارشناسان نیز در تحلیلی متفاوت انفجار روز گذشته را محصول اختلاف در گروه‌های مسیحی به ویژه اختلاف بین سمیر جعجع، رئیس سابق فالانژها و از سیاستمداران تندرو لبنان با دیگر سران سیاسی مسیحیان لبنان دانستند. این دسته از کارشناسان با اشاره به سابقه پرسش برانگیز و ناخوشایند جعجع، چنین کاری را از او بعید ندانستند، به ویژه با توجه به این که ظاهرا جعجع با سعد حریری هم به مشکل خورده است.

با این همه اگر توطئه و دسیسه‌ای در کار باشد به دلیل عواقب گسترده آن بعید است شخصیتی مثل سمیر جعجع حداقل به تنهایی جرات اجرای آن را داشته باشد، آن هم درست در بخش مارونی نشین بیروت که پایگاه امثال جعجع و حریری است.

باید صبر کرد و دید روزهای آینده در لبنان چه اتفاقی رخ می‌دهد و فضای ناراضی لبنان و مردم خسته آن چه واکنشی به سیاستمداران دارند. هم‌چنین باید صبر کرد و دید لبنانی‌ها خود تحقیق را به عهده می‌گیرند یا از گروه‌های بین المللی درخواست کمک می‌کنند و نتیجه تحقیقات چه می‌گوید؟

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close