اخبار بروجرد

درباره تذکر فاطمه مقصودی و آزادراه اراک بروجرد خرم آباد

روزهای بروجرد-اسدی: سرکار خانم فاطمه مقصودی؛ نماینده محترم بروجرد در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس در مورد آزادراه اراک بروجرد خرم آباد اظهار داشت: بروجرد در مسیر شاهراه تهران – جنوب با جمعیت حدود ۴۰۰ هزار نفر با معضل بزرگ آزادراه خرم آباد – اراک به مشکلات عدیده اقتصادی دچار شده است.

چند نکته

دغدغه نماینده محترم بروجرد درست است اما آزادراه تهران جنوب یک پروژه ملی است و به هرحال افتتاح خواهد شد. در عوض، بروجردی ها می توانند از این تهدید احتمالی به عنوان یک فرصت برای گسترش اقتصاد منطقه و جلب گردشگر استفاده کنند.

نمایندگان محترم و مسئولین ضروری است با کمک مردم و سرمایه گذاران یک استراتژی مناسب چند ساله برای کنار آمدن با آزادراه و استفاده بهینه از آن داشته باشند.

پیشنهاداتی برای استفاده از ظرفیت های آزادراه

 ظاهرا قرار است امسال قطعه خرم آباد تا بروجرد از محل پادگان مهندسی افتتاح شود اما باید اجازه داده نشود که این قطعه از دهکرد افتتاح شود. گشوده شدن این قطعه از دهکرد به یکباره، باعث می شود که ترافیک حمل و نقل از بروجرد و میدان آیت الله بروجردی عبور نکند و این باعث ضربه شدید به اقتصاد بروجرد و اشتغال می شود.

تا زمانی که قطعه دوم یعنی فاصله بروجرد تا اراک آماده بهره برداری کامل نشده، اجازه عبور خودرو بین پادگان مهندسی تا دهکرد داده نشود. در بهترین حالت قطعه مذکور دست کم پنج سال دیگر افتتاح خواهد شد و این زمان برای وفق یافتن اقتصاد بروجرد با آزادراه کافی خواهد بود.

الان آزادراه در محدوده شهرهای خرم آباد، اندیمشک، اهواز و اراک وجود ندارد. هر وقت آزادراه در کمربندی این شهرها به طور کامل فعال شد، قسمت بروجرد هم فعال شود.

 مسیر میدان آیت الله بروجردی تا پادگان مهندسی تقاطع آزاد راه که الان ۴ خط دارد تعریض و بهسازی شود به گونه ای که هر طرف چهار خطه شود. این کار به رغبت بیشتر مسافران برای عبور از این منطقه کمک خواهد کرد. همین گسترش بین میدان آیت الله بروجردی تا دهکرد هم ایجاد شود.

در محدوده آزاد راه در شهرستان بروجرد در چند جا، استراحتگاه های مجهز و مدرن ساخته شود. به ویژه در تقاطع آزادراه با جاده بروجرد اراک که الان فاقد پمپ بنزین و خدمات بین راهی است و در نزدیکی سد دهکرد، پتانسیل خوبی برای ایجاد فضاهای گردشگری وجود دارد. آقای بروجردی نماینده پیشین بروجرد گفته بود که در این قسمت یک میدان بزرگ همراه با مراکز رفاهی و مسافرتی ایجاد خواهد شد ولی الان ظاهرا فقط یک دور برگردان برای دسترسی آزادراه به جاده بروجرد اراک در دست ساخت است.

ایجاد کمربندی جدید شهر با پیش بینی گسترش های آتی و امتداد آن تا آزادراه می تواند نقشه جامع ترافیکی بروجرد را کامل تر کند. برای این منظور کمربندی جدید می تواند در قسمت جنوب از تقاطع جاده بیرانشهر با بزرگراه بروجرد-دورود شروع شود و به صورت هلالی به سمت والانجرد و بعد قشلاق و زواریان و در نهایت شمال غرب بروجرد برود. این کار رینگ ارتباطی خوبی برای بروجرد ایجاد خواهد کرد و بروجرد را به آزادراه نزدیکتر می کند.

جاده بروجرد اراک در حال حاضر در محدوده شهرستان بروجرد خیلی آباد نشده است. می توان چند پمپ بنزین و استراحتگاه در محدوده بروجرد توره ایجاد کرد و نیز می شود پارک و فضاهای سبز مناسبی در ابتدای جاده فعلی بروجرد اراک در دو طرف ایجاد شود تا ضمن گسترش فضای سبز کمربندی شهر، مسافران بیشتری در محدوده بروجرد تردد و اقامت کنند.

 ترمینال جدید بروجرد در محدوده دهکرد یا پادگان با دسترسی مناسب به آزادراه و جاده های فعلی ساخته شود.

در مجموع، عبور آزادراه از محدوده جنوب و شرق بروجرد را باید به فال نیک گرفت. مسافران بیشتری از جنوب کشور به منطقه وارد خواهند شد و در صورت وجود امکانات و مدیریت صحیح، رونق اقتصادی قابل توجهی هم ایجاد خواهد شد.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close