ورزش

از جنگ جهانی اول تا ویروس کرونا/تکرار تاریخ برای المپیک پس از ۱۰۰ سال

روزهای بروجرد- کمیته بین المللی المپیک معتقد است در شرایطی که ویروس کرونا زندگی ها را مختل کرده است باید از درس های ارزشمند المپیک ۱۹۲۰ استفاده کنیم.

به گزارش ایسنا، پس از جنگ جهانی اول، کمیته بین المللی المپیک شهر(IOC) آنتورپ  بلژیک را به میزبان بازی های المپیک ۱۹۲۰ انتخاب کرد. این بازی ها به عنوان نمادی از هم بستگی، صلح و بهبودی پس از بحران شناخته شده است و اکنون ۱۰۰ سال بعد از این بازی ها، مردم جهان درگیر یک بحران دیگر به نام ویروس کرونا هستند. 

جنگ جهانی اول شهرهای زیادی را ویران و افتصاد کشورهای زیادی را فلج کرده بود همچنین افراد زیادی کشته شده بودند . در این شرایط خیلی ها این ایده که هزاران نفر در شهر آنتورپ گرد هم جمع شوند و المپیک را برگزار کنند، غیر قابل تصور می دانستند و حتی از آن به عنوان یک “حماقت” یاد می کردند.

اما بازی ها در تاریخ ۱۴ آگوست تا ۱۲ سپتامبر ۱۹۲۰(۲۳ مرداد تا ۲۱ شهریور ۱۲۹۹) تقریبا دوسال پس از آتش بس، با مشارکت ۲۹ کشور از پنج قاره برگزار شد.  این بازی ها به عنوان نمادی از امید، قدرت و صلح شناخته شد.

اکنون ۱۰۰ سال بعد از این بازی ها، ویروس کرونا  زندگی روزانه مردم، مشاغل  و اجتماعات  و البته  بازی های المپیک را مختل کرده  اما بازی های المپیک ۱۹۲۰ درس های ارزشمندی داشته است.

توماس باخ رییس کمیته بین المللی المپیک در مورد شرایط حال حاضر گفت: ما در یک تونل تاریک هستیم  و بازی های المپیک توکیو می تواند  نوری در پایان این تونل باشد.

در بازی های آنتورپ برای اولین بار پرچم المپیک به عنوان نماد صلح در بازی ها به اهتزاز در آمد  و کبوتران به عنوان نماد صلح به پرواز در آمدند همچنین سوگند تعهد به المپیک هم قرائت شد. 

توماس باخ با اشاره به بازی های ۱۹۲۰ گفت: این بازی ها به ما می آموزد که با همکاری مشترک می توان بر چالش های بزرگ غلبه کرد. همه ما باید تلاش کنیم وحدت ، صلح و قدرت را که از گذشتگان به ما ارث رسیده را تا در هر شرایطی حفظ کنیم.

در بازی های المپیک ۱۹۲۰، یک رکورد جالب هم رقم خورد و اسکار سوان از سوئد در سن ۷۲ سالگی مدال نقره در رشته تیراندازی گرفت  و با گذشت ۱۰۰ سال،  هنوز پیرترین مدال آور در بازی های المپیک است.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close