اخبار جهان

در صدمین سالگرد؛ آنچه در مورد حزب کمونیست چین نمی‌دانید

روزهای بروجرد- حزب کمونیست چین در حالی روز اول جولای یکصدمین سالگرد تاسیس خود را جشن گرفت که تلاش می‌کند برخی از واقعیت‌ها را در مورد خود مخفی نگه داشته و تمایلی به رسانه‌ای شدن آن ندارد.

به گزارش اعتمادآنلاین، خبرگزاری فرانسه ادعا کرد: باید حزب کمونیست چین را بزرگترین جمعیت سری جهان توصیف کرد.

به نوشته این خبرگزاری در حال حاضر تمامی مدیریت کشور چین در قبضه این حزب قرار دارد، به نحوی که حتی بسیاری از ساختمان‌های دولتی چین در آن واحد ساختمان حزب هم محسوب می‌شوند و بسیاری از کارمندان در عین آن که کارمندان رسمی دولتی هستند، اعضای دائم حزب کمونیست چین هم به شمار می‌روند.

نادانسته‌‌هایی از حزب کمونیست چین را در ادامه می‌خوانید:

حزب کمونیست چین در اول جولای ۱۹۲۱ تاسیس نشده است

بر خلاف روایت رسمی، حزب کمونیست چین در اول جولای ۱۹۲۱ تاسیس نشده است بلکه روز ۲۳ همان ماه با برگزاری اولین کنگره آن، که با حضور ۱۳ نفر از اعضا و به شکلی کاملا مخفیانه برگزار شد، اعلام موجودیت کرد.

با این حال بدون آن که تاریخ دقیق این رخداد مشخص شود، مائو تسه‌ تونگ موسس جمهوری خلق چین ۲۰ سال بعد از آن روز اول جولای را به عنوان سالگرد تاسیس حزب اعلام کرد.

دسترسی به مشخصات اعضای حزب کمونیست چین امکان‌پذیر نیست

حزب دارای ۹۲ میلیون عضو است که دسترسی به مشخصات آنها امکان‌پذیر نیست. در برخی از دوره‌ها آن‌گونه که در سال ۲۰۱۸ شاهد آن بودیم، نام برخی از اعضا در روزنامه‌های رسمی کشور منتشر شدند تا به طور مثال مشخص شود «جک ما» مشهورترین میلیاردر چینی هم عضو حزب کمونیست کشورش است.

دومین حزب بزرگ جهان بعد از حزب بهاراتیا جاناتای هند

حزب کمونیست چین دومین حزب بزرگ جهان بعد از حزب بهاراتیا جاناتای (حزب مردم) هند است. حزب بهاراتیا جاناتا به رهبری ناریندا مودی نخست وزیر فعلی هند در حال حاضر ۱۸۰ میلیون عضو دارد.

هر عضو حزب کمونیست چقدر حق عضویت پرداخت می‌کند؟

در سال ۲۰۱۶ روزنامه رسمی چین رقم ۷.۰۸ میلیارد یوان (۹۲۰ میلیون یورو) را به عنوان رقم حق عضویت جمع‌آوری شده از اعضا در سال قبل آن اعلام کرد.

اگر این رقم را بر شمار اعضای اعلام شده سر شکن کنیم به این معنی است که هر عضو حزب کمونیست چین ۸۰ یوان (۱۰ یورو) در سال حق عضویت پرداخت کرده است.

هیچ‌کس از میزان سرمایه‌های متعلق به حزب کمونیست چین ندارد

با وجود انتشار این آمار و ارقام هیچ‌کس از میزان سرمایه‌های متعلق به حزب اطلاعی ندارد، گرچه همه گزارش‌ها از یک امپراتوری مالی بزرگ سخن می‌گویند، گفته می‌شود در حال حاضر شماری از شرکت‌ها، هتل‌ها و کارخانه‌ها مستقیما در مالکیت حزب قرار دارند.

ثروت مسئولین عالی‌رتبه حزب کمونیست چین خط قرمز است

حقوق رهبران حزب هم دیگر مساله محرمانه موجود در این حزب است، با وجود آن که گفته می‌شود حقوق کارمندان حزب به طور اصولی با پایه‌های شغلی دولتی همسان است، اما هیچ کس از میزان حقوق رهبران و مسئولین عالی‌رتبه اطلاعات ندارد، در حالی که بر کسی پوشیده نیست که این رهبران از امتیازات ویژه‌ای همچون خانه‌های متعدد، خودروهای لوکس، خدمتکار خانگی و… بهره مند بوده و این امتیازات در فیش حقوقی آنها لحاظ نمی‌شوند.

گفته می‌شود میزان ثروت مسئولین عالی‌رتبه حزب کمونیست چین یکی از خطوط قرمز این کشور است و هر رسانه‌ای حتی خارجی اگر وارد این حیطه شود با مجازات‌های سنگینی از سوی نظام حاکم مواجه خواهد شد، همان‌گونه که چنین امری در سال ۲۰۱۲ برای برخی از فعالان رخ داد.

جلسات محرمانه حزب کمونیست چین چگونه برگزار می‌شود؟

در نشست‌های سراسری حزب کمونیست چین معمولا همه چیز به شکلی کاملا از پیش برنامه ریزی شده انجام و به پایان می‌رسد اما در نشست‌های کمیته مرکزی (با ۲۰۰ عضو) و دفتر سیاسی (با ۲۵ عضو) این جلسات کاملا بسته و محرمانه برگزار شده و تلویزیون ملی چین صرفا سخنرانی شی جی پینگ دبیر کل حزب را پخش کرده، اما هیچ اطلاعی از دستور کار و یا رای‌گیری‌های احتمالی در آن منتشر نمی‌شود.

به اعتقاد کارشناسان مخفی نگه داشته شدن تشنج‌های داخلی به حزب کمونیست چین این اجازه را می‌دهد که چهره‌ای آهنین را از خود در مقابل دشمنانش و دشمنان چین به نمایش بگذارد.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close