اخبار جهان

واکنش ایران به ورود زیردریایی اسرائیلی به آب‌های خلیج‌فارس چه خواهد بود؟

روزهای بروجرد- اندیشکده “انستیتو واشنگتن” در گزارشی به طرح این پرسش پرداخته که با ورود بی‌سابقه زیردریایی اسرائیلی به خلیج فارس، ایران چه واکنشی از خود نشان خواهد داد.

یک پژوهشگر امور دفاعی و نظامی این اندیشکده در این‌باره نوشته است: “ایران اجازه عبور زیردریایی اسرائیلی را از تنگه هرمز نخواهد داد. اگر این زیردریایی به آب‌های ایران نزدیک شود نیروی نظامی ایران به شکلی شدید از خود واکنش نشان خواهند داد. با این وجود، انتظار نمی‌رود که زیردریایی اسرائیلی به آب‌های ایران نزدیک شود.

این در حالی است که در تاریخ ۲۱ دسامبر یک فروند زیر دریایی امریکایی (جورجیا اس اس جی ان ۷۲۹) مجهز به موشک‌های هدایت‌شونده از تنگه هرمز در خلیج فارس عبور کرد. این زیردریایی یکی از چهار زیردریایی امریکایی است که قادر به حمل موشک‌های کروز توماهاک می‌باشد که می‌توانند مسافتی ۱.۳۰۰ تا ۲۰۰۰ کیلومتری را بپیمایند. همزمان با ورود زیردریایی آمریکایی به منطقه، رسانه‌های اسرائیلی از ورود زیردریایی آن رژیم از کانال سوئز به دریای سرخ و احتمال حرکت آن به سوی خلیج فارس در نزدیکی آب‌های ایران خبر دادند”.

در این گزارش اشاره شده که احیای روابط اسرائیل با بحرین و امارات در تحرکات نظامی اخیر آن رژیم در منطقه بی‌تاثیر نبوده است.

او اشاره می‌کند در صورت عبور زیردریایی اسرائیلی “دلفین ۲” از تنگه هرمز، ایران احتمالا از طریق سه فروند زیردریایی کلاس “کیلو” ساخت روسیه و زیردریایی کلاس “فاتح” پاسخ خواهد داد. ایران قادر است با استفاده از منابع نیروی دریایی خود و نیرو‌های سپاه که در آب‌های آن کشور مستقر هستند به همراه شبکه‌ای از حسگر‌های در دسترسی که در اختیار دارد فعالیت‌های مشکوک زیردریایی‌ها در نزدیکی آب‌های خود را به طور خاص در نواحی کم‌عق‌تر شناسایی کند.

همچنین، ایران زیردریایی‌هایی مجهز به دستگاه‌های ردیابی صدا در اختیار دارد که می‌توانند تهدیدات زیرآبی را شناسایی کنند. ایران همچنین در سال‌های اخیر پیشرفت‌هایی در ساخت قابلیت‌های ضدزیردریایی خود از جمله ساخت بالگرد‌های اس – ۶۱ داشته که می‌توانند به ردیاب مجهز شوند. نیرو‌های ایرانی همچنین قابلیت کارگذاری مین‌های ضدزیردریایی را در سواحل خلیج فارس دارند. علاوه بر آن، قایق‌های تندروی سپاه مجهز به اژدر هستند.

رفتار ایران نسبت به زیردریایی‌ای اسرائیلی کاملا متفاوت از رفتار آن کشور نسبت به زیردریایی‌ای امریکایی خواهد بود. خط قرمز ایران عبور زیردریایی اسرائیلی از تنگه هرمز است. ایران می‌تواند با گشت‌زنی دریایی و انجام مانور در آب‌های منطقه این پیام را به طرف مقابل انتقال دهد.

آفتاب نیوز

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close