اخبار بروجرد

دومین مورد حیوان گزیدگی در بروجرد/ تشریح اقدامات دامپزشکی شهرستان

روزهای بروجرد– با اعلام یک مورد حیوان گزیدگی، اداره دامپزشکی شهرستان بروجرد مراقبت فعال را انجام داده و اقدام به نمونه گیری کرد.

به گزارش روابط عمومی دامپزشکی بروجرد، در تاریخ ۱۱ دیماه با اعلام یک مورد حیوان گزیدگی در یکی از روستاهای شهرستان، کارشناسان با توجه به اهمیت موضوع به محل اعزام شده و اقدامات لازم را در خصوص پیشگیری از اشاعه و مبارزه با بیماری هاری را انجام دادند.

 رییس اداره دامپزشکی بروجرد در این‌باره می‌گوید: همشهریان و روستاییان عزیز در صورت مشاهده هرگونه علایمی مانند حالت تهاجمی، ریزش بزاق از دهان، تعییر رفتار، تشنج و عدم توانایی در بلع آب و مواد غذایی و یا زمینگیری در حیوان، بدون نزدیک شدن و تماس با حیوان در اسرع وقت موضوع را جهت پیگیری‌های بعدی به خانه های بهداشت روستا یا ادارات دامپزشکی اطلاع دهند. 

دکتر امین مهدی زاده این مورد را دومین مورد حیوان گزیدگی در شهرستان بروجرد اعلام می‌کند.

او با اشاره به افزایش چشمگیر حیوانات بلاصاحب، اهمیت ساماندهی آنها توسط کارگروه مربوطه در شهرستان را ضروری می‌داند.

این مقام مسئول از جمله اقدامات اداره دامپزشکی بروجرد در خصوص پیشگیری و کنترل بیماری هاری را برگزاری کلاس آموزشی برای شهروندان و روستاییان، مکاتبه با شهرداری به منظور جمع آوری سگهای بلاصاحب، مکاتبه با اداره محیط زیست جهت لزوم تدابیر مناسب منظور جلوگیری از ورود و نزدیک شدن حیوانات حیات وحش به منطقه شهری، واکسیناسیون مستمر حیوانات صاحبدار و بلاصاحب، حمایت و ارائه خدمات بهداشتی دامپزشکی لازم به مرکز نگهداری حیوانات بلاصاحب شهرداری عنوان کرد.

گفتنی است هاری یکی از مهلک‌ترین بیماری‌های ویروسی قابل انتقال از حیوان به انسان است که سگ و گربه از ناقلین اصلی این بیماری هستند و ویروس آن از طریق بزاق حیوان هار و محل گازگرفتگی وارد بدن شده  و شروع به تکثیر کرده و انسان و سایر پستانداران خونگرم درگیر بیماری می شود. با توجه به این که سطح تماس و ارتباط این حیوانات با جمعیت انسانی بیشتر از سایر حیوانات است، خطر انتقال بیماری به انسان بیشتر است.

بیماری هاری درمان ندارد و در صورت رخداد بیماری در انسان و عدم انجام اقدامات بهداشتی لازم برای فرد گزیده شده مرگ انسان حتمی است. مهم‌ترین راه پیشگیری از بیماری هاری، تزریق واکسن هاری به حیوانات صاحبدار است و در صورت بروز هر گونه گزش و یا حتی خراش پوستی توسط حیوانات ناقل یا دام مشکوک، ضمن شستشوی فوری ناحیه گزش با آب فراوان، بایستی به مراکز درمانی و بهداشتی مراجعه تا اقدامات لازم انجام گردد.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close