اخبار بروجرد

ضرورت ایجاد خانه تشکل های مردم نهاد بروجرد جهت تعامل و هم افزایی در شهر

بیشتر سازمان های مردم نهاد و تشکل های مردمی در بروجرد ناشناخته هستند و مردم با این سمن ها آشنایی ندارند و فعالیت آنها از منظر شهروندان پنهان مانده است

کلثوم دلیران- نماینده سازمان های مردم نهاد و تشکل های مردمی بروجرد در فرمانداری بر ضرورت ایجاد خانه تشکل ها به منظور هم افزایی و تعامل بیشتر بین سمن ها در شهرستان تاکید کرد. به مناسبت روز تشکل ها و مشارکت های اجتماعی گفت و گویی داشتیم با “فاطمه خوش زبان” مدیر عامل موسسه فرهنگی “سیمای خورشید مکه” و نماینده تشکل های مردم نهاد در فرمانداری بروجرد که متن کامل آن بشرح ذیل آمده است:

با ذکر بیوگرافی کوتاهی از خود و سابقه کاری بفرمایید چرا به سمت فعالیت در حوزه سازمان های مردم نهاد گرایش پیدا کردید؟

– دیپلم علوم تجربی را دارم و در حال حاضر در رشته علوم دینی سطح ۲ جامعه الزهرا قم مشغول تحصیل هستم . از سال ۱۳۷۵ هم آموزش معارف دینی، خانوادگی و مشاوره در سطح جامعه بانوان و زنان را به عهده داشته ام. به دلیل نیاز جامعه، ارتقاء سطح فکر و فرهنگ مردم در جهت بهبود روابط خانوادگی و اجتماعی و در نتیجه زمینه سازی بهره مندی از حکومت مهدوی و درخواست مردم،خدمت رسانی داوطلبانه ای که پیشتر شروع شده بود ، سازمان یافته تر و تحت نظارت فرمانداری از سال ۱۳۹۴ شروع کردیم.

 تاثیرگذاری تشکل های مردمی در پیشبرد اهداف و سیاست های نظام به چه میزان بوده و نمود این تاثیرگذاری بیشتر در کدام حوزه ها بوده است؟

-تاثیر سمن ها در بخشهای مختلف از جمله فرهنگی، آموزشی، محیط زیست، کمک به نیازمندان، پیشگیری و درمان آسیب های اجتماعی(اعتیاد)، بسیار بالا بوده هرچند که در صورت حمایت و همکاری مردم این تاثیر گذاری بیشتر نیز خواهد شد. به یاد دارم یکبار مادری ساعت ۱۲ شب، بعد از مشاوره تربیتی فرزندش که بسیار مستاصل شده بود، ابراز خوشحالی می کرد که چقدر خوب است چنین تشکل ها و افرادی در شهر وجود دارند و می توانند مشکلات مردم را حل کنند. و همه همکاران ما از این خاطرات فراوان دارند. هم به دلیل در دسترس بودن در همه ساعات شبانه روزی و هم رایگان بودن خدمات تلفنی، رضایت مردم و همشهریان را به همراه داشته است.

با توجه به شعار سال و نامگذاری آن بنام سال جهش تولید بفرمایید سازمان های مردم نهاد در عملیاتی کردن آن چه نقشی ایفا کرده اند؟

-در رابطه شعار سال هم بیشتر موسساتی که مشاغل خانگی و تولید صنایع دستی داشتند تاثیر گذار بوده اند. البته بنده از بهمن ماه سال گذشته به عنوان نماینده تشکل های مردمی انتخاب شدم و متاسفانه این چند ماه نیز با شیوع ویروس کرونا فعالیت سمن ها مانند دیگر حوزه ها کمرنگ شد اما همچنان با آن ظرفیت و قدرت می توانند در عرصه های مختلف تولید گام بردارند و ایجاد اشتغال را به دنبال داشته باشند.

عملکرد سازمانهای مردم نهاد و تشکل های مردمی شهرستان را چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا تا کنون توانسته رضایت جامعه هدف مورد نظر را جلب کند؟

– با توجه به کمبود امکانات منطقه، عدم تخصیص بودجه و ناشناخته بودن سازمان های مردم نهاد عملکرد خوبی داشته اند و در مواردی عالی و رضایت بخش برای مردم شهروندان بوده است. بیشتر سازمان های مردم نهاد و تشکل های مردمی در بروجرد ناشناخته هستند و مردم با این سمن ها آشنایی ندارند و فعالیت آنها از منظر شهروندان پنهان مانده است و این مساله یک ضعف تلقی می شود که دلایل مختلفی دارد. حرف این است تشکل ها باید تقویت شوند تا مردم آنها و فعالیت های جانبیشان را باور داشته باشند.

اساس کار ” ان جی او” ها عدم درآمدزایی است و فعالین در این حوزه بدون هیچ گونه چشمداشتی از جیب هزینه می کنند و از صفر تاصد امور بر عهده مدیرعاملان و هیات رئیسه این تشکل ها است. موضوعی که باعث شده سمن ها، تشکل های مردمی و سازمان های مردم نهاد در راستای خدمت به مردم گام بردارند نشان دهنده انگیزه و وجدان کاری بالای این افراد نسبت به رفع مشکلات مردم و شهروندان است تا آنجا که بتوانند با ارائه خدمات گوناگون آموزشی، فرهنگی، خیریه و ….. در این شرایط باری از روی دوش همشهریان بردارند.

میزان تاثیرگذاری تشکل های مردمی در برطرف کردن مشکلات مردم در حوزه های مختلف شهرستان به چه اندازه بوده است؟

-همانطور که قبلا هم ذکر شد، تاثیر این تشکل ها چه در زمینه رسیدگی به بیماران و نیازمندان و چه ارائه راه کارها و طرح های آموزشی و فرهنگی بسیار بوده است. به عنوان مثال، احداث اورژانس بیمارستان امام بروجرد با همکاری مجمع خیرین سلامت، کمک های مالی و آموزش در سطوح مختلف در موسسه ایتام الغدیر بروجرد و یا پیشگیری از آسیب های اجتماعی در موسسه مربوطه. موسسه فرهنگی خورشید مکه نیز در جهت آموزش مفاهیم دینی، روابط خانوادگی و تربیتی فرزندان و… حتی در شهرهای دیگر استان هم اثرگذار بوده است که البته در این مجال کوتاه قابل توصیف نیست بلکه مستلزم ارتباط مداوم خبرنگاران با تشکل های بروجرد است‌.

استقبال مردم بویژه جوانان و بانوان نخبه با توجه به شرایط فعلی جامعه برای ایجاد تشکل جدید چگونه است؟
-استقبال خوب بوده به طوری که تا کنون ۴۰ سمن و تشکل در بروجرد به ثبت رسیده و البته جای کار زیاد است و چندین تشکل، هم اکنون در نوبت صدور مجوز هستند.

حرف آخر….
باز تاکید می کنم ایجاد خانه تشکل ها در بروجرد الزامی است چرا که با تجمیع این سازمان ها در یکجای خاص می توان از مراجعات مردمی به دفاتر ارتباط مردمی نمایندگان بروجرد در مجلس را جلوگیری کرد تا نمایندگان به وظایف اصلی بپردازند و ۷۰ درصد بار مشکلات از روی دوش نمایندگان برداشته می شود.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close