اخبار جهان

«جو بایدن» پیروز انتخابات درون‌حزبی سه شنبه بزرگ دموکرات‌ها شد

روزهای بروجرد- با توجه به نتایج به دست آمده از شمارش آرای انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها در ۱۴ ایالت، «جو بایدن» پیروز انتخابات «سه‌شنبه بزرگ» است.

 نتایج کلی به دست‌آمده از انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها در روز موسوم به «سه‌شنبه بزرگ» حاکی از آن است که «جو بایدن» معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا با کسب ۴۷ درصد آراء و ۵۶۶ موکل انتخاباتی موفق به پیروزی در این انتخابات شده است.

«برنی سندرز» سناتور ایالت «ورمونت» با کسب ۴۱ درصد آراء و ۵۰۱ موکل انتخاباتی در جایگاه دوم و «الیزابت وارن» با کسب پنج درصد آراء و ۶۱ موکل انتخاباتی جایگاه سوم را به خود اختصاص داده‌اند.

انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها روز سه‌شنبه در ۱۴ ایالت «آلاباما»، «آرکانزاس»، «کالیفرنیا»، «کلرادو»، «مین»، «ماساچوست»، «مینه‌سوتا»، «کارولینای شمالی»، «اوکلاهما»، «تنسی»، «تگزاس»، «یوتا»، «ورمونت» و ویرجینیا برگزار شد.

نتایج انتخابات درون حزبی در ۱۰ ایالت آلاباما، آرکانزاس، ماساچوست، مینه‌سوتا، کارولینای شمالی، اوکلاهما، تنسی، تگزاس، ورمونت و ویرجینیا به طور کامل اعلام شده است. در دو ایالت کالیفرنیا و مین بیش از ۹۰ درصد از نتایج آراء انتخاباتی گزارش شده است و در دو ایالت کلرادو و یوتا نیز با شمارش نزدیک به ۸۰ درصد از آراء برنی سندرز صدرنشین است.

1

سه‌شنبه بزرگ به سه‌شنبه‌ای در اواخر ماه فوریه یا اوایل مارسِ همان سالی که انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در آن برگزار خواهد شد، اطلاق می‌شود. در سه‌شنبه بزرگِ امسال که مصادف با سوم مارس (۱۳ اسفند) بود ایالت‌های بزرگ آمریکا به صورت همزمان اقدام به برگزاری انتخاباتِ درون‌حزبی برای رای دادن به نامزد‌های هر حزب کردند و به همین خاطر، اولین آزمون جدی برای سنجش میزان محبوبیت نامزد‌ها در سطح ملی به شمار می‌رود.

با توجه به اینکه رئیس‌جمهور آمریکا از طریق کالج انتخاباتی انتخاب می‌شود و هر ایالت تعداد مشخصی وکیل انتخاباتی را برای انتخاب رئیس‌جمهور در اختیار دارد، سه‌شنبه بزرگ تا حد زیادی می‌تواند تکلیف نامزد انتخاباتی هر حزب را مشخص کند؛ چراکه بیشترین تعداد ایالت‌ها در این روز به صورت همزمان انتخابات مقدماتی برگزار می‌کنند.

هر نامزدی که از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه بتواند در سه‌شنبه بزرگ رای ایالت‌های بیشتری را به دست آورد، با توجه به تعداد وکلای انتخاباتی این ایالت‌ها شانس خود را برای کسب عنوان نامزدی حزب مربوطه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا افزایش می‌دهد.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close