اخبار بروجرد

ساخت پل چالان چولان به دوره ساسانیان برمی‌گردد

روزهای بروجرد– سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دورود گفت: پل چالانچولان در ۱۸ کیلومتری شمال غرب شهر دورود واقع شده و در تاریخ ۱۶ آذر ۱۳۷۶ با شمارهٔ ثبت ۱۹۴۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

عزیزاله رحمان‌نسب افزود: پل تاریخی چالان‌چولان در لرستان و در دشت حاصل‌خیزی در مسیر جاده قدیمی بروجرد به خوزستان و اصفهان قرار دارد.

او ادامه داد: طول پل چالان چولان ۶ در ۱۲۰ متر است و ۶ طاق چشمه آجری روی آن بنا شده که پایه‌های آن‌ها تا ارتفاع یک متری از سنگ هستند.

رحمان‌نسب گفت: موج‌شکن‌های پل با توجه به مسیر آب در سمت شمال غربی قرار گرفته و در دو طرف باند عبور پل نیز دو دیواره آجری به ارتفاع ۹۰ سانتی‌متر جهت امنیت و ممانعت از سقوط عابرین از روی پل ایجاد شده است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دورود ملات به کار رفته در این بنا را ملات ساروج بیان کرد و گفت: پنج پایه این بنا از سنگ و شش طاق آن از آجر ساخته شده‌اند.

او تصریح کرد: پل چالان چولان مربوط به دوره ساسانیان بوده و در زمان قاجار به شکل امروزی بازسازی و مرمت شده است.

رحمان‌نسب بیان کرد: در پانزده سال گذشته به دلیل زلزله‌های متعدد و سیل در دشت سیلاخور دچار آسیب شد که مرمت آن در سال گذشته در دستور کار قرار گرفت و امسال به استحکام کامل خواهد رسید.

این اثر در تاریخ ۱۶ آذر ۱۳۷۶ با شمارهٔ ثبت ۱۹۴۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

 

 

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close