اخبار لرستان

جزئیات کشف تونل زیرزمینی دوران باستان در رومشکان

روزهای بروجرد- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان جزئیات کشف تونل زیرزمینی دوران باستان در شهر رومشکان را تشریح کرد.

به گزارش مهر، سید امین قاسمی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طی چند روز گذشته فیلمی در فضای مجازی با موضوع کشف تونلی زیرزمینی در شهر رومشکان منتشر شد که ابهامات زیادی را به دنبال داشت، لذا برای بررسی دقیق این موضوع، کارشناسان باستان‌شناسی این اداره کل به محل اعزام شدند و ضمن مستندسازی و بررسی محل، گزارش علمی و جامعی را ارائه کردند.

وی با اشاره به اینکه تپه باستانی «چغابل» رومشکان در بین باستان‌شناسان ایران و جهان از اهمیت خاصی برخوردار است، افزود: در سال ۱۳۹۴ مجوزی به منظور ایجاد فضای سبز در بخش سطحی تپه «چغابل» به شهرداری آن شهر داده شده که اکنون زمان آن به اتمام رسیده، بنا بر این ادامه کار و هرگونه فعالیت مجدد، منوط به اخذ مجوز جدید از وزارت میراث فرهنگی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان ضمن اشاره به انتشار اخبار کذب در خصوص حفاری قاچاق، کشف اشیا عتیقه و دفینه باستانی در این تپه بیان داشت: تنها اثر منقول کشف شده در حین ریزش دهانه میله قنات، یک ظرف سفالی بوده که تحویل امین اموال اشیا فرهنگی شده است.

قاسمی گفت: تونل مکشوفه متعلق به یک رشته قنات از دوران باستان است که کوره قنات در جهت شرقی – غربی دشت رومشکان امتداد دارد و در گذشته نیز آثار برخی از میله چاه‌های این رشته قنات پدیدار و گزارش شده است.

کارشناس باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان در این باره گفت: تپه‌ی باستانی «چغابل» رومشکان در نخستین پروازهای هوایی که در سال ۱۹۳۵ و ۱۹۳۶ میلادی بر فراز شهرهای باستانی ایران توسط هیئت معروف به «هلمز» انجام شد، شناسایی و توسط همان هیئت به سرپرستی «اریخ اشمیت» مورد کاوش و گمانه زنی قرار گرفت، این اثر از دوران پیش از تاریخ تا دوران اسلامی دارای حیات فرهنگی قابل ملاحظه‌ای است.

جلال عادلی با اشاره به بررسی دقیق تمام زوایای مکشوفه گفت: دیواره کوره قنات، در بافت کمپرس شده خاک و به صورت «دست کند» ایجاد شده و فاقد دیواره چینی است.

وی افزود: این بخش از قنات در دوران باستان، تماماَ در بافت باستانی و از میان نهشته‌های فرهنگی در لایه‌های زیرین تپه «چغابل» کنده شده است، به گونه‌ای که در بررسی‌های اولیه یک ظرف سفالی مربوط به عصر برنز به دست آمد.

این کارشناس باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: متأسفانه برخی اهالی بعد از ریزش دهانه میله چاه، علیرغم خطرات موجود و به دلیل کنجکاوی و احیاناَ سودجویی، وارد قنات شده و اقدام به انتشار تصاویر و فیلم‌هایی در فضای مجازی کرده بودند، لذا برای جلوگیری از ورود افراد سودجو و خطرات احتمالی همچون ریزش، دهانه قنات مسلوب شد.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close