اخبار ایران

K132 یا شاهین؛ مقایسه نسل جدید ماشین‌های ایران خودرو و سایپا

روزهای بروجرد- شاهین و K132 اولین تلاش خودروسازان ایرانی برای طراحی، ساخت و فروش نسل جدید خودرو‌ها به‌حساب بیایند. پس از سال‌ها رقابت در زمینه فروش پراید و نمونه‌های قدیمی پژو می‌توان این اتفاق را به فال نیک گرفت. یادتان باشد کیا هم تقریبا چنین مسیر را پشت سر گذاشت و سال‌های پیش پراید را از کارخانه فورد خریداری کرد.
سال‌ها بعد آن را دست ما سپرد و خودش رفت سربخت طراحی و ساخت ماشین‌هایی که امضای کیا را دارند. حالا وضع چطور است؟ حالا نه اینکه فکر کنید ایرانخودرو و سایپا سال آینده مثل کیا و هیوندای می‌شوند، اما بالاخره باید کار را از یک جایی شروع می‌کردند.
به گزارش فرارو، شاهین و K132 را به‌همین دلیل می‌توان شروع یک تجربه تازه در صنعت خودروی ایران دانست. اگر کیفیت ساخت و توانمندی این ماشین‌ها دقیقا به همان اندازه‌ای باشد که سایپا و ایرانخودرو می‌گویند چشم‌انتظار ماندن حتما ارزشش را دارد، اما حالا که می‌توان هر دو خودرو را در طرح‌های پیش فروش ثبت‌نام کرد، بد نیست با هم بررسی کنیم و ببینیم کدامیک از آن‌ها به‌بیشتر با سلیقه و ذائقه رانندگی ما ایرانی‌ها جور در می‌آید.

همه‌چیز درباره شاهین

شاهین اسم پرطمطراقی است و ناخودآگاه ما را یاد یک آدم سبیلوی جدی می‌اندازد. آن‌هایی که عشق ماشین هستند هم احتمالا ماشینی به اسم شاهین که که سال‌ها پیش در کشور بسیار محبوب بود را به خاطر می‌آورند در نهایت، اما قضاوت درباره ماشینی که هنوز عرضه نشده سخت است و چاره‌ای نداریم جز اینکه از شنیده‌ها و شایعه‌ها استفاده کنیم.
مثلا می‌گویند موتور و سیستم پیشرانه شاهین شباهت زیادی به برلیانس چینی دارد. یک شایعه دیگر هم می‌گوید جعبه‌دنده شاهین را یک شرکت کره‌ای به سفارش سایپا ساخته است و با جعبه‌دنده ساینا اتومات و کوییک اتومات، تفاوت دارد. شاهین در دو مدل گیربکس دستی و دنده اتومات تولید خواهد شد، اما به‌نظر می‌رسد اولین نمونه‌های این ماشین که واگذار می‌شوند مدل دنده دستی خواهد بود.
روی سایت سایپا وزن شاهین که قبلا آن را به اسم رهام صدا می‌زدند، هزار و ۲۶۰ کیلوگرم عنوان شده است. شاهین ۴.۴ متر طول، ۱.۷ متر عرض و ۱.۵ متر ارتفاع دارد. ظرفیت اسمی صندوق عقب آن را ۴۲۰ لیتر ذکر کرده اند. رینگ‌های این خودرو از نوع ۱۵ اینچی است.
K132 یا شاهین؛ مقایسه نسل جدید ماشین‌های ایرانخودرو و سایپا
تصویری کامل و دقیق که در آن جزییات ظاهری شاهین کاملا مشخص است
سایپا می‌گوید موتور شاهین حجمی برابر با ۱۵۰۰ سی‌سی خواهد داشت و ظرفیت باک آن به ۴۲ لیتر می‌رسد. از جمله تجهیزات شاهین باید به دو ایربگ راننده و سرنشین اشاره کرد.
سیستم هشدار بستن کمربند ایمنی، سیستم تهویه مطبوع اتومات، آینه‌های تاشو، سنسور دنده‌عقب و دوربین دید عقب، چراغ روشنایی در روز با قابلیت فعال شدن اتوماتیک، سیستم مولتی مدیا هفت اینچی، سیستم ورود و خروج بدون سوئیچ با استارت دکمه ای، سانروف و کنترل سیستم صوتی روی فرمان اشاره کرد. سایپا شاهین را جایگزین کیا سراتو وارداتی خواهد کرد. نزدیک‌ترین زمان عرضه شاهین را باید اسفند سال ۹۹ در نظر بگیریم.

همه‌چیز درباره K132

K132 اسم پروژه تجاری ماشین جدید ایرانخودرو به حساب می‌آید و با اینکه محصول اسم ندارد، اما پیش‌فروش آن آغاز شده است. بگذریم؛ چیزی که فعلا باید به آن اشاره کنیم، ادعای طراحی و ساخت K132 برمبنای پلتفرم پژو ۳۰۱ است. خود تولیدکننده دوست دارد بگوید این ماشین مدل ایرانیزه شده محصول پژو است و در دو نسخه گیربکس دستی و دنده اتومات به بازار می‌آید.
حجم موتور هر دو مدل ۱۶۰۰ سی‌سی خواهد بود. ولی شتاب صفر تا ۱۰۰ نمونه دستی ۹.۵ ثانیه است، اما مدل اتومات در مدت ۱۱.۵ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد.
مصرف سوخت سیکل ترکیبی در نمونه دنده دستی ۶.۷ لیتر عنوان شده و در مدل گیربکس اتومات معادل ۷.۶ لیتر خواهد بود. هر دو مدل ۴.۵ متر طول دارند، عرض ماشین به ۱.۷ متر می‌رسد و ارتفاع آن معادل ۱.۴ متر است.
نمونه دستی هزار و ۱۵۰ کیلوگرم وزن دارد و نمونه اتومات به خاطر داشتن گیربکس سنگین‌تر ۴۰ کیلو اضافه وزن پیدا کرده است. با این‌حال گنجایش باک هر دو ماشین ۵۰ لیتر عنوان شده است. نسبت به شاهین، ظرفیت اسمی صندوق‌عقب در K132 ایرانخودرو بزرگ‌تر بوده و به ۶۴۰ لیتر می‌رسد.
K132 یا شاهین؛ مقایسه نسل جدید ماشین‌های ایرانخودرو و سایپا
ایرانخودرو K132 را شبیه پژو ۳۰۱ طراحی کرده؛ در قسمت پشتی اما تفاوت‌هایی آشکار وجود دارد
از جمله تجهیزات K132 باید به فرمان برقی، دو عدد کیسه هوا در مدل دنده دستی و چهار کیسه هوا در مدل دنده اتومات، سیستم تهویه هوا اتومات، سیستم مولتی مدیا هفت اینچی، آینه‌های جانبی برقی و سیستم هشداردهنده دنده‌عقب اشاره کرد. K132 با گیربکس دستی به رینگ ۱۵ اینچی مجهز است و صندلی‌های دستی و روکش پارچه‌ای عرضه می‌شود. در مدل دنده اتومات سایز ریگ ۱۶ اینچ است و صندلی‌ها برقی با روکش چرمی هستند.

 

پیش‌بینی قیمت احتمالی شاهین

به گزارش فرارو، شاهین در قالب طرح پیش‌فروش به مردم عرضه شده و قرار است از اسفند امسال به خیابان بیاید. قیمت نهایی بر اساس قیمت روز در زمان تحویل مشخص می‌شود، اما با محاسبه ساده می‌توان تا حدودی حدس زد چقدر می‌ارزد. قانون می‌گوید مبلغ پیش‌پرداخت در طرح‌های پیش‌فروش یا مشارکت در تولید نصف قیمت روز خودرو در نظر گرفته می‌شود.
مثلا قیمت کارخانه برای پژو پارس حدود ۸۰ میلیون تومان است و مبلغ پیش‌پرداخت آن ۴۰ میلیون تومان اعلام شده. سایپا در اطلاعیه طرح پیش‌فروش خود مبلغ پیش‌پرداخت در نظر گرفته شده برای شاهین را ۸۰ میلیون تومان اعلام کرده است. از آنجایی که مبلغ پیش‌پرداخت در طرح‌های فروش نصف قیمت کارخانه است، می‌توان گفت در حال حاضر شاهین با گیربکس دستی حدود ۱۶۰ میلیون تومان قیمت دارد.
اگر تا اسفند ۹۹ قیمت مصوب کارخانه برای خودرو‌ها تغییر نکند، شاهین با همین قیمت ۱۶۰ میلیونی به مشتریان تحویل داده می‌‎شود. بعضا پیش‌بینی می‌کنند قیمت بازار آزاد برای این خودرو تولید داخل حدود ۲۱۰ میلیون تومان باشد. چراکه عموما خودرو‌ها در بازار آزاد حداقل چهار سوم قیمت کارخانه فروخته می‎شوند. مثلا قیمت کارخانه برای ساینا حدود ۶۱ میلیون تومان است و همین خودرو در بازار آزاد ۱۰۰ میلیون تومان قیمت دارد.
K132 یا شاهین؛ مقایسه نسل جدید ماشین‌های ایرانخودرو و سایپا
تصویری از جلو داشبورد شاهین که کمک می‌کند بفهمیم با چه ماشینی طرف هستیم

پیش‌بینی قیمت احتمالی K132

ایران خودرو در اطلاعیه جدید خود مبلغ پیش‌پرداخت محصول جدید K132 را ۱۱۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و نسخه اتوماتیک آن را ۱۴۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان در بارزه زمانی تحویل ۱۲ تا ۲۴ ماهه اعلام کرده است و قیمت خودرو، مطابق قیمت زمان تحویل درج شده در قرارداد خواهد بود.
با در نظر گرفتن اینکه مبلغ پیش‌پرداخت نصف قیمت خودرو است، می‌توان گفت در حال حاضر قیمت کارخانه برای K132 دنده دستی حدود ۲۴۰ میلیون تومان و برای K132 دنده اتوماتیک ۳۰۰ میلیون تومان است. با توجه به اینکه قیمت‌ها در بازار آزاد حداقل یک سوم بالاتر از قیمت کارخانه در نظر گرفته می‌شود، احتمالا K132 دنده دستی با قیمت ۳۲۰ میلیون تومان و K132 دنده اتوماتیک با قیمت ۴۰۰ میلیون تومان در بازار فروخته خواهد شد.
پیش از این مدیرعامل ایران خودرو قیمت کارخانه K132 را حدود ۱۰۰ میلیون تومان پیش‌بینی کرده بود. البته باید توجه داشته باشید که در مدت یک سال آینده ممکن است خودروساز‌ها به دلیل افزایش هزینه‌های تولید و مشکلات پیش رو از طریق سازمان حمایت یا شورای رقابت در ماه‌های آینده به‌خصوص فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۰ مجددا درخواست افزایش قیمت دهند و قیمت نهایی بالاتر از تخمین فعلی باشد.
K132 یا شاهین؛ مقایسه نسل جدید ماشین‌های ایرانخودرو و سایپا
تصویری از داشبورد K132‌ در دسترس نیست اما این قسمت می‌تواند شکل پژو ۳۰۱ باشد
تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Close