اخبار ایران

گم شده در غبار/ حاشیه‌های جدید بر سر شهادت حاج احمد متوسلیان

روزهای بروجرد- در سی و هشتمین سالگرد ربوده شدن حاج احمد متوسلیان، بار دیگر موضوع شهادت یا زنده بودن او تکرار شد. روز گذشته یک منبع آگاه اعلام کرد متوسلیان شهید شده و محل دفن او هم مشخص است اما برخی دیگر از نظامیان می‌گویند او زنده است و برمی‌گردد.

به گزارش رویداد۲۴ چهاردهم تیرماه سالگرد ربوده شدن چهار نفر از دیپلمات‌های ایرانی است؛ روزی که حاج احمد متوسلیان، سید محسن موسوی، تقی رستگار مقدم و کاظم اخوان در کشور لبنان توسط فالانژهای رژیم صهیونیستی ربوده شدند. دقایقی بعد از ربوده شدن احمد متوسلیان و همراهانش، رادیو اسرائیل اعلام کرد که «ژنرال احمد متوسلیان طراح عملیات فتح‌المبین و بیت‌المقدس، در پست بازرسی (برباره) به اسارت گرفته شد.»

حالا و بعد از سی و هشت سال روز گذشته بعضی منافع خبری نوشتند پیکر حاج احمد متوسلیان به ایران باز می‌گردد. فرزند شهید همت در صفحه توییتر خود این خبر را تایید کرد و نوشت «خبر شهادت عموی عزیزم ‎حاج احمد متوسلیان و همراهان غریبش در همان ابتدای اسارت به گوش می‌رسد. گویا محل دقیق پیکرها هم اعلام شده است. می‌خواهید ‎مرد و ‎نامرد را بشناسید ببینید چه کسی پای کار می‌ایستد.»

مهمترین فردی که این خبر را تایید کرد محمد احسان محمد حسنی مدیرعامل مؤسسه اوج بود که در یادداشتی نوشت: «پس از ۳۸ سال از واقعه تلخ ربوده شدن چهار دیپلمات ایرانی، به جای تجسم و تصور و تخیل، خبر آورده‌اند که فاتح راستین خونین شهر، حاج احمد متوسلیان و سه همرزم او «سیدمحسن موسوی»، «تقی رستگار مقدم» و «کاظم اخوان» پس از ربوده شدن و سپری کردن ایام کوتاهی در اسارت نیروهای مزدور شبه نظامی فالانژ وابسته به رژیم صهیونیستی، در ساحل مدیترانه تیرباران شده اند و محل دفن ایشان هم مشخص است.»

‏‏حسین دلیریان خبرنگار جزئیات بیشتری هم از بسته شدن پرونده متوسلیان منتشر کرد «شهادت احمد متوسلیان و یارانش قطعی شده و مکانی هم طبق گمانه‌هایی که قطعی بنظر میرسه، محل دفن این شهدای والا مقام است ان‌شاءالله با تفحص و انجام آزمایش DNA پیکر پاک این عزیزان بالاخره به وطن باز خواهد گشت و چشم‌براهی ۸۰ میلیون ایرانی پایان خواهد یافت.»

«سمیر جعجع» از رهبران فالانژ و تهم اصلی ربودن چهار دیپلمات ایرانی و تحویل آن‌ها به رژیم صهیونیستی در رابطه با دیپلمات‌های ایرانی گفته آن‌ها از بین رفته‌اند.»

حاج احمد متوسلیان و همراهانشسمیر جعجع متهم اصلی ربایش حاج احمد متوسلیان

تکذیب شهادت حاج احمد متوسلیان

 بلافاصله بعد از انتشار این خبر، وزارت خارجه با انتشار یک بیانیه آن را تلویحا تکذیب کرد. در بیانیه وزارت امور خارجه آمده است : «۳۸ سال از واقعه ربوده شدن ۴ دیپلمات کشورمان آقایان سید محسن موسوی، احمد متوسلیان، کاظم اخوان و تقی رستگار مقدم، توسط مزدوران رژیم صهیونیستی در نقطه ایست و بازرسی (برباره) در شمال لبنان در سال ۱۹۸۲ می‌گذرد. همانطور که طی این سال‌ها اعلام شده است، شواهد و قرائن گویای آن است که دیپلماتهای ربوده شده در لبنان، به نیروهای اشغالگر رژیم صهیونیستی تحویل داده شده و متعاقبا به سرزمین‌های اشغالی منتقل شده‌اند و اکنون در زندان‌های این رژیم نامشروع به‌سر می‌برند. بر همین اساس و با توجه به اشغال لبنان در آن زمان توسط رژیم صهیونیستی که با حمایت کامل آمریکا صورت گرفت، جمهوری اسلامی ایران مسئولیت سیاسی و حقوقی ربایش و این اقدام تروریستی را متوجه رژیم صهیونیستی و حامیان آن می‌داند.»

برادر احد متوسلیان نیز درباره اخبار شنیده شده مبنی بر بازگشت پیکر حاج احمد و همراهان او به باشگاه خبرنگاران جوان گفته «ماجرای به شهادت رسیدن یا نرسیدن حاج احمد یک قصه ۳۸ ساله است و این صحبت‌ها برای امروز و دیروز نیست.

او گفته «در روز‌های ۱۳ و ۱۴ تیر اخبار جعلی درباره حاج احمد پخش می‌شود و ۱۵ تیر به بعد هم دیگر هیچ خبری نمی‌شنویم و به هیچکس ادعایی ندارد.»

متوسلیان با بیان اینکه موضوع تیر باران حاج احمد و همراهانش از دو سال گذشته مطرح شده، گفته «آقای عیسی ایوبی دو سال پیش بود که اعلام کرد با حاج احمد بوده و تایید کرده که ایشان و همراهانشان تیرباران شدند. در فضای مجازی اینطور گفته شده حاج احمد به شهادت رسیده و پیکر ایشان باز می‌گردد، این اخبار کذب است و در این سال‌ها همواره دل خانواده ما با این خبر‌ها به لرزه می‌افتد و من از صبح که این خبر در فضای مجازی در حال دست به دست شدن است، نگران حال مادرمان بودم.»

حاج احمد متوسلیان

حاج احمد متوسلیان و همراهانش
تصویری از آخرین سخنرانی حاج احمد متوسلیان پیش از ربایش

احمد متوسلیان در ١۵ فروردین ماه سال ۱۳۳۲ در یکی از محلات جنوب شهر تهران به دنیا آمد. دوران تحصیل ابتدایی را در دبستان اسلامی مصطفوی به پایان رساند و ضمن تحصیل به پدرش که در بازار به شغل شیرینی فروشی اشتغال داشت، کمک می‌کرد. او پس از پایان دوره ابتدایی وارد هنرستان صنعتی شد و در سال ۱۳۵۱ موفق به اخذ دیپلم شد. سپس به خدمت سربازی اعزام شد و در شیراز دوره تخصصی تانک را گذراند و پس از آن، به سر پل ذهاب اعزام شد. در سال ۱۳۵۶ در رشته مهندسی الکترونیک دانشگاه علم و صنعت ایران پذیرفته شد.

او بعد از انقلاب به سپاه پیوست و اواخر خرداد سال ۱۳۶۱، طی مأموریتی همراه یک هیات عالی‌رتبه سیاسی و نظامی جمهوری اسلامی ایران، به سوریه و لبنان سفر کرد تا راه‌های کمک به مردم مظلوم و بی‌دفاع لبنان را از نزدیک بررسی کند. اما در ظهر روز چهاردهم تیرماه ۱۳۶۱ حاج احمد متوسلیان به همراه اتومبیل سفارت جمهوری اسلامی ایران در لبنان هنگام عزیمت به بیروت در یک پست ایست و بازرسی موسوم به حاجز باربرا به فاصله ۴۰ کیلومتری بیروت متعلق به شبه‌نظامیان مارونی وابسته به حزب کتائب متوقف شد و چهار سرنشین آن با وجود داشتن مصونیت دیپلماتیک به گروگان گرفته شدند و سپس به نظامیان اسرائیل تحویل داده شدند.

رهبر انقلاب در سال ۷۵ گفته بودند «ما منتظریم که آقای حاج احمد متوسّلیان ان‌شاءالله بیاید؛ نگویید شهید، ما که خبر نداریم از شهادت ایشان. خداوند ان‌شاءالله که فرزند شما را -هرجا که هست، هرجور که هست- مشمول لطف و فضل خودش قرار بدهد. ما که آرزو می‌کنیم ان‌شاءالله خداوند این جوان مؤمن و صالح را برگرداند. بله، آقای حاج احمد متوسّلیان با همین آقای حاج همّت هم دوست و رفیق و همکار بودند؛ خداوند ان‌شاءالله همه‌شان را مشمول لطف خودش قرار بدهد.»

بعضی نویسندگان و پژوهشگران دفاع مقدس معتقدند احمد متوسلیان به شهادت رسیده است. از جمله حمید داوود آبادی رزمنده و نویسنده دفاع مقدس که ۲۵ سال است در عراق و لبنان روی پرونده احمد متوسلیان کار می‌کند، می‌گوید: «سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله کرمان در جنگ تحمیلی دفاع مقدس که ۱۳ دی ۹۸ به درجه شهادت نائل شد، معتقد بود حاج احمد متوسلیان و همراهانش همان روز اول شهید شده‌اند.»

فیلم دیگری از مصاحبه پخش نشده خبرنگاران صدا و سیما با حمید داود آبادی نیز روز گذشته در فضای اینترنت منتشر شده بود که به این ادعا اصرار داشت.

حسین دهباشی نیز در صفحه توییتر خود می‌گوید سال‌هاست از این واقعه خبر داشته و مستندی درباره آن ساخته که بر اساس همان اسناد نشان می‌دهد احمد متوسلیان تیرباران شده و محل دفن او نیز مشخص است، با این حال صدا و سیما به آن اجازه پخش نداده است.

دعواهای توییتری بر سر شهادت حاج احمد متوسلیان

«فیلم ایستاده در غبار» مستندی ساخته محمدحسین مهدویان درباره احمد متوسلیان است و باعث شده او مورد توجه رسانه‌ها قرار بگیرد. بعضی رسانه‌های منتقد نوشته‌اند برخی به دنبال سوءاستفاده از نام این شهدا هستند و بر همین اساس این ادعاها مطرح می‌شود. روزی از ربوده شدن او کاسبی می‌کردند و امروز از شهادت او. بعضی کاربران ارزشی هم از نحوه اطلاع رسانی نهادهای مسئول درباره این قضیه انتقاد کرده‌اند.

حاج محسن و حاج احمد

قاسم میرزایی نکو نماینده سابق دماوند که از دوستان متوسلیان است در یک مصاحبه گفته بود «احمد به هیچ عنوان سیاسی نبود. عشقش سپاه و امام (س) و ایران بود. احمد انتقاد شدید نسبت به محسن (رضایی) داشت. به هیچ وجه با محسن نمی توانست کار کند. دسیسه‌های مختلف دست به دست یکدیگر داد تا ما احمد متوسلیان را از دست بدهیم. برای آزادی حاج احمد، (دیوید دج) که رییس دانشکده آمریکایی بیروت بود ، با کمک حزب ا… به تهران آورده‌شد. در حین تحقیقات روی دج، رفیق دوست آمد و گفت که او را تحویل بدهید تا با خود ببرم. به محسن رضایی گفتم اگر بگذاریم دیوید دج برود، ضربه سنگینی به روند آزادی حاج‌احمد می‌خورد. محسن رضایی در واکنش به اعتراض من گفت ما هم اکنون به اسلحه نیاز داریم. محسن به ما گفت که شما نیز دنبال رفیق دوست و دج به سوریه بروید.  رضایی قبول کرد که آن چهار نفر گروگان هم جز شروط مبادله قرار بگیرد. بچه‌های ما نیز همراه رفیقدوست و دج رفتند اما متاسفانه حتی نگذاشتند از هواپیما پیاده شوند. سوری‌ها دج را بردند و به جای آن ۲۱ افسر سوری را آزاد کردند! هنوز نیز به محسن رضایی می‌گویم که تو باعث شدی احمد آزاد نشود.»

سی و هشتمین سالگرد ربوده شده احمد متوسلیان هم پایان یافت. اگر زنده باشد نزدیک هفتاد سال سن دارد اما ظاهرا سرنوشت او مثل سرنوشت امام موسی صدر همچنان باید در هاله‌ای از ابهام باقی بماند.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close