اخبار ایران

چند درصد مردم ایران مواد مخدر مصرف می کنند؟

روزهای بروجرد- دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه حدود پنج درصد افراد جامعه ما مواد مخدر مصرف می کنند، بر نقش موثر رسانه ها در زمینه پیشگیری از مصرف مواد مخدر و توانمندسازی معتادان تاکید کرد و از آنها یاری خواست.

به گزارش ایرنا سردار اسکندر مومنی در نشست امضای تفاهمنامه همکاری خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) با ستاد مبارزه با مواد مخدر که به میزبانی ایرنا برگزار شد، افزود: در دنیا نزدیک به ۳۰۰ میلیون معتاد وجود دارد و سالانه بالغ بر ۵۰۰ هزار نفر در اثر سوءمصرف مواد مخدر جان می دهند. بالاترین میزان مصرف با ۸۸ میلیون نفر مربوط به موا مخدر کانابیس است و مواد مخدرهای گل، حشیش و ماری جوآنا در رده های بعدی قرار دارند.

وی ادامه داد: در دنیا تجربیات زیادی در حوزه مواد مخدر صورت گرفته به گونه ای که برخی مصرف مواد مخدر را قانونی کردند اما گزارش هایی که پس از آزادسازی مصرف منتشر شد نشان از ناموفق بودن آن و افزایش اعتیاد، تولید و قاچاق دارد.

مومنی با بیان اینکه در کشور ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر مصرف کننده مستمر و  یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر مصرف کننده تفننی وجود دارد که جمعا چهار میلیون نفر مصرف کننده را نشان می دهد، خاطرنشان کرد: در میان جمعیت فعال ۱۵ تا ۶۴ سال، ۵.۴ درصد مصرف کننده مواد مخدر هستند.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در بخشی دیگر از سخنان خود، مولفه های موثر در حوزه مواد مخدر را به چهار حوزه مقابله، درمان، پیشگیری و توانمندسازی و بازگشت معتادان به جامعه عنوان کرد و یادآور شد: در کنار کشوری زندگی می کنیم که تولید موادمخدر درآن در سال ۲۰۰۰ میلادی حدود ۲۰۰ تن بود که بعد از گذشت نزدیک به دو دهه، تولید موادمخدر به بیش از ۹ هزار تن رسید.

وی یادآور شد: این نشان می دهد که مقابله صرف نمی تواند کارایی داشته باشد و نیاز به توسعه متوازن و هماهنگ میان چهار مولفه دارد؛ همه آسیب شناسی ها هم نشان داد کشورهایی که روی هر چهار مولفه کار کردند موفق بوده اند.

مومنی، با تاکید بر اینکه طی چهار دهه گذشته، در چهار حوزه مقابله، درمان، پیشگیری و توانمندسازی اقدامات گسترده‌ای انجام شد که همگامی و متوازن بودن این چهار حوزه با یکدیگر، موجب رسیدن به نتیجه موفق در مبارزه خواهد شد، افزود: انتظار جامعه آن است که مواد مخدر در کشور نباشد تا کسی مصرف نکند، البته این انتظار درستی است و لازم است اما کافی نیست.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: در حوزه‌های پیشگیری، توانمندسازی، اشتغال و بازگشت بهبودیافتگان به جامعه نقش رسانه ها و نهادهای فرهنگساز بسیار مهم است و همان‌طور که مقام معظم رهبری فرموده‌اند که اعتیاد در رأس آسیب‌ها است زیرا اعتیاد هم خود آسیب است و هم منشا آسیب‌های دیگر است، رسانه ها می توانند با فرهنگسازی، ستاد را در مبارزه یاری کنند.

با تولید خبرهای معمولی نمی توان مبارزه کرد

مومنی با تاکید بر اینکه در حوزه پیشگیری از مصرف مواد مخدر و توانمندسازی معتادان برای قطع سوءمصرف، رسانه ها نقش برجسته ای دارد، تاکید کرد: امروز جهان بدون رسانه مفهوم ندارد بدون تردید موثرترین نقش را رسانه ایفا می کند.

وی با یادآوری اینکه ۱۱ درصد تولید ناخالص ملی کشور، صرف مبارزه با مواد مخدر می شود، افزود: ۵۰ درصد آسیب های اجتماعی ناشی از مواد مخدر است و فرد معتاد، زندگی خانواده های بسیاری را تحت تاثیر قرار می دهد و اینجا رسانه نقش برجسته ای در انعکاس آسیب ها دارند تا آن را در حوزه پیشگیری و توانمندسازی تبدیل به دغدغه کنند.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر ضمن گلایه از اینکه در مهارت رسانه ضعف داریم، تاکید کرد: با تولید خبرهای معمولی نمی توان مبارزه کرد چرا که دنیای امروز دنیای سرعت و رنگ‌ها است پس باید محصولات رسانه ای متنوع، کوتاه و تعیین کننده تولید کرد.

وی با بیان اینکه این عدم مهارت رسانه بویژه در حوزه متولیان بیشتر است، یادآور شد: همه فکر می کنند که رسانه را خوب متوجه می شوند و انتظار دارند که مرتب عکس و فیلم و گزارش هایی در مورد متولیان پخش شود این در حالی است که از رسانه باید موضوع و انتشار آن را درخواست کرد. انتظار از رسانه نباید پوشش صرف باشد چه ما باشیم چه نه.

مومنی ادامه داد: حساسیت یاریگری باید ایجاد شود و از هر ایده عملی و اجرایی که بر کاهش اعتیاد اثرگذار باشد استقبال می کنیم. آمادگی کامل داریم تا این دغدغه ها تبدیل به پروژه های اجرایی و گفتمان و عمل ملی شود.

تگ ها

مقالات مشابه

1 thought on “چند درصد مردم ایران مواد مخدر مصرف می کنند؟”

  1. چرا دروغ میگید ۵%
    حداقل ۳۰ % مردم ایران یه جورایی به مواد مخدر اعتیاد دارن یا تفریحی میکشند
    تو هر محله کوچکی مثلا تو همین کرمان بیش از ۵۰ خرده فروش هست هر خرده فروشی میانگین روزی ۲ کیلو بفروشه میشه روزی ۱۰۰کیلو این مواد از کجا میاد امریکا که وارد نمیکنه
    مثل نقل و نبات تو دست جوانانه
    یه کارگر می‌گفت ۱ روز کار کنم ۸ روز میتونم بکشم
    خدا لعنت کنه اونایی که این مواد را وارد کشور میکنند

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close