اخبار ایران

معاونت در قتل با گرانفروشی ماسک/ به ۱۲۰۰ فوتی در روز می‌رسیم

روزهای بروجرد- برخی برآوردها نشان می‌دهند اگر با وضعیت کنونی پیش برویم و زدن ماسک فراگیر نشود، اواسط پاییز به ۱۲۰۰ مرگ در روز خواهیم رسید و این یعنی فاجعه بزرگ انسانی. آیا برای جلوگیری از این قتل عام، نباید به بازار ماسک سر و سامان داد و علاوه بر اقدامات ایجابی با بی وجدان هایی که قیمت ماسک را بالا می برند، برخورد عبرت آموز داشت؟

عصر ایران؛ جعفر محمدی – عجالتاً “ماسک” مهم ترین وسیله دفاعی ماست در برابر سلاح کشتار جمعی کرونا. مطالعات نشان می دهند اگر دو فرد ناقل و سالم در کنار هم ماسک داشته باشند، احتمال ابتلای فرد سالم زیر ۵ درصد است ولی بدون ماسک این رقم به بالای ۹۰ درصد می رسد.

بنابراین، ماسک، هر چند وسیله ای ساده ولی به شدت اثرگذار و مفید است. نزدن ماسک در چنین وضعیتی، قطعاً جنایت است چرا که ممکن است بی آن که بدانیم ناقل کووید ۱۹ باشیم و افرادی را مبتلا کنیم و به کام مرگ بفرستیم.

در این میان اما، جنایتکاران بزرگ تری نیز وجود دارد که از جان مردم، نان در می آورند و قانع هم نیستند: گرانفروشان ماسک.
من هنوز نمی دانم این افراد به حدی رسیده اند که بشود بدان ها “مافیای ماسک” اطلاق کرد یا خیر ولی بررسی هایم نشان می دهند ماسک های سه لایه که امروزه در تیراژ بالایی در کشور تولید می شوند، در برخی مناطق حتی تا ۵ برابر قیمت تمام شده نیز فروخته می شوند.

روز گذشته دوستی از یکی از شهرهای غربی کشور تماس گرفته بود و می گفت در اینجا سپاه کارگاه بزرگی را به تولید ماسک اختصاص داده و ماسک های سه لایه با کیفیتی را به قیمت مناسب و تمام شده در اختیار مردم قرار می دهد اما برخی افراد سودجو، همین ماسک ها را در بسته بندی های دیگری قرار می دهند و به چند برابر قیمت می فروشند.

شاید برای خیلی افراد خرید ماسک به قیمت حتی ۵ هزار تومان نیز سخت نباشد ولی هستند خانواده های زیادی که اگر ماسک ۱۲۰۰ تومانی به ۱۵۰۰ برسد، واقعاً به مشکل بر می خورند و ای بسا ماسک نزنند یا از ماسک ها در زمانی طولانی تر از حد استاندارد استفاده کنند.

نتیجه چنین وضعیتی، شیوع بیشتر کرونا در جامعه است و مرگ و میرهای وسیع تر.

گرانفروشی ماسک، قطعاً مشارکت در قتل است، هیچ مبالغه ای هم در کار نیست. برخی برآوردها نشان می دهند اگر با وضعیت کنونی پیش برویم و زدن ماسک فراگیر نشود، اواسط پاییز به ۱۲۰۰ مرگ در روز خواهیم رسید و این یعنی فاجعه بزرگ انسانی.

آیا برای جلوگیری از این قتل عام، نباید به بازار ماسک سر و سامان داد و علاوه بر اقدامات ایجابی با بی وجدان هایی که قیمت ماسک را بالا می برند، برخورد عبرت آموز داشت؟

از سازمان غذا و دارو و وزارت صمت انتظار می رود ورودی مجدد به این عرصه داشته باشند و مدیریت و نظارت شان را بر فرایند تولید و توزیع ماسک تقویت نمایند.

سازمان تعزیرات حکومتی باید برخورد با گرانفروشی ماسک را در اولویت حیاتی خود قرار دهد.

به قوه قضائیه پیشنهاد می شود پرونده های مرتبط با گرانفروشی ماسک را بدون نوبت و با قاطعیت مورد رسیدگی قرار دهد و نتیجه را رسانه ای کند.

در جامعه ای که برای کنترل قیمت پرتقال عید، حکومت وارد عمل می شود و در بازارچه های متعدد، به عرضه مستقیم و غیرمستقیم میوه می پردازد، انتظار این است که برای کاهش قیمت حیاتی ترین کالای حال حاضر که زندگی همه مان بدان بسته است، اقدامات جدی تری و فوری تری صورت گیرد.

بعد از تحریر:
ماسک بزنید، ولو ماسکی که در خانه درست کرده اید.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close