اخبار ایران

مجلس جدید؛ شعارهای تند و دیوار واقعیت‌ها

روزهای بروجرد- توییت مشاور فرهنگی رییس مجلس که کلمه ای دربارۀ فیلترینگ اینستاگرام بیان نشده نشان می‌دهد زودتر از آنچه تصور می‌شد به دیوار سخت واقعیت خورده‌اند. واقعیت این است که در این فضا کار و کسب هم برپاست و بستن آن نارضایتی ایجاد می کند و اگر هم برخورد نکنند آن همه شعار رادیکال چه می شود؟ این حکایت دربارۀ شعارهای دیگر هم صدق می کند.

عصر ایران؛ مهرداد خدیر- مجلس جدید زودتر از آنچه تصور می‌شد با دیوار سخت واقعیت‌ها رو به رو شده است. نمایندگانی که در فضایی غیر رقابتی و بعضآً با مشارکت ۲۰ درصدی واجدان شرایط رأی دادن و با شعارهای رادیکال به بهارستان آمده بودند حالا با واقعیت‌های عیان و عریانی مواجه شده‌اند.

شماری از آنان می‌خواستند و دوست می‌داشتند اینستاگرام را هم مثل تلگرام و توییتر فیلتر کنند. رییس سازمان تبلیغات اسلامی و وزیر ارتباطات را هم دعوت کردند و اولی از «رها شدگی» اینستاگرام گفت و دومی از بی حاصلی برخوردهای حذفی.

حالا اما اگر سراغ بستن بروند با این انتقاد رو به رو می‌شوند که مگر نمی‌گفتید اولویت با اقتصاد و معیشت است، پس چرا سراغ فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌ها رفته‌اید؟ اگر هم رها کنند، انتقاد از آنچه رها شدگی می‌خواندند، چه می‌شود؟
از یک طرف می خواهند کار سلبی انجام دهند و رضایت برخی محافل را جلب کنند و از سوی دیگر نگاهی به انتخابات آینده دارند و شاید بدانند این کار چه موجی از نارضایتی ایجاد می کند. چرا که چند برابر دیجی کالا در صفحات اینستاگرام کار و کسب اینترنتی انجام می شود و تنها بحث فرهنگی آن مطرح نیست.

بحث اینستاگرام و احتمال تصویب قانونی در مجلس در این باره آن قدر موج منفی به پا کرد که مشاور فرهنگی تازه منصوب شده آقای قالیباف را واداشت این توییت را بگذارد:

« در بحث دکتر قالیباف در جلسۀ مجلس، محور شبکۀ ملی اطلاعات، پیام‌رسان‌ها، موتور جست و جوی ملی و سهم غیر معقول پلتفورم‌های خارجی از چهنای باند بین‌الملل بود. کلمه ای در مورد فیلترینگ اینستاگرام بیان نشد.»

آقای رضوی همچنین نوشته است: «دروغ بزرگ گوبلزی، راه حل برخی آقایان به جای پاسخ به اشکالات و کارآمدی‌هاست.»

اگر اینستاگرام را فیلتر کنند تازه می‌شود مثل توییتر و تلگرام و بقیۀ فیلترشده‌ها. اگر هم نکنند هر روز که نمی‌توانند اظهار نگرانی کنند.

تا قبل از این که وارد مجلس شوند مدام می‌گفتند از ان. پی. تی و حتی از آژانس هم خارج می‌شویم. حالا اما از این حرف ها نمی‌زنند چون خواست ترامپ همین است.

آتش زنندگان برجام چرا از برجام و از ان. پی. تی و از آژانس و از سازمان ملل خارج نمی‌شوند؟ چون واقعیت با شعار متفاوت است.

دوست داشتند وزیر نفت را استیضاح و برکنار کنند. اما کو پول نفت و به نظر می‌رسد در سال آخر دولت چنین اجازه یا مجالی ندارند.

از این رو این ادعا که به دیوار واقعیت‌های سیاسی و اقتصادی خورده‌اند گزاف نیست و اگر رییس مجلس نگاهی به انتخابات ۱۴۰۰ هم داشته باشد بستن تلگرام و مصوبات سلبی هیچ کمکی به این هدف نمی‌کند.

گذشت زمانی که بستن و فیلتر کردن باعث افتخار باشد. عاقبت آدم‌هایی مثل سعید مرتضوی وغلامرضا منصوری هم پیش چشم همه است.

وقتی رییس قوۀ قضاییه با افتخار می‌گوید در سال ۱۳۹۸ هیچ نشریه و رسانه و روزنامه‌ای بسته نشد یعنی افتخاری برای کسی ندارد.

برای مجلسیان جدید نیز بستن اینستاگرام هیچ افتخاری در بر ندارد و نتیجه‌ای هم ندارد.

خروج از برجام یا ان. پی. تی هم اتفاق نخواهد افتاد چون تلۀ ترامپ، همین است. اگر فعلا مذاکره صورت نمی پذیرد به خاطر جدی گرفتن حرف های آقای قالیباف نیست که مذاکره با آمریکا مطلقا ممنوع! چون اگر ارادۀ غالب به مذاکره تعلق قرار گیرد انجام می شود و از ایشان نظر خواهی نخواهد شد.

در وضعیت فعلی البته مذاکره با ترامپ در دستور کار نیست و همه منتظر انتخابات آبان ماه در آمریکا هستند اما مثلا اگر جو بایدن پیروز شود و حسن روحانی با او تماس بگیرد و تبریک بگوید مجلس می‌خواهد واکنش نشان دهد؟

تحریم‌ها و کرونا و مناقشات هسته‌ای و انقلاب هوش در رسانه‌ها چنان همه چیز را واقعی کرده که جایی برای شعارهایی از جنس شماری از نمایندگان جدید سر می دهند، باقی نمانده است.

با این حال اگر با بستن اینستاگرام قیمت دلار پایین می‌آید و سکه ارزان می‌شود مجلس جدید درنگ کند مدیون است!

جان کلام اما همان است که جوهرۀ اندیشۀ ایرانی حافظ می‌گوید:

خیالِ حوصلۀ بحر می‌پزد، هیهات!

چه‌هاست در سرِ این قطرۀ مُحال‌اندیش

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close