اخبار بروجردویژه ها

صنعت گردشگری بروجرد متضرر از شیوع کرونا

روزهای بروجرد- صنعت گردشگری و توریسم بروجرد همانند دیگر بخش‌های تولیدی، خدماتی و صنعتی از ضررهای شیوع ویروس کرونا در امان نیست.

بیماری کرونا همه مشاغل و صنایع دنیا را دچار لطمه اقتصادی و خسارت کرد، براساس بررسی‌های شورای جهانی سفر و گردشگری با شیوع ویروس کرونا، بیش از ۷۵ میلیون شغل در صنعت توریسم و گردشگری در معرض خطر قرار گرفت.

شیوع ویروس کرونا صنعت گردشگری را به عنوان یکی از سه صنعت پردرآمد در کنار نفت و خودروسازی دچار تعطیلی و خسارات فراوانی کرد و همچنان نیز ادامه دارد برآورد قطعی میزان ضرر را با چالش رو به رو کرده است.

 به گزارش ایرنا با توجه به اینکه بروجرد نیز سالانه میزبان مسافران و گردشگران بسیاری بوده در دوران انتشار کرونا هتل‌ها، مراکز دیدنی و گردشگری متحمل خسارات فراوان شده است.

صاحبان هتلها و مراکز اقامتی بروجرد معتقدند: جبران خسارت ناشی از تعطیلی این مراکز به دلیل ویروس کرونا در فروردین و تداوم آن تا اواخر بهار بسیار سخت است.

بسیاری از هنرمندان و تولیدکنندگان صنعت ورشو و دیگر هنرهای دستی به دلیل نبود مسافر و گردشگر ناشی از شیوع کرونا دچار خسارت شده اند.

این عده براین باورند: صنعت توریسم و گردشگری نه تنها در معرض تهدید جدی ناشی از شیوع کروناست بلکه ارتباط نزدیک و موثر این صنعت با صنایع و بخش‌هایی مانند صنایع دستی و میراث فرهنگی نیز مشکلات و خسارات مشابه را داشته است.

رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بروجرد گفت: شیوع کرونا و ضرورت ایجاد محدودیت‌ در همه فعالیت‌ها از جمله سفر و اقامت در حالی رقم خورد که آغاز سال نو و عید نوروز به عنوان یکی از مهمترین دوره‌های سفر محسوب می‌شود اما تعطیلی بازار و حضور گردشگران چندان حال و روز خوشی را برای صنعت گردشگری فراهم نکرده است.

حجت الله یارمحمدی افزود: به میزان سرمایه گذاری انجام شده در بخش گردشگری چندین برابر خسارت به دلیل انتشار کرونا به تاسیسات گردشگری بروجرد وارد شده است.

وی اظهار داشت: همه صنوف در اثر تعطیلات ناشی از کرونا و تاثیرات و تداوم این ویروس درجامعه دچار خسارت جدی شدن اما بخش خدماتی بیشتر خسارت دیدند.

وی تاکید کرد: برخی صنوف و واحدهای صنعتی به دلیل تعطیلی و کرونا خط تولید را تغیبر دادند و از خسارتهای بیشتر جلوگیری نمودن اما در بخش گردشگری چگونه می توان هتل و مراکز اقامتی را تغییر کاربری داد لذا خسارتها بسیار جدی و بیکاری کارگزاران و کارکنان این مراکز هم نباید نادیده گرفت.

وی با بیان این که شیوع بیماری کرونا موجب توقف فعالیت تمامی بخش‌های خدمت رسان در این زمینه طی ماه‌های اسفند و فروردین شد و اکنون با کاهش مسافر و گردشگر مواجه هستن هنوز نمی‌توان رقم دقیقی از خسارت وارد شده را اعلام کرد.

وی افزود: این حجم از تعطیلی و عدم فعالیت تاسیسات گردشگری و مشاغل مرتبط با حوزه گردشگری تا کنون بی سابقه بوده و به همین دلیل باید برآورد خسارات وارده به صورت کارشناسی بررسی و اعلام شود.

وی با بیان این که طبق اعلام وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مقرر شده است که کسب و کارهای حوزه گردشگری به صورت ویژه از حمایت دولت برخوردار شوند، ادامه داد: شیوع بیماری ویروسی کرونا و تبعات ناشی از آن آثار منفی گسترده‌ای بر صنعت گردشگری به همراه داشته است که در پی کاهش سفرها و لغو تورهای گردشگری سرمایه‌گذاران این حوزه خسارت فراوانی متحمل شده‌اند.

 رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بروجرد  گفت: انتظار می‌رود حمایت از سرمایه‌گذاران در این بخش با توجه به حجم زیاد سرمایه درگیر در این صنعت مورد توجه دولت قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه حمایت از فعالان گردشگری و شاغلان در این بخش ضرورت دارد، ادامه داد: دو سوم خسارت ناشی از کرونا به صنایع، به صنعت گردشگری وارد شده و با توجه به این که بیماری کرونا و شیوع آن در آستانه تعطیلات نوروزی به کشور ما رسید بیشترین خسارت ناشی از آن در حوزه سفر و گردشگری رقم خورد و این امر به بخش خصوصی سرمایه‌گذار در این حوزه بیشترین آسیب ممکن را وارد کرد.

یارمحمدی  افزود: لغو تمامی تورهای مسافرتی و گردشگری و رزرو واحدهای اقامتی، حذف سفرهای نوروزی و مسائل مربوط به آن در کشور خسارات سنگینی به بار آورده است.

 وی اضافه کرد: ادامه وضعیت به همین منوال، چشم‌انداز فعالیت و سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری را در سال آینده نگران کننده می‌کند.

رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بروجرد  گفت: هیچ آماری در خصوص میزان افرادی که به دلیل شرایط خاص پیش ‌آمده توسط کارفرمایان خود به مرخصی بدون حقوق و یا لغو قرارداد شده اند نیست و میزان خسارت وارده نیازمند زمان و کارکارشناسی است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد گفت: ۲۵مرکز اقامتی در شهرستان وجود دارد که هرساله در ایام نوروز و تابستان پذیرای مسافران و گردشگران بسیاری است.

یارمحمدی افزود: از این تعداد مراکز اقامتی ۱۱ مرکز هتل ها و مهمانپذیرها و مابقی رستورانهای سنتی و خانه های بوم گردی است.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close