اخبار بروجردویژه ها

شب‌نشینی در بوستان های بروجرد با طعم کرونا

روزهای بروجرد- بوستان های بروجرد با وجود اعلام تعطیلی و برگزار نشدن هرگونه تجمع در سطح شهر، همچنان میزبان شهروندان بی تفاوت به ویروس کرونا و خطرات شیوع آن است.

به گزارش ایرنا این روزها برغم به صدا درآمدن زنگ خطر ویروس کرونا در بروجرد و وضعیت قرمز این شهر متاسفانه دیده می شود برخی از شهروندان بروجردی همچنان در پارک ها، میادین  شب ها زیر نور موبایل و یا چراغهای اضطراری تا پاسی از شب به صورت گروهی دور هم می نشینند.

  از دیرباز مردم بروجرد به اهل تفریح بودن و خوشگذرانی معروف بوده و تحت هیچ شرایطی حاضر نیستند از تفریح خود بگذرند و در این روزهای سخت کرونایی نیز برغم رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی جمع کثیری از مردم متاسفانه، برخی همچنان غافل از کرونا بساط چای و قلیان را در پارکها پهن می‌کنند.

دیدن نور ضعیفی از موبایل در پارک شهید بهشتی بروجرد، میدان سردار سلیمانی حتی پارکها و فضاهای سبز کوچک و محلی و نشستن خانوادهای دور سفره و شام خوردن انسان را به فکر فرو می برد که ضرورت این بیرون آمدن در خاموشی پارکها و خطر کرونا چیست.

دیدن بچه ها و بازی آنها در گوشه و کنار پارک‌های تعطیل بروجرد ضرورت کدام شادی و نشاط را در روزهای کرونایی فریاد می زند.

تپه چغای بروجرد این روزها برغم خاموشی میزبان مسافران و شهروندان بروجردی است که دیدن مردم بدون ماسک نشسته در این مکان ترس از کرونا را برای دیگران چند برابر می‌کند.

در این روزهای سخت که شاهد افزایش تعداد مبتلایان به این ویروس هستیم و کرونا تا درب خانه همه ما پیش روی کرده پهن کردن بساط شام و ناهار و عصرانه در پارکها و حتی طبیعت اطراف شهر چه توجیهی دارد در حالی که کادر درمان پنج ماه است برغم خستگی کاری هنوز یک شب نتوانسته اند در کنار خانواده بر سر یک میز شام بخورند.

دیدن چند جوان و پهن کردن بساط قلیان آنها ما را به یاد ماجرای جوانی انداخت که به دلیل قلیان کشیدن به کرونا مبتلا و جان خود را از دست داد.

با نگاهی به آمار مبتلایان روزهای اخیر متوجه وخامت اوضاع خواهیم شد چرا که مرگ سه نفربه دلیل ابتلای به کووید ۱۹ در یک روز در شهر کوچکی مانند بروجرد افزایش آمار عروسی و جشن تولد و رقص و پایکوبی مردم دست دردست هم در عروسیها در بروجرد  خود گویای فاجعه ای بزرگ است که اگر هر چه زودتر مسئولان دست به کار نشوند و ممنوعیت ها را اعمال نکنند از طرفی مردم نیز همکاری لازم را در قطع زنجیره انتقال نداشته باشند شاهد مرگ و میر تعداد زیادی از شهروندان و حتی عزیزان خود خواهیم بود.

در میان همه بی توجهی برخی از شهروندان بروجرد به رعایت نکات بهداشتی و شلوغ بودن پارکها، پاساژها، بازار و میهمانیهای دورهمی  مردم بروجرد برخلاف دیگر شهرهای لرستان محدودیتهای لازم را در مراسم ختم بیشتر رعایت می کنند و ختم ها را به دلیل کرونا به یک تشییع جنازه ساده خلاصه می کنند اما همچنان کارتهای دعوت عروسی بین آنها ردو بدل می شود.

پیک اول شیوع بیماری کرونا در بروجرد با موفقیت و کمترین آمار ، پشت سرگذاشته شد که البته بخش عمده این موفقیت مربوط به رعایت پروتکل های بهداشتی توسط شهروندان بود، اما اکنون دوباره پیک دوم از راه رسیده و مشکلاتی را در شهر ایجاد کرده است که گویا این معضل نشأت گرفته از ساده انگاری و کنار گذاشتن اصول بهداشتی و رعایت فاصله های اجتماعی است که هم از سوی مردم و هم مسئولان به فراموشی سپرده شد.

شهرداری بروجرد اقدام به تعطیلی پارکها، بوستانها و خاموش نمودن برق انها در شب نمود امابا وجود اعلام تعطیلی پارکها، هنوز بوستان شهید بهشتی، بلوار بهشت و بلوار منتهی به باغ فدک و بسیاری از اماکن تفریحی دیگر شهر مملو از مردمی است که در گوشه و کنار این اماکن فرشی پهن کرده و به تفریح مشغول هستند.

یک جامعه شناس بروجردی گفت: گویا هراس از ابتلا به این ویروس در سطح جامعه کم شده است، به گونه‌ای که بسیاری از مبتلایان به این بیماری که وضعیت عمومی مساعدی دارند هیچ‌گونه توجهی در زمینه قرنطینه کردن خود ندارند و آزادانه در سطح شهر تردد می‌کنند که ضروری است در این راستا هم رسانه ها و هم متولیان امر باشدت و حساسیت بیشتری ورود کرده و فرهنگ سازی مناسب انجام شود تا مردم با رعایت نکات بهداشتی و ماندن در خانه هم محافظ جان خود باشند و هم از انتقال این ویروس خطرناک جلوگیری کنند.

حامد پرچی فاصله گذاری اجتماعی را مهمترین بخش مقابله با گسترش ویروس کرونا برشمرد و اظهار داشت: فاصله گذاری اجتماعی به معنی به حداقل رساندن تماس افراد سالم با یکدیگر تا اطلاع ثانوی است که در این طرح بهترین و مهمترین عامل خود مردم هستند.

پرچی افزود: در فاصله گذاری اجتماعی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تنها درخواست کننده است و باید سایر دستگاه ها و ارگان ها همکاری های لازم و کافی را به انجام برسانند. 

وی افزود: با این وجود، مردم با گذشت زمان و کاهش التهابات اولیه شیوع ویروس کرونا، نسبت به رعایت فاصله گذاری اجتماعی بی توجهی نشان داده و رغبت شان به رعایت مسایل بهداشتی اعم از کاهش ارتباطات اجتماعی، پرهیز از حضور در تجمع های مردمی، استفاده از ماسک و سایر موارد کم شد اما در هفته های اخیر با توجه به تاکید وزارت بهداشت و تلاش رسانه ها استفاده  از ماسک را جدی گرفته اند.

وی با بیان اینکه حساسیت اجتماعی نسبت به بیماری کرونا همچنان باید حفظ شود، یادآور شد: در صورت بی توجهی مردم به طرح فاصله گذاری اجتماعی و اوج گیری دوباره شیوع ویروس کرونا شاهد افزایش بیشتر این بیماری خواهیم بود.

معاون استاندار لرستان و فرماندار بروجرد با توجه به شیوع بسیار بالای ویروس کرونا در روزهای اخیر محدودیت های کرونایی را  به مدت ۱۵ روز در سطح شهرستان بروجرد ضروری دانست.

عبدالرحیم رحیمی افزود:  وضعیت ابتلا به کرونا در بروجرد و برخی دیگر از شهرستان های استان لرستان قرمز اعلام شده که ضروری است همکاری لازم برای کاهش شیوع کرونا صورت گیرد.

فرماندار بروجرد با اشاره به افزایش فوتی های کرونا اظهار کرد: تعداد فوتی ها در خرداد ماه به حدی بود که این تعداد برابر سه ماهه اول شیوع این بیماری بوده است و سن، نوع و علائم این بیماری تغییر کرده به طوری که حتی جوانان را هم درگیر کرده است.

رحیمی بیان‌کرد: ورود به پاک ها، تفرجگاه ها و تجمع در این مکانها ممنوع است و هر گونه تجمعی در رستورانها و هتل ها منجر به تعطیلی آنها می شود و  برگزاری هر گونه مراسم عروسی و عزا که سبب ازدحام جمعیت شود ممنوع  و دادستانی با تجمعات برخورد می کند.

فرماندار بروجرد گفت: از همشهریان تقاضا داریم برای حفظ سلامتی خود و دیگران و کاهش شیوع کرونا، نکات بهداشتی را مدنظر قرار دهند تا روزی برسد که فارغ از کرونا جشن شکست این ویروس را برگزار کنیم.

وی تاکید کرد: ۹۸ درصد مردم بروجرد غربالگری شده‌اند که از این تعداد ۷۵ درصد  سالمندان بوده‌اند. اکثر فوتی‌های ما به دلیل کهولت سن و یا داشتن بیماری زمینه‌ای جان خود را از دست داده‌اند.

رئیس شبکه و بهداشت درمان بروجرد با بیان اینکه کرونا بسیاری از نیروهای شبکه بهداشت بروجرد را نیز درگیر کرد اظهارداشت: امیدواری ما این است که به زودی موج دوم این بیماری تمام شود.

دکتر محمد کاکاوند با اشاره به برپایی مراسم‌های عروسی و ختم در سطح شهرستان بروجرد افزود: برگزاری  مراسم های عروسی و عزا در سطح شهرستان منجر به افزایش  مبتلایان  شد و در واقع نگرانی ما تجمعاتی است که ایجاد می‌شود بنابراین اگر بتوانیم جلوی برپایی این گونه مراسم‌ها را بگیریم، بیماری کنترل خواهد شد .

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close