اخبار بروجردویژه ها

ساخت سد در بروجرد؛ راهکار مهم تامین آب شرب

روزهای بروجرد- ساخت سد راهکار اصلی و مهم تامین آب شرب جمعیت رو به افزایش بروجرد است که باید در این راستا اقدامات عملی قابل توجهی انجام شود.

منابع آب به عنوان یکی از مهمترین و با ارزش‌ترین ثروت‌های یک کشور محسوب می‌شود که از لحاظ شرایط کمی و کیفی، متاثر از عوامل مختلفی هستند که عدم برنامه ریزی مناسب در زمینه مدیریت آنها، موجب بروز مخاطرات جدی برای حیات زیستی انسانها و حتی محیط اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی می گردد.

از مهم‌ترین چالش‌های بنیادی منابع آب که عمدتا ناشی از عوامل طبیعی و انسانی است، می توان به محدودیت ذاتی این مایع حیات با توجه به شرایط جغرافیایی، عدم توازن (مکانی و زمانی) بارندگی، خشکسالی، افت کیفیت منابع آب، افزایش و جابجایی جمعیت اشاره نمود.

بررسی های به عمل آمده نشان می دهد که امکان افزایش منابع آب تجدید پذیر به ویژه منابع آب شیرین در جهان وجود ندارد، بسیاری از کارشناسان اذعان دارند که جنگ‌های آینده در جهان و به ویژه در منطقه خاورمیانه عمدتا بر سر منابع آب بوده و حتی در برخی از مناطق، اینگونه مناقشات از هم اکنون آغاز گردیده است.

آنچه حائز اهمیت است توجه به این مسئله است که همه آحاد بشر به آب شیرین سالم و بهداشتی نیار دارند، اما کمبود آن به ویژه در کشورهای جهان سوم به معنای در معرض خطر بودن جان انسانها است.

با توجه به اینکه آب به عنوان یکی از زیرساخت‌های اصلی توسعه پایدار در بخش‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی کشور محسوب شود، لذا در برنامه‌ریزیهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی حال و آینده کشور دسترسی به آب، به اندازه ای حیاتی است که متولیان امور کشور ناگزیر از اتخاذ برنامه های استراتژیک و مدون در مورد آب هستند تا فعالیت های توسعه ای کشور بر مبنای آن صورت گیرد.

در شرایط کنونی اغلب شهرهای بزرگ کشور با مشکل کمبود آب شرب مواجه هستند که در برخی موارد موجب قطع و جیره‌بندی آب نیز گردیده که باعث بروز تنش‌های اجتماعی هم شده است.

علاوه بر نقاط شهری، برخی از مناطق روستایی کشور، به ویژه روستاهائی کمتر از ۲۰ خانوار با مشکلات و معضلات عدیده‌ای در زمینه دسترسی به آب شرب سالم و بهداشتی مواجه هستند که حتی آبرسانی از طریق تانکرهای ثابت و سیار نیز پاسخگوی این مشکلات نبوده است. 

بررسی وضعیت منابع آبهای زیرزمینی به عنوان مهمترین منبع تامین آب شرب کشور در حدود ۶۸ درصد در سالهای کنونی حاکی از آنست که این منابع سال به سال از لحاظ کمی و کیفی با نواسانات شدیدی مواجه گردیده اند.

برخی کارشناسان افت سالیانه آبهای زیرزمینی کشور را حدود ۶ میلیارد مترمکعب تخمین زده‌اند و اقدامات انجام گرفته در این خصوص همانند کف شکنی، جابجایی چاهها و … نیز پاسخگوی نیازهای حال حاضر نیست.

بنابراین طبق گفته کارشناسان یکی از مهمترین و مطمئن ترین اقدامات و راهکارهای پاسخ به نیازهای شرب جمعیت رو به رشد، بهره‌برداری بهینه از منابع آبهای سطحی، کنترل، تنظیم و توزیع در زمان مناسب، در قالب احداث سد در مناطق دارای پتانسیل و انتقال آب به مراکز جمعیتی می باشد که این موضوع از طریق ارزیابی های جامع فنی، اجتماعی، اقتصادی و محیط زیستی و در چارچوب رویکردهای توسعه پایدار، به ضرورتی غیرقابل انکار بدل شده که بایستی مورد توجه و اهتمام متولیان امر قرار گیرد. 

سرپرست امور منابع آب بروجرد گفت: پروژه اجرای ۲ سد در شهرستان بروجرد یکی سد آبسرده و دیگری سد شهید بروجردی در حال انجام است که مهمترین مشکل پیشرفت این ۲ سد مشکلات اعتباری است.

علی محمدی افزود: سد آبسرده از سال ۸۸ در منطقه آبسرده بروجرد آغاز شده و تاکنون ۴۱ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تاکنون ۲ پیمانکار عوض کرده و هم اکنون نیز به دلیل مشکلات اعتباری این پروژه نیمه فعال است.

وی اظهار داشت: سد شهید بروجردی نیز با هدف تامین آب شرب و صنعتی در سال ۹۲ آغاز شده است و هم اکنون ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

سرپرست امور منابع آب بروجرد گفت: سد شهید بروجردی با اعتبار ۴۰ میلیارد ریالی که امسال برای آن تخصیص داده شده هم اکنون فعال است و در صورت تخصیص اعتبارات بعدی این پروژه سد سازی سه تا چهار سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.

محمدی با اشاره به اینکه ۱۹۰۰ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق در شهرستان بروجرد برای مصارف صنعتی، آب شرب و کشاورزی فعال هستند گفت: در شهرستان بروجرد ۱۲ حلقه چاه غیر مجاز فعال است که تا پایان تیر ماه امسال با حکم قضایی همگی مسدود خواهند شد.

وی بیان کرد: طرح آبرسانی به بروجرد و انتقال آب از جنوب بروجرد به منطقه چشمه قاضی و انتقال آن به منطقه اسلام آباد  برای تامین آب شرب آغاز شده و منبع ذخیره آب ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی و خط انتقال آن ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی اظهار داشت: امور منابع آب شهرستان بروجرد هم اکنون با کمبود نیروی انسانی و کمبود اعتبارات همراه است که از مهمترین مشکلات می باشد.

بیش از ۷۰ درصد آب شرب شهرستان بروجرد از منابع زیر زمینی(چاه) تامین می شود

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهرستان بروجرد گفت: با توجه به اینکه تامین آب شرب از منابع زیر زمینی منبع پایداری نیست لزوم احداث سد برای تامین آب شرب شهرستان بروجرد الزامی است.

حبیب اله حدادی افزود: با پیگیری های صورت گرفته آب شرب بروجرد باید از سد آبسرده تامین شود که روند احداث این سد به کندی در حال انجام است.

وی اظهار داشت: در صورت طولانی شدن روند احداث سد آبسرده قطعا تامین آب شرب بروجرد با کمبود روبرو خواهد شد و در پی آن مشکلات اجتماعی پیش خواهد آمد.

بزرگترین توسعه در بخش کشاورزی بهره وری آب است

رئیس جهاد کشاورزی بروجرد گفت: آب شمشیر کشاورز است، افزایش تولید و عملکرد در اراضی آبی نسبت به دیم ۱۰ برابر است و اشتغال نیز افزایش دارد.

عزت اله نباتی افزود: ۳۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان بروجرد نیمه آبی هستند زیرا از تامین آب مطمئن برخوردار نیستند و آب کشاورزی آنان از روان آبها و رودخانه ها تامین می شود و با کم و زیاد شدن بارندگی تغییر می کند.

وی اظهار داشت: بخش کشاورزی در شهرستان بروجرد با احداث ۲ سد آبسرده و شهید بروجردی احیا می شود و می توان ۲۵ درصد اراضی دیم منطقه را نیز با آب مطئمن به کشت های آبی تبدیل کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا مردم و کشاورزان شهرستان بروجرد سالهاست از بحران کم آبی رنج می برنند و ظرفیت های بالای بخش کشاورزی را با عدم وجود سد از دست داده اند.

احداث سد آبسرده و شهید بروجردی می تواند اراضی کشاورزی منطقه را احیا کند و اشتغال و رونق اقتصادی را به منطقه برگرداند، ۲ سد آبسرده و شهید بروجردی در صورت احداث می توانند در بخش گردشگری نیز موثر باشند و منطقه را به قطب گردشگری تبدیل کنند.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close