اخبار ایران

حکم قالیباف برای غلامرضا قاسمیان/ تئوریسن چند همسری چگونه به ریاست مرکز اسناد مجلس رسید؟

روزهای بروجرد- حجت الاسلام غلامرضا قاسمیان یکی از فعالان روحانی اصولگرا که در بستن لیست انتخاباتی مجلس یازدهم نقش داشت، با حکم قالیباف به ریاست کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس رسیده است. نگاهی به سابقه او نشان می‌دهد او پای ثابت برنامه‌های صداوسیماست و در برنامه‌های تبلیغ چند همسری حضور داشته است. رویداد۲۴ در چهره هفته خود سابقه سیاسی و فعالیت‌های قاسمیان را بررسی کرده است.

به گزارش رویداد۲۴ «محمدباقر قالیباف» در حکمی حجت‌الاسلام غلامرضا قاسمیان را به ریاست کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس منصوب کرد و خطاب به وی نوشت «نظر به تعهد دینی و انقلابی و سوابق پژوهشی، قرآنی و حوزوی، جنابعالی را به عنوان رییس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی منصوب می‌کنم. انتظار می‌رود با تاکید بر رویکرد‌های تحول کارآمدسازی، هوشمندسازی و مردمی‌سازی و با بهره‌گیری از دانش‌ها و فناوری‌های جدید نسبت به گردآوری، سازماندهی، پژوهش و اشاعه آثار حقوقی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی با تاکید بر اسلام‌شناسی و ایران‌شناسی، حفظ و نگهداری میراث ملی و ارائه خدمات به نمایندگان مجلس و سایر مراکز، برنامه‌ریزی و اقدام کنید.»

حجت‌الاسلام قاسمیان، روحانی مشهوری است. عمده شهرت او بیشتر به خاطر اظهارنظر‌هایی که در دفاع از چند همسری داشته است: «شما این موضوع را تنها در تهران بررسی می‌کنید؛ در تهران هر کس به من بگوید چنین کاری بکنم، می‌گویم تهران شرایط این کار را ندارد! اما ما سال ۷۰ به مناطق محروم می‌رفتیم و اصلا در آنجا تعدد زوجات اقدام بدی نبود البته خانم‌هایی هم که راضی نیستند مجبور نیستند همسر دوم شوند و این موضوع را قبول کنند. من جایی داشتم درباره تعدد زوجات صحبت می‌کردم، خانم‌ها شروع کردند به اِشکال و اعتراض بعد از اینکه به آن‌ها پاسخ دادم، یک عده دیگر از خانم‌ها دست بلند کردند گفتند این خانم‌ها با این سؤال، توفیق همسر شدن را از ما می‌گیرند، برای من خیلی عجیب بود که خود خانم‌ها چنین اعتراضی کردند»

او در صدا و سیما گفته بود نظام خانواده یک نظام سختی است که افراد یک همسر را هم به زور می‌توانند اداره کنند چه رسد به دو تا، ولی خوب ازدواج موقت یا چندهمسری هم کارکرد‌های خودش را دارد دیدگاه من در این زمینه ترویجی نیست، اما به جد از آن دفاع می‌کنم.

قاسمیان البته با کارکرد مجلس ناآشنا نیست و درباره همین چند همسری با انتقاد از قوانین سختگیرانه مجلس گفته است: «از لحاظ شرعی برای ازدواج دوم نیاز به اجازه همسر اول نیست، اما به لحاظ قانونی این اجازه ضروری است. این امر وجود دارد، چون احساس کردند اگر بدون اذن همسر اول باشد معضل ایجاد می‌کند، قانونگذار شرایطی اِعمال می‌کند و می‌گوید من مسؤلیت چنین چیز‌هایی را می‌پذیرم حتی می‌تواند شرایط دیگری اضافه کند مثل اینکه مهر بالای ۷ یا ۱۴ تا را نمی‌پذیرم و محدودیت‌های قانونی بگذارد…، اما آیا قانونگذاران ما به تبعات قوانینی که گذاشتند فکر کردند چند وقت دیگر ممکن است بر اساس فشار‌های اجتماعی ریزسامانه‌های قدرت شکل بگیرد و یک قانون تصویب شود که حق طلاق با خانم است و به همین شکل این حق طلاق را هم قانونی کنند»

در بیشتر کشور‌های توسعه‌یافته زندگی زناشویی فقط به صورت تک‌همسری است و مرد یا زن به‌طور قانونی نمی‌توانند در یک زمان با بیش از یک نفر ازدواج کنند. اما چندهمسری هنوز جایگاه خود را در بسیاری از جوامع و فرهنگ‌ها حفظ کرده‌است. چندی پیش پوستر‌های موسسه «وطن توحیدی حیات حُسنی’» در ترویج چند همسری حاشیه ساز شده بود. این گروه با مدیریت حجت اسلام نوروزی از سال ۱۳۹۰ کارش را آغاز کرده است. آن‌ها تاکنون چند دوره آموزشی و کارگاهی در اصفهان، قم و تهران برگزار کرده‌اند؛ مانند کارگاه‌های آموزشی مهارت‌های ارتباطی خانواده‌های چندهمسری که بهمن و اسفند ۱۳۹۷ و فروردین ۱۳۹۸ با حضور سید محمدهادی ذاکری موسوی، سید منذر حکیم، حجت‌الاسلام سید محمدحسن آیت، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا قاسمیان و حجت‌الاسلام محمد عسگری برپا شد.

قاسمیان از چهره‌های غیر معروف، اما موثر جریان اصولگراست. در انتخابات اخیرمجلس او جز افرادی بود که در تدوین فهرست اصولگرایان نقش داشت. مسعود عالی، یاسر جبرائیلی، غلامرضا قاسمیان، طالب زاده، منوچهر متکی، بی‌آزار تهرانی، کامران دانشجو، معصومه آباد، رضا روستا آزاد و سید علی ریاض منتخبین مجمع عمومی در هیات انتخاب اصولگرایان بودند که لیست ۹۰ نفره را به لیست سی نفره تبدیل کردند؛ فرایندی که در نهایت منتخبین تهران در آن مشخص شدند.

او پیش از این عضو هیات امنای سازمان دارالقرآن الکریم، مسئول قرارگاه جهادی امام رضا، مشاور بنیاد ملی نخبگان، عضو بنیاد ملی خانواده بوده و آنطور که رسانه‌های اصولگرا می‌نویسند مدرس حوزه و دانشگاه است و به صورت مکرر در برنامه‌های مختلف صدا و سیما حضور داشته و فارغ التحصیل رشته عمران از دانشگاه صنعتی شریف است. وی همچنین فارغ التحصیل کارشناسی ارشد فلسفه از دانشگاه قم فارغ التحصیل حوزه علمیه قم است.

 

حوزه حمله به روحانی

قاسمیان معاون پژوهش حوزه‌های علمیه استان و رئیس حوزه علمیه مشکات و همچنین مؤسس طرح حوزوی و تحولی «مدارس علمیه مشکات» نیز بوده هم بوده و در حال حاضر نیز عضو هیئت امنای این مرکز است.

حوزه علمیه مشکات که مدارسی در تهران، اصفهان، قم و کرمانشاه دارد، در میان هیات امنا آن نام چند چهره مشهور دیده می‌شود. حجت الاسلام محمدی عراقی (مسئول دفتر رهبر معظم انقلاب در قم) رئیس هیئت امنا است و محمد ابوالقاسمی نماینده زنجان در مجلس خبرگان رهبری، احمد واعظی برادر محمود واعظی و رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، سید علی‌رضا صدر حسینی، عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی، دبیر شورای عالی تبلیغات خارجی و معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه از دیگر اعضای مهم هیات امنای این حوزه علمیه هستند. در سایت این حوزه علمیه آمده است ریاست مجتمع حوزه‌ای صدر (مشکوه)، بر عهده‌ی حضرت آیت الله محمود محمدی عراقی می‌باشد و قائم مقام ایشان حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد حاج ابوالقاسم دولابی مسئولیت اداره‌ی مجتمع و نیز ریاست شورای برنامه ریزی را عهده دار هستند.

اما این حوزه یک بار خبرساز شد. زمانی که بعد از سفر اول روحانی به نیویورک، جمعی از روحانیون به خودروی حامل او حمله کردند. روحانیونی که  در حوزه علمیه مشکات درس می‌خواندند و قاسمیان به عنوان استاد حوزه در راسشان قرار داشت.

البته قاسمیان در میان حوزویان به صدای خوش هم شناخته می‌شود. او سابقه خواندن سرود‌های مذهبی در محضر مراجع تقلید را هم دارد. حالا قالیباف که بهتر از هر کسی وامدار طراحان لیست‌های انتخاباتی اصولگرایان بوده است، ریاست کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس را به او واگذار کرده است. کاربران توییتر به شوخی می‌پرسند او طرح چند همسری را در مسئولیت جدید چگونه تئوریزه می‌کند؟

تگ ها

مقالات مشابه

2 thoughts on “حکم قالیباف برای غلامرضا قاسمیان/ تئوریسن چند همسری چگونه به ریاست مرکز اسناد مجلس رسید؟”

  1. ضمن گرامیداشت این حضور خجسته خداوند را شاکرم بابت روزهای روشن‌تر از آفتاب روز. به امید آنکه با حسن تدبیر ایشان و تلاش تمامی کارکنان این مجموعه، به درجات بالای موفقیت رسیده و به عصری طلایی دراین نهاد فرهنگی قدم گذارند بدون شک حضور پر خیر و برکت ایشان در این مجموعه فرهنگی، برکتی بی بدیل از جانب پروردگار متعالی است . سلامتی و توفیقات روزافزون حجت‌الاسلام قاسمیان را از محضر باری‌تعالی خواستارم

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close