لرستان

بزرگترین سایت خصوصی تکثیر و پرورش گوزن زرد ایرانی در لرستان افتتاح شد

روزهای بروجرد– بزرگترین سایت خصوصی تکثیر و پرورش گوزن زرد ایرانی روز پنجشنبه طی آیینی با حضور علی سلاجقه رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در خرم آباد افتتاح شد.

به گزارش ایرنا، رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در آیین افتتاح نخستین و بزرگترین سایت خصوصی تکثیر و پرورش گوزن زرد ایرانی در لرستان، گفت: پرورش گوزن های زرد مبتنی بر فرهنگ مردم لرستان و شرایط طبیعی منطقه است.

علی سلاجقه افزود: گرچه این فعالیت، نسبت به اشتغال های بخش صنعت و کشاورزی، ریسک پذیری بالاتری دارد اما با این وجود، بخش خصوصی همه این خطرات را پذیرفته است و سازمان محیط زیست نیز حمایت های لازم را خواهد داشت.

وی افزود: این طرح رونق صنعت گردشگری منطقه را به دنبال داشته و بازار و اقتصاد استان را نیز تحت تاثیر مثبت قرار خواهد داد.

فرهاد زیویار استاندار لرستان نیز استفاده از تجریبات و ظرفیت های دانشی در مجموعه کشت و صنعت فجر صفا را شایسته تحسین دانست و گفت: پرورش گوزن های زرد ریشه در فرهنگ مردم استان دارد و یک حرکت ابتکاری قابل تقدیر است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان نیز در این آیین اظهار داشت: در مرحله نخست، چهار گوزن زرد در این سایت مستقر شده و مقرر است این تعداد به ۱۲ گوزن افزایش یابد.

علی سالاروند افزود: گوزن های زرد پس از تکثیر و پرورش، قابلیت رهاسازی در مناطق مختلف استان را دارند.

وی اضافه کرد: در زمان های گذشته خاستگاه ییلاق و قشلاق گوزن های زرد ایرانی بین دز و کرخه خوزستان و لرستان بوده است و به همین دلیل مجددا این قابلیت را برای استان تعریف کردیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان با اشاره به ظرفیت های مناسب مجتمع کشت و صنعت فجر صفا برای پرورش این گوزن ها، تصریح کرد: این مجتمع هم ظرفیت های علمی مناسبی دارد و هم محیط مستعد و مناسبی برای پرورش این گونه را دارا است.

سالاروند گفت: امید می رود با واگذاری مسوولیت پرورش و تکثیر گونه های مختلف حیات وحش به بخش خصوصی گام های مناسبی در احیای این گونه ها در محیط زیست استان برداشته شود.

وی یادآور شد: گوزن های سایت لرستان شامل ۲ جفت نر و ماده هستند که از دشت ناز ساری برای پرورش مجدد در خاستگاه اولیه خود به استان انتقال داده شده اند.

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close