اخبار جهان

تک دوره‌ای شدن ترامپ؛ خوش‌خیالی یا واقع بینی؟

با تمام این‌ها و با وجود فاصله 15 درصدی بین ترامپ و بایدن آیا می‌توان برای نخستین بار در ماه‌های گذشته روی شکست و تک‌دوره‌ای شدن ترامپ به شکل جدی فکر کرد؟

روزهای بروجرد- به لطف مرگ جورج فلوید، کرونا و بحران اقتصادی‌ای که دامن آمریکا را گرفته جو بایدن توانسته با لم دادن در زیر زمین خانه‌اش مثل آب خوردن از دونالد ترامپ جلو بزند و فاصله بین خودش و او را دو رقمی کند.

به گزارش سلام نو بر اساس نظرسنجی روزنامه واشنگتن پست و شبکه خبری ای.بی.سی، از زمان شیوع ویروس کرونا در ایالات متحده میزان محبوبیت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در این کشور کاهش داشته است و به بیش از ۱۵ درصد رسیده است، اختلافی که در نهایت باعث شد ترامپ مدیر کمپین انتخاباتی خود را بعد از چند رخداد ناموفق عوض کند.

بایدن با غنیمت دانستن فرصت در حال هدایت منابع مالی کمپین خود به ایالت‌هایی است که ترامپ در آن‌ها پیشتاز است و با توجه به رویکردی که دارد حداقل ۷۵ رای الکترالی که متعلق به ترامپ است را هدف گرفته، ۷۵ رایی که حتی اگر نصفش تغییر کند پیروزی بایدن قطعی می‌شود.

اقدام دیگر بایدن برای فعال کردن بخشی از بدنه رای جوان دمکرات به نفع خود فعالیت مشترک با برنی سندرز بر روی منشوری مشترک است که به تازگی مورد حمله ترامپ هم قرار گرفت.

در طرف مقابل اما ترامپ با گردابی از مشکلات محاصره شده. او هنوز از شر کتاب بولتون خلاص نشده بود که برادرزاده‌اش کتابی تازه منتشر کرد و هر چه دلش خواست نثار ترامپ کرد. او در این کتاب ترامپ را شخصیتی دروغگو، لاف‌زن، خود برتر بین و بیمار دانسته است.

ترامپ از سوی دیگر با مشکلات گسترده داخلی و خارجی دست و پنجه نرم می‌کند. هنوز در سیاست خارجی دست آوردی نداشته. دست آوردهای اقتصادی‌اش به باد رفته و حتی فاکس نیوز که حامی همیشگی او بود در یکی دو مورد نتوانست درباره دروغ‌های واضح ترامپ سکوت کند.

با تمام این‌ها و با وجود فاصله ۱۵ درصدی بین ترامپ و بایدن آیا می‌توان برای نخستین بار در ماه‌های گذشته روی شکست و تک‌دوره‌ای شدن ترامپ به شکل جدی فکر کرد؟

احمد نقیب‌زاده، استاد برجسته روابط بین الملل در یادداشتی که به تازگی منتشر کرده معتقد است تک دوره‌ای شدن ترامپ بسیار بعید است.

او در دیپلماسی ایران می‌نویسد که “بسیاری نیز در داخل ایران بر طبل رفتن ترامپ می‌کوبند” ولی “بسیار بعید است که دونالد ترامپ رییس‌جمهور تک‌دوره ‌ای باشد. همان گونه که خود او بارها تایید کرده، اکثریت خاموش به ترامپ رای می‌دهند؛ این اکثریت خاموش همواره در آمریکا نقش مهمی در انتخابات دارند.”

او بر همین اساس ایران را به واقع بینی در سیاست خارجی توصیه می‌کند و با تاکید بر ضرورت آینده نگری در سیاست خارجی می‌‎افزاید: ” ایران نباید به رفتن ترامپ دلخوش کند.”

در طرف مقابل اما مهدی نوربخش، استاد روابط خارجی و تجارت جهانی دانشگاه هریسبرگ با نظر نقیب‌زاده درباره ترامپ مخالف است، هرچند توصیه به واقع بینی را درست و مفید می‌داند.

این استاد دانشگاه با اشاره به سابقه تک دوره‌ای شدن رئیس جمهور آمریکا می‌گوید: تابه‌حال ۹ رئیس‌جمهور در بین رئیس‌جمهورهای مختلف در این کشور یک‌دوره‌ای شده‌اند. این، به این معنی است که ۲۰درصد روسای‌جمهور آمریکا یک‌دوره‌ای شده‌اند.

او معتقد است بازی انتخابات آمریکا این بار بازی بر سر ماندن یا رفتن ترامپ است و دیگر اکثریت خاموشی وجود ندارد. نوربخش برخلاف نقیب‌زاده به شکاف بین جمهوری‌خواهان هم معتقد است و می‌گوید: در این انتخابات، گروه بزرگی از جمهوریخواهان به‌خاطر کاندیداتوری جو بایدن به دموکرات‌ها پیوسته‌اند.

در همین راستا می‌توان به کالین پاول چهره ارشد جمهوری‌خواه اشاره کرد که به ترامپ رای نمی‌دهد. هم‌چنین خانواده بوش و جان بولتون هم تاکید کردند که به ترامپ رای نمی‌دهند.

با این تفاسیر آیا می‌توان نیم نگاهی به بردن بایدن داشت؟ حالا می‌توان گفت بله، اما هنوز چیزی قطعی نیست و ترامپ به عنوان رئیس جمهور مستقر در کاخ سفید هنوز شانس زیاد و کارت‌های زیادتری برای رو کردن در برابر رقیب خود دارد. با این همه بعید نیست که بایدن بتواند بعد از سال‌ها یک رئیس جمهور تک دوره‌ای دیگر را وارد تاریخ ریاست جمهوری آمریکا کند.

درباره تحلیل‌های ارائه شده درباره انتخابات آمریکا در ایران هم باید توجه کرد که پیش از این نیز بسیاری تا روز آخر باور نمی‌کردند که ترامپ به کاخ سفید راه یابد اما آمار پیروز شد و ترامپ به کاخ سفید راه یافت تا بخش قابل توجهی از تحلیلگران ایرانی از “پیروزی ترامپ برخلاف تمام آمارها” سخن بگویند، در حالی که  بر مبنای آمارها این ترامپ بود که پیروز می‌شد.

بر اساس آمارها و نظرسنجی‌های قبل از انتخابات ریاست جمهووری آمریکا ترامپ رای عمومی را به هیلاری کلینتون می‌باخت اما آرای الکترال را به دست می‌آورد. در نهایت هم او به این شکل پیروز شد تا یکی از روسای جمهور اقلیت باشد. حالا هم بسیاری تنها راه پیروزی او در انتخابات را پیروزی در آرای الکترال می‌دانند.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close