اخبار بروجرد

عباس گودرزی: عدم افزایش جمعیت بیانگر تضعیف شدن نهاد خانواده است

روزهای بروجرد- نماینده مردم بروجرد و اشترینان در مجلس شورای اسلامی گفت: اعمال سیاست حذف یارانه حاصل از درآمد بنزین برای خانواده‌های بیش از ۴نفر، عدم پرداخت وام ازدواج به افراد بالای ۴۰ سال، وضعیت اشتغال، حاشیه‌نشینی، آسیب‌های اجتماعی و وضعیت آشفته بازار مسکن از جمله موانع موجود در مسیر تشکیل خانواده بوده که باید برای رفع آنها برنامه‌ریزی شود.

به گزارش خانه ملت، عباس گودرزی در مورد سیاست‌های ضدخانواده‌ای که مقابله با آنها از اولویت‌های مجلس یازدهم است، گفت: طبق قانون اساسی خانواده یک واحد بنیانی است و باید همه برنامه‌ریزی‌ها در جهت تحکیم بنیان آن باشد که یکی از برکات آن فرزندآوری و تداوم بقا است اما بعد از گذشت ۷ سال از ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت توسط رهبر معظم انقلاب اتفاق خاصی در حوزه افزایش جمعیت نیفتاده و کار جدی در این زمینه انجام نشده است.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: عدم افزایش جمعیت بیانگر تضعیف شدن نهاد خانواده است، کما اینکه نرخ باروری به زیر ۲ رسیده است و در خوشبینانه‌ترین حالت عددی که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرده ۱/۸۸ است، به این معنا که در این زمینه از سطح جایگزینی هم پایین‌تر هستیم، چرا که باید نرخ باروری ۲/۱ شود که ۰/۱ مرگ و میر و ۲ عدد جایگزینی باشد. بنابراین این موضوع نگران‌کننده است و نشان می‌دهد جمعیت کشور به سمت پیری پیش می‌رود.

وی با اشاره به عوامل تضعیف‌کننده نهاد خانواده، تصریح کرد: اعمال سیاست حذف یارانه حاصل از درآمد بنزین برای خانواده‌های بیش از ۴ نفر، عدم پرداخت وام ازدواج به افراد بالای ۴۰ سال، وضعیت اشتغال، حاشیه‌نشینی، آسیب‌های اجتماعی و وضعیت آشفته بازار مسکن از جمله موانع موجود در مسیر تشکیل خانواده بوده که باید برای رفع آنها برنامه‌ریزی شود.

گودرزی خاطرنشان کرد: بر اساس آمار ارائه شده از سال ۹۴ تاکنون میزان جمعیت به شدت کاهش یافته است که یک هشدار نگران‌کننده برای آینده کشور است و در اینجا نفوذ را هم بی‌تاثیر نمی‌بینم، چرا که جمعیت یک موضوع حیاتی و عامل اقتدار و امنیت ملی برای یک کشور است، همچنین پیشرفت و توسعه هم در گروی آن است.

وی افزود: متاسفانه فضایی که در کشور ایجاد شده، باعث شده است که زندگی مجردی افزایش پیدا کند و در پی آن فرزندآوری نیز کاهش یافته است، ضمن اینکه نکته مهمی که باید بدان اشاره کرد این است که بخشی از این مشکل به حوزه فرهنگی برمی‌گردد و نمی‌توان تمام مشکلات این بخش را به وضعیت اقتصادی کشور تعمیم داد.

نماینه مردم بروجرد و اشترینان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: هم‌اکنون فردی که مالی را به دست می‌آورد تنها به فکر خرید ملک، خودرو و سرمایه‌گذاری در بخش‌های ‌اقتصادی است و به هیچ وجه بخشی از آن را برای فرزندآوری هزینه نمی‌کند، بنابراین نمی‌توان در این خصوص تنها مشکلات اقتصادی را عامل کاهش نرخ جمعیت دانست.

نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس یازدهم، تاکید کرد: رفع مشکلات فرهنگی موجود که باعث گسترش زندگی مجردی و کاهش رغبت برای ازدواج و فرزندآوری شده است، می‌طلبد که از کمیسیون فرهنگی مجلس تا دستگاه‌های فعال در حوزه فرهنگی و رسانه ملی همه برای فرهنگسازی در این زمینه پای کار بیایند. ضمن اینکه تحکیم بنیان خانواده یکی از رسالت‌های مهم مجلس یازدهم است.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close