اخبار بروجردویژه ها

سد آبسرده روی خط رُس‌ریزی

روزهای بروجرد– آبسرده، سد در دست ساخت در شهرستان بروجرد بوده که در فاصله ۱۶ کیلومتری این شهر در منطقه‌ای به همین نام در حال احداث است.

این سد از نوع خاکی بوده و طرح سد آبسرده در راستای آبرسانی به روستاهای اطراف و تأمین آب شرب شهر بروجرد در درازمدت، از اهمیت بالایی برخوردار است.

سد آبسرده در زمان کلنگ زنی با این مبنا که از نوع خاکی تک قوسی با هسته رسی بوده و ارتفاع سد از پی ۸۴ متر، طول تاج ۴۵۷ و عرض تاج ۱۰ متر است عملیات اجرایی‌ آن آغاز شد، هدف از اجرای این سد کنترل جریان‌های سطحی در محدوده طرح، ذخیره آب برای توسعه آبیاری اراضی پایین‌دست به وسعت ۸ هزار و ۴۰۰ هکتار، تنظیم آب کشاورزی به میزان ۷۴.۵۷ میلیون مترمکعب در سال بود.

ابتدا سد آبسرده صرفاً پروژه‌ای برای تأمین نیازهای کشاورزی بود اما در ادامه علاوه بر کشاورزی، برای آب شرب مصرفی شهرستان بروجرد مدنظر قرار گرفت.

فاطمه مقصودی نماینده بروجرد در مجلس شورای اسلامی در خصوص آخرین وضعیت این پروژه آبی به ایسنا، گفت: امروز در نخستین روزهای تیرماه پس از پایان ساخت گالِری و با تامین ابزار دقیق و هیدرومکانیکال، رُس ریزی سد بسیار مهم آبسرده آغاز و به مدد پروردگار تا آغاز آبگیری ادامه خواهد داشت.

او تصریح کرد: مردم شهرستان بروجرد خوب می‌دانند که عملیات اجرایی این سد حدود بیست سال پیش آغاز شده و تا به حال پیشرفت چشمگیری نداشته ولی با پیگیری‌های شبانه‌روزی، این پروژه با قرار گرفتن در زُمره پروژه‌های اضطرار کشور، به‌زودی آبگیری خواهد شد.

مقصودی گفت: علاوه بر تامین آب شرب شهرستان بروجرد، هزاران هکتار از اراضی دشت پهناور سیلاخور را سیراب خواهد کرد.

نماینده بروجرد در مجلس خاطرنشان کرد: با قرار گرفتن این پروژه در زُمره پروژه‌های اضطراری کشور، گزارش پیشرفت این سد هر هفته برای وزارت نیرو ارسال می‌شود.

مقصودی اضافه کرد: با آبگیری سد آبسرده علاوه بر تأمین آب آشامیدنی ۴ هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی بروجرد آبی می‌شود.

 

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close