اخبار جهان

سقوط جلال آباد و درخواست آمریکا از طالبان/ تنها کابل باقی مانده است

روزهای بروجرد- با ادامه پیش روهای طالبان در افغانستان شهر جلال آباد مرکز ولایت ننگرها هم به دست طالبان تصرف شد. همچنین شهر نیلی مرکز ولایت دایکند نیز صبح امروز بعنون دومین استان از کنترل دولت  خارج و بدست طالبان افتاد.

به گزارش فرارو، تصاویر منتشر شده از جلال آباد نشان می دهد ضیاءالحق امرخیل والی ننگرهار در دفتر خود در کنار نیروهای طالبان نشسته و در حال گفت و گو با آنهاست. 

طالبان بدون درگیری شهر جلال آباد را تصرف کرده است. براساس گزارش ها والی جلال آباد برای جلوگیری از خونریزی شهر را تسلیم کرده است. 

از سوی دیگر گزارش ها حاکی از آن است که افراد طالبان شهر نیلی شده و مقر استانداری و فرماندهی پلیس ولایت دایکندی را در کنترل خود در آوردند.

سقوط جلال آباد و درخواست آمریکا از طالبانحضور طالبان در دفتر والی ننگرهار، ضیا امرخیل شهر را بدون درگیری تسلیم کرد

فرار عطا محمد نور و عبدالرشید دوستم 

روز گذشته نیز طالبان توانست شهر کلیدی مزار شریف مهمترین شهر در شمال افغانستان و ولایت پکتیا، پکتیکا و کنر را تصرف کند. 

عطامحمد نور فرمانده نیروی مردمی در استان بلخ پس از سقوط بدون جنگ شهر مزارشریف از یک توطئه بزرگ خبر داد و نوشت که تمام تجهیزات و سلاح های دولت با یک توطئه بزرگ به طالبان واگذار شد و قصد به دام انداختن وی و ژنرال دوستم را نیز داشتند.

اما هشدار داده است که چنین توطئه برای سران کابل نیز چیده شده و آنها باید متوجه خود باشند.

عطا محمد نور، والی سابق ولایت بلخ و مارشال عبدالرشید دوستم، از رهبران ازبک تبار نیروهای منطقه‌ای، در جنگها در افغانستان از روزهای حمله شوروی سابق دخیل بوده و جزو سرسخت‌ترین دشمنان طالبان محسوب می‌شوند.

نور که فرماندهی نیروهای شبه نظامی محلی را به هنگام سقوط مزار شریف به دست طالبان به عهده داشته، گفت، هم او و هم دوستم در امنیت به سر می‌برند. ظاهرا آنها به سمت مرز ازبکستان فرار کردند. 

حالا کابل تنها شهر عمده افغانستان است که تسلیم نشده است. البته شب گذشته اخباری درباره ورود طالبان به کابل و حمله منتشر شد اما تائید نشد.

شب گذشته شورشی در زندان مرکزی پلچرخی کابل رخ داد اما وزارت دفاع ساعت ۳ بامداد اعلام کرد که شورش خاموش شد و زندانیان به سلول های خود برگشتند.

اکنون بامیان، پروان، پنجشیر، کاپیسا هم در کنترل دولت افغانستان باقی مانده و گزارش های تایید نشده از سقوط استان نورستان در شرق افغانستان نیز رسیده است.

سقوط جلال آباد و درخواست آمریکا از طالبانعبدالرشید دوستم و عطا محمد نور شب گذشته از مزار شریف گریختند

مذاکره آمریکا با طالبان 

در همین حال تلاش های دیپلماتیک برای کنترل اوضاع ادامه دارد.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا همزمان با پیشروی طالبان به سوی کابل با “عبدالله عبدالله” رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان درباره تحولات افغانستان و تلاش های فوری دیپلماتیک و سیاسی به منظور کاهش خشونت ها گفتگو کرد.

وزیر خارجه آمریکا این تماس را سازنده خواند و گفت که در این گفتگو از تمام تلاش های دولت افغانستان برای دستیابی به یک توافق سیاسی قدردانی کردم.

بلینکن پیش از این در تماس تلفنی با محمد اشرف غنی رئیس جمهوری این کشور همچنان مدعی تعهد واشنگتن به روابط امنیتی و دیپلماتیک با دولت افغانستان شده بود.

از سوی دیگر به گزارش نیویورک تایمز “نیویورک تایمز” و به گفته مقامات آگاه آمریکایی، زلمی خلیلزاد نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان، با نمایندگان گروه طالبان در دوحه قطر دیدار کرده و از آن‌ها خواسته است تا تخلیه دیپلمات‌ها و نیروهای نظامی آمریکایی از کابل دست به هیچ اقدامی نزنند.

این مقام آمریکایی افزود: “خلیل زاد به طالبان گفته است در صورتی که این گروه در روند خروج پرسنل آمریکایی از کابل دخالت نکنند و با نیروهای آمریکایی حاضر در کابل درگیر نشوند، ورود طالبان به کابل راحت‌تر از سوی جامعه جهانی پذیرفته می‌شود.” 

خلیلزاد همچنین خواستار حفظ امنیت سفارت آمریکا در کابل از سوی طالبان شده است. نماینده آمریکا امیدوار است بتواند سفارت آمریکا در افغانستان را باز نگه دارد تا گروه طالبان به عنوان دولت احتمالی آینده افغانستان بتواند کمک‌های مالی آمریکا را دریافت کند.

در تحولی دیگر جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا از تصمیم خود برای خروج نظامیان ایالات متحده از افغانستان دفاع کرد و از افزایش تعداد سربازانی که برای خروج دیپلمات ها و کارمندان آمریکایی به کابل فرستاده می شوند، به ۵۰۰۰ نفر خبر داد.

بایدن در بیانیه خود تاکید کرد که نمایندگان آمریکا به اعضای طالبان در قطر هشدار داده اند که اگر جان کارکنان آمریکایی در افغانستان به خطر بیفتد، آنها با “واکنش سریع و قدرتمند آمریکا” مواجه خواهند شد.

 

 

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close