اخبار بروجردلرستانویژه ها

گونه های متفاوتی از پرندگان مهاجر در لرستان مشاهده شد

روزهای بروجرد- معاون فنی حفاظت محیط زیست لرستان گفت: گونه های متفاوتی از پرندگان مهاجر طی روزهای گذشته در تالاب و کنار رودخانه های این استان مشاهده شده است.

نبی الله قائدرحمت در گفت و گو با ایرنا افزود: طی روزهای گذشته جمعیت هایی از پرندگان مهاجر در استان مشاهده شده که این تعداد در تالاب های پلدختر نسبت به سال گذشته تغییری نداشته اما در تالاب های بیشه دالان بروجرد و تنوردر دورود کمتر شده است. 

وی با اشاره به کاهش منابع آبی در سطح تالاب های لرستان اظهار داشت: سطح آبی اغلب تالاب های استان نسبت به سال های گذشته با کاهش قابل توجهی مواجه شده است که این امر یکی از دلایل کاهش جمعیت پرندگان مهاجر در برخی مناطق می باشد.

قائدرحمت اظهار داشت: با بررسی های انجام شده از حضور پرندگان مهاجر در تالاب های استان، انواعی از حواصیل زرد، حواصیل خاکستری، مرغ ماهیخوار، چنگر، کشیم، لک لک، اگریت، آب چیلک، سلیم طوقی، بالکان و کوپا با جمعیت کم مشاهده شده است.

وی با بیان اینکه لرستان در مسیر مهاجرت های داخلی و خارجی پرندگان قرار دارد ادامه داد: تالاب های این استان اغلب مسیر زمستان گذرانی پرندگان مهاجر هستند اما در برخی فصول نیز پرندگان بومی کشور تالاب های لرستان را مقصد مهاجرت خود قرار می دهند.

پیش بینی حضور ۱۸ تا ۲۰ هزار پرنده مهاجر در لرستان

قائدرحمت همچنین بیان کرد: هرساله همزمان با سراسر کشور، سرشماری پرندگان مهاجر از دی تا پایان بهمن ماه در سطح این استان نیز انجام می گیرد که طی سرشماری و مطالعات انجام شده طی سال های گذشته، به طور معمول حدود ۷۰ تا ۸۰ گونه پرنده مهاجر با جمعیتی بین ۱۸ تا ۲۰ هزار قطعه در سطح تالاب های لرستان مشاهده می شود.

وی با بیان اینکه تنوع ارتفاعی تالاب های لرستان ظرفیت بسیار خوبی برای تنوع زیستی و حضور متنوع پرندگان مهاجر در استان شده است عنوان کرد: سال گذشته ۷۶ گونه پرنده مهاجر در جمعیت ۱۸ هزار و ۴۰۵ قطعه در سطح تالاب ها و کنار رودخانه های لرستان مشاهده شد.

قائدرحمت افزود: لرستان به دلیل دارا بودن آب و هوای چهار فصل محل مناسبی برای هدف پرندگان مهاجر است و با آغاز فصل سرد نیز، مکان مطلوبی برای زمستان گذرانی پرندگان محسوب می شود.

۲۵۰ گونه پرنده در لرستان وجود دارد که ۳۰ درصد تنوع زیستی کشور را شامل می شود.

تگ ها

مقالات مشابه

1 thought on “گونه های متفاوتی از پرندگان مهاجر در لرستان مشاهده شد”

  1. سلام. لطفا از بناهای تاریخی و گردشگری بیشتر صحبت کنید. لطفا از مشکلات اشتغال جوانان و نمایندگان مجلس و کم کاری آنها در قبال شهرستان مظلوم بروجرد گزارش تهیه کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close