اخبار ایران

صدای پای احمدی‌نژاد!/ رییس دولت‌های نهم و دهم آماده حضور در انتخابات ۱۴۰۰ می‌شود

روزهای بروجرد- آغاز به کار مجلس یازدهم با حضور برخی وزرای دولت‌های نهم و دهم فضای تنفس تازه‌ای را به طیف سیاسی محمود احمدی نژاد رییس جمهور پیشین کشورمان داده است. این فضای تازه باعث شده که عده‌ای گمانه‌زنی کنند که احمدی‌نژاد در تلاش است به قدرت بازگردد.
به گزارش فرارو، انتخابات هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی نشان داد، اصولگرایانی که به احمدی‌نژاد نزدیک هستند قدرت فراوانی در مجلس جدید دارند. دو نایب رییس مجلس کم و بیش از نظر سیاسی با رییس جمهوری پیشین همراه‌ هستند. امیر حسین قاضی‌زاده هاشمی نایب رییس اول مجلس و نماینده مردم مشهد از اعضای جبهه پایداری است. جبهه پایداری نزدیکترین گروه اصولگرا به محمود احمدی‌نژاد است.
علی نیکزاد نایب رییس دوم مجلس هم وزیر مسکن دولت احمدی‌نژاد بوده و از سیاستمداران نزدیک به اوست. در دیگر لایه‌های هیات رئیسه مجلس نیز چهره‌های این طیف حضور دارند.
 سیاستمداران با نفوذ دیگری در جریان احمدی‌نژاد توانسته‌اند به مجلس راه یابند. جدای از قدرت نسبتا بالای جبهه پایداری، تک چهره‌های همچون شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد دولت احمدی‌نژاد، میرتاج‌الدینی معاون پارلمانی دولت دهم، فریدون عباسی رییس سازمان انرژی اتمی در زمان ریاست جمهوری احمدی‌نژاد از جمله این افرادند. باید این را هم در نظر گرفت که در مجموع نزدیک به ۵۰ مدیر ارشد و میانی دولت نهم و دهم به مجلس راه یافته‌اند. در کنار این افراد نمایندگان جوانی هم هستند که علاقه خاصی به رییس جمهوری پیشین دارند.
به این ترتیب می‌توان گفت محمود احمدی‌نژاد پس از شکست‌های پیاپی سیاسی‌اش در سال‌های اخیر به ویژه سال ۹۶ و ردصلاحیت او از سوی شورای نگهبان حالا نفوذ قابل قبولی در مجلس پیدا کرده که می‌تواند راه را برای حرکت او باز کند.
البته باید به این نکته اشاره کرد که دفتر محمود احمدی نژاد چندی پیش با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که او هیچ نقش و دخالتی در انتخاب مجلس و هیات رئیسه مجلس نداشته و ندارد. این بیانیه واکنشی به تحلیل‌های کارشناسان سیاسی در این رابطه بود.
افزایش نفوذ احمدی‌نژاد باعث شده که تحلیلگران مختلف به این عقیده برسند که تحرکات تازه‌ای از سوی او و نزدیکانش در راه است. این دسته از تحلیلگران این احتمال را مطرح می‌کنند که احمدی‌نژاد و یا یکی از نزدیکانش در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده نامزد خواهد شد.
به طور مثال صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران معتقد است احمدی‌نژاد برای انتخابات ریاست جمهوری برنامه دارد. این دیدگاه در میان فعالان سیاسی اصولگرا هم وجود دارد. حسین کنعانی مقدم احتمال نامزدی احمدی نژاد را دور نمی‌داند. محمد حسین قدیری ابیانیه نیز در این باره معتقد است ” قدرت به مزاج او شیرین آمده است.”

چالش ردصلاحیت

بزرگترین چالشی پیش‌روی محمود احمدی نژاد، احتمال ردصلاحیت اوست. رییس جمهور پیشین سال ۹۶ به راحتی از سوی شورای نگهبان ردصلاحیت شد تا احمدی‌نژاد متحمل یک ناکامی سنگین سیاسی شود. حالا هم بعید نیست که دوباره این اتفاق رخ دهد.
حسین کنعانی مقدم در این باره گفته است “نامزد شدن دلیل بر تایید صلاحیت و انتخاب شدن نیست؛ حتی رهگذر‌ها هم می‌توانند در انتخابات ثبت نام کرده و بگویند می‌خواهیم رئیس جمهور شویم.”
برخی ناظران سیاسی می‌گویند احمدی‌نژاد به دنبال فراهم آوردن شرایط تائید صلاحیت خود است. تحولات مجلس یازدهم را نیز در همین راستا می‌بینند. صادق زیباکلام در این باره گفته است: “با توجه به حضور حامیان محمود احمدی‌نژاد در مجلس یازدهم، آن‌ها مذاکراتی را با شورای نگهبان انجام خواهند داد و اگر بتوانند تایید صلاحیت او را بگیرند، احمدی‌نژاد به طور قطع نامزد خواهد شد، اما در مورد واکنش شورای نگهبان الان نمی‌توان اظهار نظر کرد.”
اسفندیار عبداللهی عضو شورای مرکزی و مسئول کمیته روابط عمومی حزب جمهوریت نی نظر مشابهی دارد و می‌گوید که نزدیکان احمدی نژاد در حال فرآهم اوردن شرایط تائید صلاحیت او هستند.
اما قدیری ابیانه معتقد است احمدی نژاد از مسیر دیگری برای تائید صلاحیت خود سود خواهد برد. او گفت: «احمدی‌نژاد خیلی تلاش می‌کند با سفر به شهرها، مردم را با وعده‌های نشدنی، فریب دهد و موج عمومی و مردمی ایجاد کند، برای اینکه به شورای نگهبان فشار بیاورد تا او را بپذیرد.»
فاکتور دیگری که ممکن است احمدی‌نژاد را در راه رسیدن به ریاست جمهوری یاری دهد، وضعیت نامساعد اصلاح طلبان است، هنوز زمان زیادی تا انتخابات مانده، اما هیچ تحرک معنا‌دار دیگری از سوی اصلاح‌طلبان دیده نمی‌شود.
تحلیلگران معتقدند برای برگزاری یک انتخابات پر رونق، اصولگرایان باید یک رقیب جدی داشته باشند، اگر اصلاح‌طلبان و میانه‌رو‌ها با قدرت در انتخابات حضور نیابند ممکن است اصولگرایان این رقیب را احمدی نژاد یا فردی از این طیف بدانند تا از این طریق به فرآیند انتخابات شور و شوق تازه‌ای بدمند.
با وجود اینکه به نظر می‌رسد رییس جمهور پیشین تحرکات انتخاباتی خود را آغاز کرده است و حتی علی اکبر جوانفکر، مشاور او این موضوع را تلویحا مطرح کرده بود، اما او اخیرا در این باره گفته است “از آن‌هایی که منتشر کردند بپرسید، زیرا ایشان هنوز تصمیمی در این زمینه ندارند و من هم بی خبرم و نمی‌خواهم در این زمینه صحبت کنم.”
پیشتر عباس امیری‌فر، که در گذشته به طیف احمدی‌نژاد نزدیک بود، در این باره تاکید کرده بود که رییس دولت نهم و دهم “برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۰ می‌آید و پیش‌بینی می‌کنم مانند سال ۹۶ که دست در دست بقایی برای انتخابات ثبت‌نام کرد این‌بار همراه با آقای اِلهام وارد این رقابت‌ها خواهد شد.” 

احمدی نژاد چه می‌کند؟

رییس جمهور پیشین ایران در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ و پس از آن شمشمیر را برای حسن روحانی، آیت‌الله آملی لاریجانی و علی لاریجانی از رو بست. او حملات تندی به سران وقت سه قوه کرد. احمدی‌نژاد در انتخابات ردصلاحیت شد، اما حملات بی امانش به این سه سیاستمدار شاخص مهمترین بخش کارنامه سیاسی او در سال ۹۵ و ۹۶ بود.
پس از آن انتخابات یاران اصلی‌اش یعنی اسفندیار رحیم مشایی و حمید بقایی محاکمه و محکوم شدند. احمدی‌نژاد از سال ۹۷ آرام آرام سیاست خود را تغییر داد. به سفر‌های استانی رفت و فعالیتش را در شبکه‌های اجتماعی بیشتر کرد. او در سال ۹۸ نیز کم و بیش همین روند را حفظ کرد تا از فضای سیاسی خارج نشود.
در ماه‌های اخیر به خاطر شیوع ویروس کرونا فعالیت‌های احمدی‌نژاد هم تحت تاثیر قرار گرفته است. البته او همچنان به نامه نگاری با مقامات سیاسی و مذهبی جهان ادامه می‌دهد.
اخیرا هم فیلمی از او در شبکه‌های مجازی منتشر شده که در اتومبیلی جلوی منزل خود در محله نارمک همچنان در حال پاراف‌کردن نامه‌های مردم است؛ نامه‌هایی که معلوم نیست به چه مقصدی فرستاده خواهند شد. اقدامی که نشان می‌دهد او هیچ تغییری نکرده است.
تگ ها

مقالات مشابه

2 thoughts on “صدای پای احمدی‌نژاد!/ رییس دولت‌های نهم و دهم آماده حضور در انتخابات ۱۴۰۰ می‌شود”

  1. سلام درود بر احمدی نژاد با صلابت و مردعمل نه فقط شعار ما همه ای مردم ایران منتظریم که آقای احمد نژاد فقط وارد صحنه بشود و کاری میکنیم کارستان بدون هیچ تحملی برنده ای انتخابات ریاست جمهوری سال۱۴۰۰خواهد بود .چون تنها کسی که بتواند به این اقتصاد فلج و این همه مشکلات معیشتی مردم ایران رو حل و فصل بکند آقای احمد نژاد است من از طرف جوانان شهرستان رومشگان میگویم شما فقط وارد صحنه بشید بقیه اش با ما به امید پیروزی آقای احمد نژاد

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close