اخبار جهاننجوم و کیهان شناسی

اسپیس‌ایکس چه زمانی مسافران اختصاصی خود را به فضا خواهد برد؟

روزهای بروجرد- برنامه‌هایی مبنی بر بردن مردم عادی به فضا مطرح شد که قرار بود در سال ۲۰۱۸ انجام گیرد، اما به دلایلی به تاخیر افتاد.
مژده اصغرزاده- رفتن به فضا یکی از آرزوهای بشر بوده و از دیرباز درصدد عملی کردن آن است. سفینه‌های فضایی آماده هستند تا افرادی به جز فضانوردان را به فضا بفرستند و رویای اشخاص عادی را برای سفر به فضا محقق کنند.

به گزارش «world atlas» از زمانی که اولین بار انسان در سال ۱۹۶۹ پا به روی ماه گذاشت، کودکان و همچنین بزرگسالان در سراسر جهان رویای سفر فضایی را در سر می‌پرورانند. داستان‌های علمی‌تخیلی بی‌شماری در کتاب‌ها و صنعت سینما ساخته و پرداخته شده و در سال ۲۰۱۵ هنگامی که ناسا برنامه‌های خود را اعلام کرد با اقبال زیادی روبه‌رو شد.

فضا

اسپیس‌ایکس (SpaceX) قصد دارد آرزوی چند شهروند خوش‌شانس خصوصی را زودتر از قبل برآورده و آنان را به فضا پرتاب کند؛ اما اگر دل‌تان بخواهد از زمین پرواز کنید و جهشی در فضا داشته باشید، چه مدت باید صبر کنید؟

برنامه‌ریزی بلندمدت

فضانوردی

اسپیس‌ایکس سال‌ها مشغول برنامه‌ریزی برای اعزام مردم به فضا بود. ایلان ماسک (Elon Musk) با تبلیغ گسترده ایده گردشگری فضایی طی چند سال گذشته توجه عموم را جلب و مردم را ترغیب کرده است. این شرکت در سال ۲۰۱۷ اعلام کرد که تا پایان سال ۲۰۱۸  دو فرد عادی را به دور ماه می‌فرستد. واضح است که این سفرها هنوز انجام نشده، گرچه هزینه آن از قبل پرداخت شده بود.

در حالی که اسپیس‌ایکس وعده‌های زیادی داده است، اما هنوز نتوانسته انسانی را به فضا ببرد. ناسا در ماه آوریل اعلام کرد که این تاریخ برای اولین پرواز با هواپیمای Crew Dragon تعیین شده است که ۲ فضانورد آمریکایی را به ایستگاه فضایی بین‌المللی اعزام می‌کنند. اینها اولین فضانوردانی هستند که از سال ۲۰۱۱ از خاک آمریکا به فضا می‌روند.

این پرواز برای ۲۷ ماه مه برنامه‌ریزی شده است. ماموریت Crew Dragon سال‌هاست که در دست توسعه است و برنامه‌ برای پرتاب در سال ۲۰۱۸ به تعویق افتاده تا این فضاپیما را به مجوز ناسا برساند. این ماموریت نقطه عطفی در جهت اعزام شهروندان عادی به فضا خواهد بود.

اسپیس‌ایکس به سرپرستی ایلان ماسک در تلاش است تا برای ساخت موشک بتواند دوباره سوخت‌گیری و پرواز کند. این شرکت برای آزمایش سپر گرما در سال ۲۰۱۹ مجموعه‌ای از «hop tests» را طراحی کرده است. ۲ تست موفقیت‌آمیز در تاریخ ۲۴ جولای و ۲۸ آگوست در ارتفاع به ترتیب ۲۰ و ۱۵۰ متری به پایان رسید.

مجموعه دیگری از آزمایش‌ها که تجهیزات تقویتی و ارتفاعی از پروازهای با سرعت بالا را بررسی می‌کند برای سال ۲۰۲۰ برنامه‌ریزی شده است. پیش‌بینی می‌شود که اولین پرواز تجاری در سال ۲۰۲۱ با حمل ماهواره تجاری به فضا انجام گیرد. برنامه‌هایی برای ارسال ۲ کشتی باری بدون سرنشین در سال ۲۰۲۲ به مریخ ترتیب داده شده، سفری که حامل میلیاردر ژاپنی، یوکازو مائزاوا، به اطراف ماه است برای سال ۲۰۲۳ برنامه‌ریزی شده است.

مریخ تا ۲۰۲۵

فضا

طبق برنامه ماسک، نخستین افراد در سال ۲۰۲۵ به مریخ پا می‌گذارند. با توجه به مشکلات پیش‌بینی‌شده، به نظر می‌رسد این کار به تعویق بیفتد، اما ماسک برنامه‌های بزرگی دارد و تا سال ۲۰۵۰ وجود شهری یک میلیون نفری را در مریخ پیش‌بینی می‌کند. در این میان توجه عده بسیاری جلب پرواز Crew Dragon به ایستگاه فضایی بین‌المللی خواهد شد که تاکنون با وجود شیوع بیماری کرونا به تاخیر نیفتاده است. راه‌اندازی نهایی در تاریخ ۲۰ ماه مه آغاز می‌شود. اگر همه چیز طبق برنامه‌ریزی پیش رود، ممکن است اسپیس‌ایکس تا پایان سال ۲۰۲۱ یا اوایل سال ۲۰۲۲ گردشگران را به مدار بفرستد.

اعتماد آنلاین

 

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close