اخبار ایران

وزیر اقتصاد: کرونا ۱۵ درصد به تولید ناخالص داخلی کشور آسیب زد

روزهای بروجرد- وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه بیماری کرونا ۱۵درصد به جی. دی. پی کشور (تولید ناخالص داخلی) آسیب زد، گفت: برای بهبود شرایط اقتصادی باید به سیاست‌های تحریک تقاضا روی آورد.

«فرهاد دژپسند» در صحن علنی مجلس با تشریح شرایط اقتصادی کشور، با اشاره به تحریم صادرات نفت، افزود: حتی اگر صادرات نفت بدون تحریم و مشکل انجام شود، باز هم به همه منابع، دسترسی نخواهیم داشت، بنابراین امسال باید بودجه غیرنفتی را تجربه کنیم که ویژگی آن تکیه بر درآمدهای مالیاتی است.

وزیر اقتصاد اضافه کرد: در سال گذشته، برخلاف سال‌های پیشین، بیشتر از مبلغ مورد انتظار، درآمد مالیاتی داشتیم در حالی که به علت کرونا، برخی امهال‌ها در نظر گرفته شد.

دژپسند با اشاره به اقدامات انجام شده برای ساماندهی درآمدهای مالیاتی گفت: از جمله تدابیر این بود که جریمه‌های تاخیر در پرداخت مالیات را بخشیدیم و ترغیب کردیم که افراد مالیات را بدهند که از طریق آن ۱۰ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی دریافت شد.

وی با بیان اینکه به دنبال فشار به مودیان خوش حساب نیستیم، ادامه داد: نمی‌خواهیم مودیان مالیاتی گرفتار مشکلات شوند، بر این اساس، در شرایط شیوع کرونا برای مودیان درخواست امهال کردیم.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: برای تحقق درآمدهای تمیز و سالم مالیاتی، قصد نداریم که تولیدکنندگان و مودیان خوش حساب، تحت فشار قرار گیرند.

دژپسند اظهار داشت: درباره معافیت‌های مالیاتی نیز گفت: به دنبال کاهش و ساماندهی هوشمند معافیت های مالیاتی وی هستیم.

وی با تاکید بر پرهیز از استقراض از بانک مرکزی گفت: یک نگرانی وجود دارد که آیا دولت برای تامین مالی به استقراض از بانک مرکزی روی می آورد یا نه؟

وزیر اقتصاد تاکید کرد: برنامه جامعی داریم که متوسل به این امر نشویم. پس از موضوع مالیات و واگذاری‌ها، یک اجازه ای را نیز برای تامین مالی داریم که آن، استقراض از مردم و بخش خصوصی است.

دژپسند افزود: آثار استقراض از بانک مرکزی زیانبار است و لذا تمایل نداریم که به آن تن دهیم. بازار سرمایه امروز به بلوغ رسیده است که می توان از آن بهره گرفت.

وی یادآور شد: تجربه موفقی را به تازگی در واگذاری‌ها داشتیم که می‌توانیم تا پایان امسال از این تجربه استفاده کنیم.

وزیر اقتصاد با اشاره به خسارت های کرونا به اقتصاد کشور گفت: بیماری کرونا ۱۵ درصد به جی. دی. پی کشور (تولید ناخالص داخلی) خسارت زد.

دژپسند یادآور شد: رشد اقتصادی کشور در سال گذشته با احتساب نفت، منفی بوده که برای بهبود شرایط اقتصادی باید به سیاست‌های تحریک تقاضا روی آورد.

وزیر اقتصاد با برشماری راه های جایگزین درآمدهای نفتی، گفت: خزانه داری کشور به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده که ۱۰۰ درصد بودجه عمرانی پرداخت شود.

دژپسند اضافه کرد: همچنین باید تلاش کنیم که هزینه‌ها نیز مدیریت شود که البته راحت نیست زیرا برخی هزینه ها، ساختاری است.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close