اخبار بروجردویژه ها

سقف لرزان قدیمی‌ترین دبیرستان غرب کشور/ امداد طلبی از خیرین

کلثوم دلیران- در حالی فاز نخست مرمت دبیرستان تاریخی امام خمینی(ره) بروجرد به همت خیرین مدرسه ساز انجام شده بود که در سیل سال گذشته بار دیگر این اثر تاریخی متحمل خسارت شد و نیاز به مرمت مجدد دارد.

دبیرستان امام خمینی (ره) بروجرد با ۱۴ هزار متر مربع مساحت یکی از آثار تاریخی و میراث فرهنگی بروجرد است که این روزها مورد بی مهری متولیان قرار گرفته است.

ریزش سقف دبیرستان امام خمینی در سیل فروردین ۹۸

محمد مهرافزون مدیر آموزش و پرورش بروجرد در این رابطه گفت: این بنای تاریخی مورد بی توجهی قرار گرفته است و برای ترمیم آن اعتبار زیادی لازم است.

وی افزود: به دنبال سیل فروردین سال گذشته سقف این بنا به طور کلی ریزش داشته و آسیب‌های زیادی دیده است.

مدیر آموزش و پرورش بروجرد با بیان اینکه اداره میراث فرهنگی بروجرد باید فکری به حال این اثر تاریخی و فرهنگی بکند، ادامه داد: نفس دبیرستان تاریخی امام خمینی بروجرد به شمارش افتاده و مسئولان برای نجات این اثر ماندگار باید تصمیمات جدی بگیرند تا جان دوباره بگیرد و سرپا بایستد.

برای نجات اثر ماندگار دبیرستان امام خمینی باید تصمیمات جدی گرفته شود

مدیر آموزش و پرورش بروجرد تاکید کرد: به همین منظور مکاتباتی به وزارت مبنی بر موافقت آنها با دبیرستان امام خمینی (ره) به عنوان مدارس ماندگار داشته‌ایم تا از این طریق بتوانیم اعتبارات کلانی جذب کنیم اما تا کنون پاسخی دریافت نکرده‌ایم.

حجت اله یارمحمدی رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بروجرد نیز در این رابطه اظهار داشت: سال ۹۷ در زمان مرمت دبیرستان تاریخی امام خمینی (ره)، قرار بر این شد تمام کارهای مربوط به مرمت و تعمیر از صفر تا صد با نظارت میراث فرهنگی انجام شود.

لزوم دریافت اعتبار مرمتی از ردیف «مدارس ماندگار»

وی افزود: دبیرستان امام خمینی (ره) ثبت آثار ملی شده است و قوانین ناظر بر آثار ملی روی آن نظارت دارد و تا کنون هم اقدامات مرمتی زیادی در این بنای تاریخی انجام شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بروجرد تصریح کرد: اینکه دبیرستان امام خمینی (ره) بخواهد ردیف بودجه مدارس ماندگار دریافت کند هیچ منافاتی با ثبت آثار ملی بودن آن ندارد.

یارمحمدی ادامه داد: طبق قوانین جدید سازمان، هر دستگاه اجرایی که دارای بنای تاریخی باشد باید آن را در بودجه سنواتی پیش بینی کرده و مرمت و تعمیر بنا با نظارت میراث فرهنگی انجام شود.

به گفته وی، آموزش و پرورش بروجرد نیز طبق این قانون موظف است از این به بعد برای گرفتن اعتبارات لازم جهت مرمت دبیرستان تاریخی امام خمینی (ره) اقدام کند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بروجرد یادآور شد: تأمین اعتبار مرمت دبیرستان تا کنون بینابین بوده است اما از این به بعد آموزش و پرورش باید به دنبال تأمین اعتبارات مرمتی باشد.

میراث فرهنگی باید به طور تمام و کمال هزینه‌های حفظ و نگهداری این دبیرستان تاریخی را بر عهده بگیرد

عبدالرحیم رحیمی فرماندار بروجرد نیز در این رابطه افزود: مسئولان با تعلل و پاسکاری وظایف تنها وقت تلف می‌کنند، اینکه بنشینیم و چندین سال دنبال اجرای یک طرح و پروژه باشیم تا چه زمان اعتبار تخصیص می‌یابد قابل قبول نیست.

وی تصریح کرد: اگر دبیرستان تاریخی امام خمینی بروجرد به میراث فرهنگی تعلق دارد که باید به طور تمام و کمال هزینه‌های حفظ و نگهداری آن را بر عهده بگیرد.

فرماندار بروجرد ادامه داد: اگر نه این بنا متعلق به آموزش و پرورش است که می‌بایست هر چه سریع‌تر با وزارتخانه جهت ثبت آن در ردیف مدارس ماندگار مکاتبه کند و تا نهایی شدن نتیجه تلاش کند.

امداد طلبی از خیرین برای مرمت اثر تاریخی

رحیمی افزود: بهتر است تا حصول نتیجه قطعی برای برون رفت از مشکلات فعلی و نجات دبیرستان تاریخی امام خمینی (ره) بروجرد، چند تن از خیرین فرهنگی شهر طی جلسه‌ای دعوت شده و از آنها بخواهیم به اندازه‌ای که می‌توانند برای مرمت این بنای تاریخی مساعدت کنند تا از این طریق به حفظ اثر ملی کمک شود.

براساس این گزارش، دبیرستان پهلوی که امروز آن را با عنوان دبیرستان امام خمینی (ره) می‌شناسند یکی از مدارس قدیمی شهر بروجرد است، این بنا در دوره پهلوی اول و حکومت رضاشاه ساخته‌شده است و تاریخ بنای این دبیرستان ۱۳۱۵ خورشیدی است و در تاریخ ۲۹ تیر ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت ۲۰۷۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

طبقه اول این بنا در زمان احداث به‌عنوان دبیرستان و طبقه دوم بنا برای استقرار اولین آموزش‌وپرورش غرب ایران مورداستفاده قرار می‌گرفته است.

قدیمی‌ترین دبیرستان غرب کشور در بروجرد

این بنای شکوهمند که تلفیق معماری ایرانی و اروپایی است دارای امکاناتی مانند زمین ورزشی، فضای سبز، سالن آمفی‌تئاتر، سلف غذاخوری، آزمایشگاه و … است و به لحاظ فضای آموزشی یکی از زیباترین بناهای تاریخی در نوع خودش است.

از سوی دیگر دبیرستان امام خمینی (ره) شهر بروجرد قدیمی‌ترین دبیرستان غرب کشور محسوب می‌شود و بی‌شک همانند و حریفی چه ازنظر زیبایی و چه ازنظر قدمت در این منطقه از کشور ندارد.

وسعت این دبیرستان حدود ۱۴ هزار مترمربع است و ایوانی با دوازده ستون آجری رو به حیاط بزرگ دبیرستان در بنای آن تعبیه‌شده است.

ساختمان اصلی آن شبیه حرف H است و دارای دو یال با بیرون‌زدگی نسبت به موقعیت کلاس‌هاست. بیرون‌زدگی‌ها از سمت جنوب حالت نیم‌دایره دارند و دارای دو ایوان مشرف‌به حیاط و باغ روبرو هستند.

سقف زیرزمین آجری و به‌صورت طاق ضربی است. سقف طبقه‌های اول و دوم چوبی است که در طبقه دوم، سقف زیرشیروانی به‌صورت کاذب با گچ پوشیده شده است.

ساختمان دارای یک سالن همایش زیبا با ورودی گنبدی شکل در سمت غرب است و امکانات نمایش و گچ‌بری‌های زیبایی دارد.

خسارات زلزله و سیل بر پیکره قدیمی ترین دبیرستان غرب کشور

این اثر تاریخی پس از زلزله سال ۱۳۸۵ بروجرد دچار خسارت شد و پس‌ازآن به دلیل عدم تخصیص اعتبار و نبود برنامه مشخصی برای مرمت و احیا، دچار مشکلات متعددی شد.

نوروز سال ۹۶ بود که در سفر رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور به لرستان و بازدید از آثار تاریخی شهرستان بروجرد از جمله دبیرستان امام خمینی (ره)، وضعیت حاد و خطر تخریب این اثر تاریخی موردبررسی مسئولان قرار گرفت و بنابراین شد که این دبیرستان به‌صورت مشارکتی مرمت و بازسازی شود.

وضعیت نگران‌کننده تخریب دبیرستان در حال تخریب امام خمینی (ره) بروجرد همچنان ادامه داشت تا اینکه در مهرماه سال ۹۶ با ورود خیرین مدرسه‌ساز با سرپرستی مرحوم غلامرضا حافظی رئیس فقید انجمن خیرین مدرسه‌ساز کشور و تیم همراهش، طرح احیای این دبیرستان جانی تازه گرفت و فاز اول مرمت این اثر تاریخی در سال ۹۷ به اتمام رسید.

اما این بار سیل فروردین ۹۸ بر پیکره این اثر تاریخی خسارت وارد کرده است و بایستی با ورود دستگاه‌های متولی به ویژه اداره کل میراث فرهنگی لرستان، این بنای ارزشمند مرمت اساسی شود.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close