اخبار ایران

دستورهای دقیقه نودی/ قالیباف چگونه رییس مجلس تک‌فراکسیونی شد؟

روزهای بروجرد- تا روز گذشته محمد باقر قالیباف و حمیدرضا حاجی بابایی دوکاندیدای اصلی ریاست مجلس یازدهم بودند، اما شب گذشته ناگهان ورق برگشت و رسانه‌های اصولگرا اعلام کردند قالیباف تنها گزینه ریاست اصولگرایان است. نگاهی به ترکیب هیات رییسه نشان می‌دهد اصولگرایان به خوبی توانسته‌اند اختلافات را جمع کنند. با این وضعیت احتمالا آن‌ها حتی در انتخابات ۱۴۰۰ ریاست جمهوری نیز یک گزینه معرفی کنند.

به گزارش رویداد۲۴ قالیباف سرانجام به ریاست مجلس شورای اسلامی رسید. تا دیروز التهاب رقابت برای ریاست مجلس بسیار بالا بود. قالیباف و مخالفان او جلسات مختلفی برگزار می‌کردند اما دیروز این دستور برای اصولگرایان صادر شده بود که همگی در جلسه فراکسیون انقلاب شرکت کنند و همه به رای این فراکسیون تمکین کنند. مشخص نیست این دستور را چه کسی صادر کرده اما هر کس که بوده، اصولگرایان حرف او را زمین نگذاشتند. در ماجرای لیست نهایی مجلس یازدهم نیز همین وضعیت بود و پیش از این در جریان بسته شدن لیست انتخاباتی، ده‌ها فهرست بیرون آمد و روز آخر ورق برگشت و یک لیست واحد صادر شد که همه اصولگرایان به آن تمکین کنند.

امروز هم با اینکه بخشی از اصولگرایان، قالیباف را به خاطر پرونده‌های اقتصادی محکوم می‌کردند و یاران قالیباف به منتقدان او شورای نفاق می‌گفتند، اما همگی حاضر شدند به سردار قالیباف رای بدهند. چنانچه ۴ سال قبل هم با یک دستور، اصولگرایان لاریجانی را رئیس کردند و عارف را در صندلی خود نگه داشتند. در آن زمان هم نزدیکان عارف تا روز آخر اطمینان داشتند جبهه پایداری به خاطر اختلاف با لاریجانی، به عارف رای خواهد داد اما شب آخر همه بازی‌ها تغییر کرد.

در جلسه عصر روز گذشته فراکسیون انقلاب، محمدباقر قالیباف منتخب مردم تهران به عنوان نامزد فراکسیون انقلاب برای معرفی به صحن علنی مجلس جهت تصدی کرسی ریاست مجلس انتخاب شد. تعداد کل آرا ۲۴۰ بود که قالیباف ۱۶۶ رأی، حاجی بابایی ۵۷ رأی، میرسلیم ۵ رأی کسب کردند. بر این اساس تعداد نمایندگانی که در این فراکسیون عضویت ندارند حدود ده نفر هستند که شامل نمایندگان مستقل و اصلاح طلب و حامی دولت می‌شوند. از طرفی مشخص شد مثل مجلس نهم، دو فراکسیون اصولگرا فعالیت نخواهند کرد و تمام نمایندگان در یک فراکسیون فعالیت می‌کنند و فعلا خط و ربط این فراکسیون در اختیار قالیباف است؛ چنانچه نزدیکان قالیباف مثل محسن پیرهادی با لابی او وارد هیات رئیسه مجلس نیز شدند.

رقبای قالیباف چه کردند؟

به گزارش رویداد۲۴ احتمالا اگر حاجی بابایی برای نایب رییسی مجلس ثبت نام می‌کرد، حتما رایی بالاتر از نیکزاد و قاضی زاده هاشمی می‌آورد اما او نیز به قالیباف رای داد تا دست‌کم شرایط حامیانش (حضور نیکزاد در جایگاه نائب رییس) را خراب نکند.

میرسلیم و فریدون عباسی نیز که احتمالا جز ۲۴۰ نماینده فراکسیون انقلاب (فراکسیون قالیبافی‌ها) نبوده، وارد رقابت با قالیباف شدند و شکست خوردند.

به جز صندلی ریاست، برای صندلی نایب رئیسی هم اختلاف زیادی وجود داشت. روز گذشته امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی ۹۴ رأی، علی نیکزاد ۹۳ رأی، عبدالرضا مصری ۷۷ رأی، محمدمهدی زاهدی ۵۶ رأی، الیاس نادران ۵۳ رأی و علیرضا منادی سفیدان ۴۲ رأی در فراکسیون اکثریت مجلس یازدهم برای کاندیداتوری نایب رئیسی مجلس را کسب کردند. صحبت از نامزدی چند نفر دیگر هم بود که البته نامزد نشدند. بر این اساس امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و علی نیکزاد کاندیدای فراکسیون اکثریت مجلس برای نایب رئیسی شدند و در جلسه همین دو نفر برای نایب رئیسی نامزد شدند و هر دو انتخاب شدند و به ترتیب با ۲۰۸ رأی و ۱۹۶ رأی به ترتیب به عنوان نواب اول و دوم هیأت رئیسه موقت مجلس یازدهم انتخاب شدند.

به این ترتیب هم مشهدی‌ها که سال‌هاست مشهد را به پایتخت اصولگرایی بدل کرده‌اند، سهم خود را از هیئت رئیسه گرفتند و هم آذری زبان‌ها که دوره قبل پزشکیان را داشند، حالا نیکزاد را دارند. گرچه نیکزاد هم رئیس ستاد رئیسی و هم معتمد محمود احمدی نژاد است!

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close