لرستانویژه ها

افت سطح آب‌های زیرزمینی در لرستان/ ۴۳ درصد حجم مخازن سدها پُر است

روزهای بروجرد- مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان از افت سطح آب‌های زیرزمینی در این استان خبر داد.

مهر: داریوش حسن‌نژاد در گفت‌وگو با رسانه‌ها، اظهار داشت: در پی بارش نزولات جوی در سال جاری، هم اکنون ۴۳ درصد از مخازن سدهای لرستان پر است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته دو درصد افزایش نشان می‌دهد.

او با اشاره به آخرین وضعیت مخازن سدهای لرستان، بیان داشت: حجم کل مخزن سدهای «مروک»، «ایوشان»، «تنگ هاله»، «خان‌آباد»، «کزنار» و «حوضیان» ۲۰۸.۷۱ میلیون مترمکعب است که در این مقایسه سد «ایوشان» با ۹۴ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل، بالاترین درصد افزایش حجم آب را داشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان با بیان اینکه هم‌اکنون ۴۳ درصد از مخازن سدهای لرستان پر است، ادامه داد: حجم آب موجود در پشت سدهای استان ۹۰.۱۴ میلیون مترمکعب گزارش شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته دو درصد افزایش را نشان می‌دهد.

حسن‌نژاد، افزود: در حال حاضر مجموع آب ورودی شش سد استان ۷.۷۴ مترمکعب بر ثانیه و آب خروجی ۰.۴۵ مترمکعب بر ثانیه است.

او تصریح کرد: ۸۸ میلیون مترمکعب، حجم آب مخزن شش سد در حال ساخت لرستان بوده که این میزان نسبت به سال گذشته از افزایش شش‌درصدی برخوردار است.

حسن‌نژاد در خصوص منابع آب سطحی، بیان داشت: بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده از ایستگاه‌های اندازه‌گیری رودخانه‌های دز و کرخه حدود ۱۲.۵ میلیارد مترمکعب خروجی آب استان بوده که ۱۲ درصد رواناب‌های کشور را به خود اختصاص داده است.

او تصریح کرد: ذخیره آب تجدیدپذیر آبرفت‌های لرستان در دشت‌های استان حدود ۳۲۰۰ کیلومترمربع و ذخیره آب تجدیدپذیر سازنده‌های سخت زاگرس در گستره استان حدود ۸۵۰ میلیون مترمکعب بوده است که از این میزان معادل ۵۹ درصد مربوط به حوزه کرخه و ۳۴۹ میلیون مترمکعب معادل ۴۱ درصد مربوط به حوزه کارون است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان با اشاره به افت سطح آب‌های زیر زمینی لرستان، بیان داشت: متوسط افت کسری مخازن این استان در سال ۱۴۰۲-۱۴۰۱ شش متر و ۴۰ سانتی‌متر بوده که معادل افت سالانه ۲۳ سانتی‌متر است و بیشترین افت سطح آب زیرزمینی لرستان در بلندمدت مربوط به کوهدشت، ازنا و الیگودرز بوده که این میزان به ترتیب معادل ۲۱ متر، ۵۰ سانتی‌متر و ۹ متر و ۴۰ سانتیمتر است.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close