اخبار جهان

دبیرکل سازمان ملل: منشا موشک‌هایی که به عربستان شلیک شده، ایرانی است

روزهای بروجرد- آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، در گزارشی به شورای امنیت سازمان ملل خبر داده که موشک‌های شلیک‌شده به اهدافی در عربستان «منشاء ایرانی» داشته‌اند.

گوترش به اعضای شورای امنیت گفته بررسی بقایای موشک‌های کروز و همچنین تسلیحاتی که آمریکا در منطقه توقیف کرده، می‌تواند به معنی انتقال این تسلیحات به طور «ناسازگار» با قطعنامه سازمان ملل برای تایید برجام باشد.

به نوشته بی بی سی، تابستان گذشته حمله غافلگیرانه‌ای به تاسیسات نفتی سعودی آرامکو در نزدیکی سواحل خلیج فارس انجام شد که مدتی تولید و صادرات نفت عربستان را مختل کرد. شبه‌نظامیان حوثی مسئولیت این حمله را به عهده گرفتند.

گزارش گوترش چه گفته؟

دبیرکل سازمان ملل هر شش ماه یک بار به شورای امنیت گزارشی از پیشرفت توافق هسته‌ای و پایبندی به شرایط آن می‌دهد.

گزارش اخیر او هنوز به طور عمومی منتشر نشده اما خبرگزاری رویترز می‌گوید به نسخه‌ای از آن دسترسی داشته است.

بر این مبنا آنتونیو گوترش گفته که سازمان ملل بقایای پهپادها و موشک‌های شلیک‌شده به تاسیسات نفتی سعودی آرامکو و فرودگاه ابها در عربستان را بررسی کرده است.

او نوشته که موشک‌های کروز یا بخشی از قطعات آنها و همچنین پهپادهای استفاده‌شده در حملات «منشاء ایرانی» داشتند.

گوترش همچنین گفته بعضی از تسلیحاتی که آمریکا در منطقه توقیف کرده “همسان یا مشابه” تسلیحات مورد استفاده در حملات سال گذشته به اهدافی در عربستان بودند.

دبیرکل سازمان ملل در عین حال به شورای امنیت اطلاع داده که موضع رسمی ایران این است که «خلاف تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت به صادرات سلاح نمی‌پردازد» و به «همکاری فعالانه» در این زمینه ادامه می‌دهد.

یک مقام سابق کاخ سفید هم که می‌گوید از گزارش سازمان ملل مطلع بوده جزئیاتی مشابه گزارش رویترز را بیان کرده است.

کریستن فرانتنرز به وبسایت اماراتی نشنال گفته که گزارش سازمان ملل سردار قاسم سلیمانی را «ناقض تحریم‌های تسلیحاتی» معرفی کرده است.

اهمیت این گزارش چیست؟

بنا به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، که در پشتیبانی از توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی صادر شد، تحریم تسلیحاتی ایران از طرف سازمان ملل تا پنج ماه دیگر برداشته می‌شود و ایران می‌تواند سلاح‌های متعارف بخرد و بفروشد.

اگر تحریم‌ها رفع بشود ایران خواهد توانست انواع تانک رزمی، سامانه‌های توپخانه سنگین، هواپیماهای رزمی، هلی‌کوپترهای تهاجمی، ناو، سامانه‌های موشکی طبق فهرست تسلیحات متعارف سازمان ملل و همچنین مواد، قطعات یدکی و امکانات آموزشی و خدماتی لازم برای اینگونه اقلام را بخرد.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، در ماه‌های گذشته چند بار این بخش از برجام را برجسته کرده و بر همین مبنا از باقی ماندن در برجام دفاع کرده است.

آمریکا، که به طور یکجانبه از توافق هسته‌ای خارج شده و تحریم‌هایش را بازگردانده، مخالف رفع تحریم تسلیحاتی ایران است.

گزارش اخیر دبیرکل سازمان ملل همزمان با آن به اعضای شورای امنیت داده شده که آمریکا تلاش‌هایش برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را افزایش داده و می‌خواهد پیش‌نویس قطعنامه‌ای را که می‌خواهد در همین زمینه به شورای امنیت ببرد به متحدانش داده است.

ایران گفته از چین و روسیه انتظار دارد که قطعنامه احتمالی را وتو کنند.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close