اخبار جهانبهداشت و خانواده

اگر یک پیاز در اتاقمان بگذاریم، آنفولانزا نمی‌گیریم؟

روزهای بروجرد–  مثل زمان قدیم یک پیاز را در اتاق و یا در جورابمان قرار دهیم می تواند از ابتلای ما به سرماخوردگی و آنفلوآنزا جلوگیری کند؟

سلامت نیوز: قرار دادن پیاز در اتاق ممکن است عجیب به نظر برسد، اما بسیاری از مردم به آن به عنوان یک درمان طبیعی برای سرماخوردگی سوگند یاد می کنند و به طور مرتب این ادعا را در شبکه های اجتماعی در هر فصل سرماخوردگی و آنفولانزا منتشر می کنند . مفهوم این است که پیاز توانایی جذب باکتری ها و ویروس ها را دارد و با این کار می تواند میکروب ها و سموم را از یک فرد بیمار یا حتی هوا بیرون بکشد.

تا به امروز، هیچ مدرکی برای حمایت از ادعاها وجود ندارد. خود انجمن ملی پیاز بیان می‌کند که هیچ مدرک علمی وجود ندارد که «پیاز خام خرد شده می‌تواند میکروب‌ها را جذب کند یا هوا را از پاک کند».

تاریخچه قرار دادن پیاز در اتاق

درمان سرماخوردگی با پیاز که شامل قرار دادن پیاز تکه تکه شده در اتاق در هنگام خواب است، ریشه در درمان قرون وسطایی و طب سنتی چینی (TCM) دارد.

ریشه در قرون وسطی

به گفته انجمن ملی پیاز، این ایده که پیاز می تواند از بیماری های قابل انتقال جلوگیری کند، به دهه ۱۵۰۰ برمی گردد. در طول طاعون بوبونیک، پیازهای خرد شده را در اطراف خانه ها قرار می دادند تا از ابتلای مردم به این بیماری کشنده جلوگیری کنند.

در آن زمان، اعتقاد بر این بود که همه بیماری ها از طریق هوا به صورت ابرهای بیماری به نام میاسما منتشر می شوند. (برگرفته از کلمه یونانی باستان برای آلودگی). میاسما چیزی است که می توانید آن را بو کنید، و تصور می شد پیاز با بوی متمایز خود به معنای واقعی کلمه میاسما را جذب می کند و از شما محافظت می کند.

در ایتالیا در قرون وسطی، مفهوم میاسما حتی باعث پیدایش اصطلاح مالاریا شد که به معنای واقعی کلمه به عنوان “هوای بد” است.

در امروزه، مردم از گذاشتن پیاز در یک اتاق برای محافظت در برابر همه گیری آنفولانزای اسپانیایی ۱۹۱۸ استفاده می کردند. در یکی از حکایت‌ها، گفته می‌شود که دکتری به بیمارانش دستور داده است که پیازهای خرد شده را در خانه‌هایشان بگذارند، که به گفته او سلامت آنها را حفظ می‌کند.

طب سنتی چینی

برخی دیگر معتقدند که این درمان بر اساس اصول طب سنتی چینی است. در TCM گفته می شود که بدن دارای ۱۲ نقطه دسترسی اصلی است که به عنوان مریدین شناخته می شوند که در واقع مسیرهای رسیدن به هر عضو بدن را تشکیل می دهند. شش عدد از ۱۲ نصف النهار از پاها عبور می کنند.

اگرچه این مریدین‌های پا اغلب خفته هستند (بیشتر به این دلیل که پاهای خود را با کفش می‌پوشانیم)، تصور می‌شود تحریک آنها فواید سلامتی از جمله بهبود ایمنی را به همراه دارد؛ این یک اصل است که تمرین رفلکسولوژی پا را هدایت می کند.

برخی افراد معتقدند که پیاز دارای اثر محرکی است زیرا در TCM با سرما و رطوبتی که سیستم ایمنی را تضعیف می کند، مقابله می کند.

چرا گذاشتن پیاز تاثیری بر سرماخوردگی ندارد؟

برخی از ادعاها در مورد پیاز بر اساس واقعیت است. برای مثال، آنها محیط ایده آلی را برای تکثیر یا بقای ویروس ها فراهم نمی کنند. با تعادل پی هاچ ۵.۴ تا ۵.۸، پیاز دارای خواص اسیدی ملایمی است که برای بسیاری از میکروب ها غیرقابل پذیرش است. با این حال شایع ترین علت سرماخوردگی، در محیط خنثی تر (حدود ۷.۲ pH) رشد می کند.

این بدان معنا نیست که پیاز دارای خواص ضد ویروسی یا ضد میکروبی قوی است. برای از بین بردن موثر آدنوویروس ها و سایر ویروس های تنفسی مشابه، به محلول قلیایی مانند سفید کننده نیاز دارید که دارای pH بین ۱۱ تا ۱۳ باشد.

همچنین هیچ مدرکی مبنی بر اینکه پیاز خاصیت جذب ویژه ویروس ها، چه در بدن و چه در هوا دارد، وجود ندارد. در حالی که پیاز خاصیت ضد باکتریایی خفیفی دارد، سرماخوردگی در نهایت توسط ویروس ها و نه باکتری ها ایجاد می شود.

هیچ مدرکی مبنی بر اینکه پیاز می تواند ویروس را از بدن خارج کند یا اینکه کشیدن ویروس ها به سمت پا فوایدی در بهبود سرماخوردگی دارد وجود ندارد.

حتی در ساختار TCM، تحریک مریدین ها در پا عمدتاً از طریق سوزن زدن (طب سوزنی) و فشار (طب فشاری) به دست می آید.

علاوه بر این، استفاده موضعی از پیاز برای کاهش علائم سرماخوردگی به طور سنتی به صورت خمیری که به جای پا به سینه، پشت، کف پا، کف دست و پشت زانو اعمال می‌شود، انجام می گیرد.

سرماخوردگی چگونه درمان می شود؟

ویروس سرماخوردگی معمولا توسط سیستم دفاعی بدن مهار می‌شود؛ آنتی بادی ها پروتئینی هستند که بلافاصله پس از آلوده شدن یا واکسیناسیون توسط سیستم ایمنی بدن ایجاد می شوند. آنتی بادی ها به شما کمک می کنند تا در برابر عفونت ها مقابله کنید و می تواند شما را از ابتلای دوباره به آن بیماری محافظت کند.این آنتی‌بادی‌ها پاسخ ایمنی را تحریک و هماهنگ می‌کنند؛ گلبول‌های سفید خون که ویروس را هدف قرار می‌دهند و به آن حمله می‌کنند و التهابی که باعث گرما می‌شود و به حرکت سلول‌های ایمنی به محل عفونت کمک می‌کند، همگی باعث می شوند تا در برابر یک بیماری پیروز شویم.

فواید پیاز برای سلامتی

در حالی که هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد قرار دادن پیاز در اتاق یا در جوراب می تواند به درمان یا پیشگیری از سرماخوردگی کمک کند، این نباید مزایای سلامتی پیاز را تضعیف کند.

پیاز کالری و قند کمی دارد و چربی ندارد.

سه پیاز سبز متوسط تمام ویتامین K مورد نیاز روزانه شما را تامین می کند و از سلامت استخوان ها حمایت می کند و به طور بالقوه خطر پوکی استخوان را کاهش می دهد.

پیاز سبز منبع بسیار خوبی از ویتامین A و منیزیم است که از سیستم دفاعی حمایت می کند و سرشار از آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین C است که از سلول ها در برابر آسیب های ناشی از مولکول های ناپایدار به نام رادیکال های آزاد محافظت می کند.

پیاز همچنین حاوی بالاترین غلظت از یک ترکیب گیاهی به نام کورستین است که می تواند پاسخ ایمنی را به شکل افزایش تعداد گلبول های سفید (به ویژه سلول های دفاعی به نام لنفوسیت ها ) تقویت کند.

با وجود تمام این فواید بی نظیر، این بدان معنا نیست که خوردن پیاز می تواند از سرماخوردگی پیشگیری یا درمان کند. هیچ مدرک علمی برای آن وجود ندارد. در عوض، پیاز می تواند بخش مهمی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل برای حمایت بهتر از سلامت کلی سیستم ایمنی شما باشد.

در حالی که برخی از مردم بر این باورند که قرار دادن پیاز در جوراب یا در اتاق می تواند بهبودی سرماخوردگی را تسریع کند، اما هیچ مدرکی دال بر اثربخشی آن وجود ندارد. در اصل پیاز می تواند به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم از سلامت ایمنی شما حمایت کند، اما هیچ تاثیر مستقیمی بر ویروس های سرماخوردگی ندارد یا به هیچ وجه نمی تواند مسیر عفونت را تغییر دهد.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close