اخبار ایران

مناظره مصطفی تاجزاده و محمود نبویان

روزهای بروجرد- مناظره بین سیدمصطفی تاجزاده فعال سیاسی اصلاح طلب و سیدمحمود نبویان فعال سیاسی اصولگرا با موضوع بررسی «علل مشکلات کشور و راه‌های برون رفت از آن»  در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

به گزارش ایلنا، سید مصطفی تاجزاده در این نشست گفت: موضوع بحث مشکلات جامعه است و جامعه ما با مشکلات جدی مواجه است. یک دسته مشکلات کوتاه‌مدت وجود دارد و مشکلاتی است که متعلق به چهار دهه جمهوری اسلامی ایران است. ما حتی با مشکلات کوتاه‌مدت‌‌ هم به دلیل مشکلات ساختاری مواجه هستیم.

وی افزود: وقتی مشکلات را به رئیس‌جمهور می‌گوییم می‌گوید اختیار ندارم. ایشان در این جلسه اخیر گفت آقای اوباما ۱۹ بار از من تقاضای ملاقات کرد، یا وزیر علوم من انتخاب سیزدهم من است. وقتی آقای ظریف آمد ایشان نه تنها در جلسات نبود حتی در عکس‌ها هم حضور نداشت.

رهبری می‌گویند مجریان با من هماهنگ نیستند

وی تاکید کرد: وقتی به رهبری می‌گوییم ایشان می‌گویند مجریان با من هماهنگ نیستند. در پایین هم به دلیل نظارت استصوابی چرخش قدرت خیلی محدود شده است و جدیدا حتی اصولگرایان را هم نمی‌پذیرند. در حقیقت ما با بن‌بستی مواجه شدیم که باید این را بشکنیم. وقتی به تحلیل مشکلات می‌رسیم اختلافات‌مان ظاهر می‌شود و راه حل‌ها هم متفاوت است.

مرجع حل مشکلات ملت است

تاجزاده گفت: ما دو اختلاف‌نظر در انگیزه داریم اما در آرمان‌ها مشترک هستیم. اگر از ما بپرسند در تحلیل وضعیت موجود دچار اختلاف هستیم طبعا راه‌حل‌ها هم متفاوت است حال مرجع اینکه کدام راه حل باید مرجع باشد، کیست؟ این هم اختلاف ماست. ما فکر می‌کنیم مرجع حل این مشکلات ملت است، هر نسلی حق دارد سرنوشت خود را خودش انتخاب کند.

دولت مصمم است کسی از متن برجام خبر نداشته باشد

سید محمود نبویان پس از بخش اول صحبت‌های تاجزاده با اشاره به دیپلماسی غربی و دینی گفت: در آیات قرآن دیپلماسی مشخص است. اما شش سال است که این دیپلماسی را کنار زده‌اند. این تفکر دو دستاورد داشته است یکی برجام یکی هم سی اف تی. به نظر من دولت مصمم است کسی از متن برجام خبر نداشته باشد.

۴۰۰ ساعت زمان وقت برای برجام گذاشتم

این فعال سیاسی اصولگرا گفت: می‌خواهیم تفکر غربی و دیپلماسی غربی که اصلاح‌طلبان در پی آن هستند را بررسی کنیم شاید هم درست باشد. من ۳۰۰ یا ۴۰۰ ساعت زمان وقت برای برجام گذاشتم.

تقریبا هرچه آمریکا گفته آقایان قبول کرده‌اند

این عضو جبهه پایداری گفت: آقای ظریف در کمیسیون گفت من در سالن جان کری را دیدم و سلام علیک کردم و رهبری گفتند چرا مکث شد در این سلام و علیک، پس نظر رهبری مشخص است. من ۱۰ جلسه با ظریف و ۱۵ جلسه با عراقچی داشتم.

وی با نشان دادن برگه‌هایی به عنوان جزئیات برجام گفت: ما در نطنز نامه را دیدیم که ایران می‌خواهد ده مرکز هسته‌ای را برپا کند. خب برای چی می‌خواهیم؟ ما به مردم می‌گوییم آب را درست مصرف کنیم. بشر به سراغ برق هسته‌ای رفت و مجلس ما مصوب کرده ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای تولید شود. ملت ایران نیاز به برق دارد. تقریبا هرچه آمریکا گفته آقایان قبول کرده‌اند.

حاکمیت را دوگانه کردیم

مصطفی تاجزاده گفت: من وقتی به این جلسه دعوت شدم برای بررسی مشکلات و حل مشکلات کشور اینجا آمدم. چرا ما در نقدهایمان می‌گوییم دینی؟ این آن مشکل اصلی است که ما گرفتار آن هستیم. اصلا بر فرض آقای ظریف خیانت کرده و بر خلاف نظر رهبری برجام را امضا کرد، یک ماه پیش استعفا داد چرا از رهبری تا رئیس‌جمهور پیغام دادند که استعفا نده.

وی ادامه داد: ما بعد از انقلاب اصل ولایت فقیه را در قانون اساس قرار دادیم و نمی‌دانستیم با این کار داریم همه کارها و مشکلات را به گردن روحانیت می‌اندازیم. در قبل از انقلاب پزشکان در رده دوم جامعه بودند با فاصله از روحانیت که در جایگاه اول قرار داشت و محرم اسرار مردم بود. در هیچ دوره‌ای از تاریخ ایران به اندازه بعد از انقلاب دین‌گریزی و دین‌ستیزی رخ نداده بود! ما داریم دین را سست می‌کنیم به دلیل دخالت‌هایی که ایجاد کردیم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: ما الان حاکمیت را دوگانه کردیم یک بخش انتصابی که مردم در انتخاب آن نقشی ندارد و یک نهادهایی انتخابی وجود دارد.

همه مسئولان ما معترض و طلبکار هستند

تاجزاده گفت: همه مسئولان ما معترض و طلبکار هستند و هیچ کس حاضر نیست مسئولیت بپذیرد. برای اولین بار در جامعه ما به دلیل اینکه نهادهای انتخابی ضعیف‌تر شدند و دایره عملشان محدود‌تر شده و در کارهایشان دخالت کردند درصد قابل توجهی از جامعه کم کم دارند به این نتیجه می‌رسند که ما رای دهیم یا ندهیم، اثری نداریم.

احمدی‌نژاد که آمد همه گفتند دیگر بین رئیس‌جمهور و رهبری اختلافی نیست

وی ادامه داد: دوستی بین آیت‌الله خامنه‌ای و آقای هاشمی سابقه طولانی داشت اما احمدی‌نژاد که آمد همه گفتند دیگر بین رئیس‌جمهور و رهبری اختلافی نیست.

هرگاه آقای ظریف به آمریکا می‌رفت یک گام به عقب می‌رفت

نبویان در ادامه گفت: آقای تاجزاده دارد رکن رکین جامعه را می‌زند. شما مثلا معاون سیاسی وزیر کشور بودید. شما راحت بگویید ولایت فقیه و اسلام را قبول ندارم. شما چه می‌دانی که اسلام ولایت فقیه دارد یا ندارد.

وی تاکید کرد: هرگاه آقای ظریف به آمریکا می‌رفت یک گام به عقب می‌رفتند. نطنز الان باید بشود تنها مرکز غنی‌سازی ایران، ما در نطنز ۱۶ هزار سانتریفیوژ داریم و گفتند باید بشود ۵۰۶۰ عدد ما هم قبول کردیم.

در فوردو برای غنی‌سازی تخته شده است

وی تاکید کرد: ما الان چقدر حق غنی‌سازی داریم؟ ۳ و ۶۷ درصد. آقای ظریف این را قبول کرد. ما در فوردو غنی‌سازی داشتیم اما آمریکا دستور داد که سانتریفیوژها باید جمع‌آوری شود، اگر به احترام آمریکا و اسرائیل غنی‌سازی را ممنوع می‌کنیم، حال آیا اجازه داریم دانشجویان را ببریم تا غنی‌سازی را ببینند؟ دانش هم ممنوع شد. حداقل اجازه می‌گرفتیم که دانش ممنوع نشود. فوردو درش برای غنی‌سازی تخته شده است.

برجام ما را به سمت جنگ برده است

وی افزود: برجام ما را به سمت جنگ برده است. متخصصان ما رآکتوری را راه اندازی می‌کردند سالانه آن آب سنگین می‌توانست ۹ کیلو پلوتونیوم بدهد که کاربردهای متنوع داشت و یکی از مصارف آن برای بمب است. اما به فتوای رهبری حرام است که بمب تولید کنیم. اما آقایان رفتند آن را بتون‌ریزی کردند.

از زمانی که برجام امضا شد سایه جنگ برداشته شد

تاجزاده گفت: آقای نبویان بگوید رهبری چه زمانی موافقت کرد که با آمریکا مذاکره شود؟ چرا آقای صالحی می‌گوید اگر زمان آقای جلیلی توافق می‌کردیم بهتر بود؟ اصلا فرض بر اینکه برجام خیانت بود اما شما چرا به آن رای دادید؟ چرا در برابر این خیانت استعفا ندادید؟ چرا به شش فقیه شورای نگهبان  اعتراض نکردید؟ از زمانی که برجام امضا شد .

وی افزود: اینقدر برجام دقیق نوشته شده که ترامپ و تیمش نمی‌توانستند این تحریم‌ها را با وجود برجام اجرایی کنند. استدلال آقای نبویان این است که ما نمی‌توانیم بمب بسازیم. شما که دیپلماسی دینی داری چرا این غصه را می‌خورید؟ اصلا فرض کنید برجام، هسته‌ای را تخته کرده است، آیا کسی دلیل آورده ما از برجام خارج شویم؟

برجام شورای عالی امنیت و مجلس و شورای نگهبان نرفت

نبویان گفت: فرمودند اگر برجام بد است چرا ۲۰ دقیقه‌ای به آن رای دادید؟ اصلا برجام به مجلس برای بررسی نیامد. طرح ۹ ماده‌ای آقای لاریجانی در مجلس تصویب شد که به شورای نگهبان رفت. برجام شورای عالی امنیت و مجلس و شورای نگهبان نرفت. برجام زیر سر پنج نفر بود آقای صالحی، علی لاریجانی، ظریف و حسن روحانی و شمخانی.

وی افزود: ما به دنبال بمب اتم نیستیم اما دشمنان ملت این را نمی‌فهمند ما به دنبال اقتدار ملت هستیم. این‌ها تعهد دادند ایران تا ابد بازپروری نمی‌خواهد و گفتند ملت ایران تا ابد دانش بازپروری را هم نمی‌خواهد و به آن‌ها گفتم چند نسل را محروم کردید؟

می‌خواهم از رهبری دفاع کنم

تاجزاده در ادامه گفت: من می‌خواهم از رهبری دفاع کنم چون دفاع آقای نبویان رهبری را تخریب می‌کند.‌ رهبری که من می‌شناسم آدم شجاعی است.

وی تاکید کرد: ترامپ از این همه تعهد خارج شده است. وزیر خارجه فرانسه می‌خواست به ایران بیاید گفتند اول عذرخواهی کنند و برای آلمان و فرانسه هم همین را گفتند. در ایران کسانی هستند که می‌خواهند آگاهانه کشور را به سمت جنگ ببرند. همانطور که در آمریکا عده‌ای آگاهانه آن کشور را به سمت جنگ می‌برند. اصلا برجام خیانت بود، حال آیا شما حاضرید مثل ما پرچم‌دار این باشید که بگویید هرچه مردم گفتند همان را انجام دهیم؟

وی در بخشی از صحبت‌های خود در پاسخ به گفته مجری برنامه که گفت شما هم گفته‌اید که بسیجی هستید گفت: اگر تعریف بسیجی آن باشد که مهندس موسوی گفت بله من هم بسیجی‌ام.

راهی جز بازگشت، به مردم نداریم

نبویان گفت: منطقه یعنی حاج قاسم. آقایان تعهد دادند که حاج قاسم را تحویل دهند.

 تاجزاده گفت: ما شرایط حساسی در ایران داریم. رهبری هم مخالف جنگ است و به نظر من ترامپ هم نمی‌خواهد جنگ شود اما جنگ دست این دو نیست و ممکن است اتفاقاتی بیافتد که جنگ رخ دهد.

وی ادامه داد: هاشمی رفسنجانی دو ماه پس از جنگ می‌گوید شاید ما می‌توانستیم جلوی جنگ را بگیریم. ما ترسو نیستیم اما برای ایران می‌ترسیم. . ما نباید اجازه دهیم این اجماع جهانی علیه ما شکل بگیرد. آمریکا شرط می‌گذارد ما هم شرط بگذاریم، شماره می‌دهد شما هم شماره دهید. ملت باید احساس کند جمهوری اسلامی راه را باز گذاشته برای کسانی که دلشان برای کشور می‌تپد و این مسیر هم به رفع حصر  بیانجامد.

نبویان گفت: آقای تاجزاده اگر با ترامپ مذاکره کردیم چه تضمینی است که دوباره زیرش نزند؟

تاجزاده پاسخ داد: راه دارد. قبل از مذاکره شرط بگذاریم که مجلس آنها با دو سوم رای بدهد که کسی نتواند نتایج و مفاد مذاکره را انجام ندهد.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close