اخبار بروجردویژه ها

کوچه باغ های بروجرد ظرفیتی فراموش شده/ مرمت تکیه تاریخی افشار آغاز می شود

روزهای بروجرد- روایت تکیه باغ‌های تاریخی بروجرد حکایتی قابل‌تأمل است. مطابق مستندات تاریخی بخش وسیعی از محدوده پیرامون شهر بروجرد به‌ویژه بخش‌های شمالی و غربی در گذشته‌های نه‌چندان دور توسط حصار سبز و متراکمی از باغ‌های میوه و درختان مختلف پوشیده شده بود.

کوچه‌باغ‌ها با توجه به ویژگی‌های کالبدی و معماری شهر تاریخی بروجرد همواره جزء جدانشدنی شهرسازی و معماری شهر بوده‌اند به‌گونه‌ای که بخشی از آثار تاریخی ثبت‌شده در بروجرد  به تکیه باغات بروجرد مربوط می‌شود که نمونه متفاوت از باغات ایرانی به لحاظ طراحی هستند.

رییس اداره میراث فرهنگی بروجرد در مورد تکایای تاریخی بروجرد گفت: یکی از ظرفیت‌های ارزشمند بروجرد خانه باغ ها، کوشک ها و یا به گویش بروجردی تکایا است که خوشبختانه تعدادی از آنها باقی مانده و برخی از آنها مانند تکیه موثقی و تکیه دیده ور در حال حاضر در تملک اداره میراث فرهنگی است.

حجت اله یارمحمدی افزود: تکیه افشار هم یکی از این تکیه های ارزشمند و منحصربفرد است. دلیل منحصربفرد بودن خانه باغ های بروجرد این است که از رویه معمول خانه باغ های ایران تبعیت نکرده و صاحب باغ هر جا که صلاح می دانسته و احساس می کرده جای زیباتری است بنای تکیه را ساخته است.

وی تصریح کرد: این خانه باغ ها در عین حالی که برون گرا هستند یعنی از چهار جهت با باغ در ارتباطند داخل ساختمان نیز حیاطی وجود دارد که نوعی درون‌گرایی را هم نشان می دهد یعنی برون گرا بودن در عین درون گرایی و این از مزایا و ویژگی های منحصربفرد خانه باغ ها یا تکایای بروجرد است.

یارمحمدی با اشاره به وضعیت کنونی کوچه باغ ها و تکایای بروجرد، بیان داشت: در گذشته بین ۵۰ تا ۶۰ خانه باغ و از این نوع تکایا در بروجرد داشته‌ایم که متاسفانه به دلیل توسعه شهر و از بین رفتن باغات تعدادی محدودی از آن از جمله تکیه افشار باقی مانده که در تملک شهرداری است و اگرچه در حال حاضر وضعیت خوبی ندارد اما خوشبختانه عزمی در شورای شهر بوجود آمده که این بنای ارزشمند مرمت شود و اداره میراث فرهنگی بروجرد نیز با تمام توان بحث نظارت فنی و تخصصی آن را انجام خواهد داد.

وی در مورد روند مرمت این خانه باغ افزود: در فاز اول بحث نجات بخشی این بنا باید انجام پذیرد و در مرحله بعد اقدامات اضطراری و تکمیل خطوط اصلی بنا و در فازهای بعدی تزیینات و درهای چوبی و… باید مد نظر قرار گیرد.

رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر بروجرد نیز درباره مرمت تکیه تاریخی افشاری اظهار داشت: بروجرد از جمله شهرهای با اصالت از نظر بافت تاریخی و آثار به جا مانده از گذشتگان است که همین امر وظیفه پاسداشت و نگهداری آن را برای همه ما سنگین تر می کند.

رضا بهنود به حضور اعضای شورای شهر و مسئولان شهرداری برای بازدید از تکیه افشار و بررسی وضعیت آن اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه تکیه تاریخی افشاری در تملک شهرداری بروجرد است و متاسفانه وضعیت مناسبی ندارد شورای شهر به جد خواستار نجات و تثبیت این اثر ارزشمند است بر همین اساس مقرر شد در اسرع وقت جلسه شورای شهر در این مورد انجام و مصوبه ای برای نجات اضطراری این میراث ارزشمند تاریخی – فرهنگی شهرمان صورت پذیرد.

وی با تاکید بر این که پروسه مرمت آثار تاریخی زمان بر است، بیان داشت: در حال حاضر اولویت باید نجات بخشی و جلوگیری از تخریب بیشتر این بنای فاخر باشد و سعی ما این است که در چند روز آینده این اعتبار اولیه تزریق و کار نجات دهی با نظارت کارشناسان اداره میراث فرهنگی بروجرد آغاز شود.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close