اخبار بروجرد

فعالیت «نساجی بروجرد» با ۹۴۰ کارگر متوقف شد/ سرمایه در گردش شرکت با پرداخت وام تامین می‌شود

روزهای بروجرد- دبیرخانه کارگر لرستان از توقف فعالیت‌های تولیدی صنایع نساجی بروجرد به علت افت سطح تقاضا در بازار و تامین نشدن سرمایه در گردش آن خبر داد و گفت: از ۹۴۰ کارگر این شرکت، خواسته شده که در سایت بیمه بیکاری ثبت‌نام کنند.

«محمدحسن موسیوند» در گفتگو با ایلنا، با بیان اینکه صنایع نساجی بروجرد از شیوع کرونا و تاثیر آن بر افت تقاضا در بازار کالاهای نساجی به شدت متاثر شده است، گفت: این شرکت درخواست دریافت ۳۰ میلیارد تومان تسهیلات را به سیستم بانکی ارائه کرده است؛ اما تا این لحظه با آن موافقت نشده است.

دبیرخانه کارگر لرستان با بیان اینکه به همین علت صنایع نساجی بروجرد فعالیت‌های تولیدی خود را متوقف کرده است، گفت: از ۹۴۰ کارگر این شرکت، خواسته شده که در سایت بیمه بیکاری ثبت‌نام کنند و منتظر دریافت مقرری بیکاری شوند.

وی افزود: کارگران این شرکت بیشتر جوانان تحصل کرده استان لرستان را شامل می‌شوند. آنها در صنعت نساجی صاحب تجربه شده‌اند. از وزارتخانه‌‌های صمت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌خواهم که پرداخت وام به این شرکت را تسهیل کنند تا کارفرما بتواند فعالیت‌هایش را از سر بگیرد.

موسیوند با بیان اینکه برابر گزارش‌های مرکز آمار ایران که به صورت فصلی ارائه می‌شوند، استان لرستان بالاترین نرخ بیکاری را در کشور دارد، افزود: دولت نباید اجازه دهد که ۹۴۰ کارگر نساجی بروجرد به خیل بیکاران اضافه شوند.

دبیرخانه کارگر لرستان با تاکید بر ضرورت احیای نساجی بروجرد، گفت: نساجی بروجرد یکی از آخرین سنگرهای حفظ اشتغال استان لرستان است و تعطیلی آن آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به اقتصاد این استان و معیشت خانوارهای کارگری وارد می‌کند.

وی با بیان اینکه نساجی بروجرد تعدادی کارگر در آستانه‌ی بازنشستگی هم دارد، گفت: با در نظر گرفتن اینکه نوع شغل این کارگران، در ردیف مشاغل سخت و زیان‌آور قرار می‌گیرد و ماهیتا سخت محسوب می‌شود، کارفرما باید علاوه بر پرداخت ۴ درصد مابه‌التفاوت بازنشستگی آنها در مشاغل سخت و زیان‌آور حق بیمه آنها را هم تحت عنوان شغلی پذیرفته شده در آیین نامه مشاغل سخت و زیان‌آور، پرداخت کند.

موسیوند افزود: اما از آنجا که باید ۲۰ سال تمام حق بیمه آنها به سازمان تامین اجتماعی پرداخت شود و اینکه در زمان دریافت مقرری بیکاری، دیگر کارفرما حق بیمه کارگران را به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز نمی‌کند، در بیمه‌پردازی کارگران در آستانه‌ی‌ بازنشستگی فاصله ایجاد می‌شود. در نتیجه بازنشستگی آنها با بهره‌گیری از قانون نام‌برده با مشکل مواجه می‌شود.

دبیرخانه کارگر لرستان افزود: کارگران جوان هم برای تامین معاش خود نیاز به کار دارند؛ چراکه مبلغ پایین مقرری بیکاری پاسخگوی هزینه‌های رو به افزایش زندگی در سال ۹۹ نیست؛ در ضمن تا زمان دریافت مقرری بیکاری، چند ماه یا چند هفته‌ای باید منتظر بمانند و در این مدت هیچ پولی برای تامین هزینه‌های زندگی خود ندارند.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close