اخبار لرستان

زلزله ۵.۱ ریشتری در فیروز‌آباد لرستان / ترک‌خوردگی دیوار و سقف برخی منازل

روزهای بروجرد- زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵.۱ ریشتر در عمق ۷ کیلومتری زمین ‌حوالی فیروز‌آباد در استان لرستان را لرزاند.

 

به گزارش تسنیم، زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵.۱ ریشتر در عمق ۷ کیلومتری زمین  ‌حوالی فیروز‌آباد در استان لرستان را لرزاند.

مرکز لرزه نگاری کشوری موسسه ژئو فیزیک دانشگاه تهران اعلام کرد امروز در ساعت در ساعت ۱۲:۳۷:۴۹ ‌زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵.۱ درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) ظهر چهارشنبه حوالی فیروزآباد استان لرستان را لرزاند. موقعیت مرکز این زمین لرزه طول جغرافیایی ۴۸.۰۸ و عرض جغرافیایی ۳۳.۷۵ درجه و در عمق ۷ کیلومتری زمین گزارش شده است.

‌زلزله ۵.۱ ریشتری در سلسله خسارتی نداشت

فرماندار سلسله گفت: تاکنون هیچ خسارت جانی و مالی در سطح شهرستان سلسله گزارش نشده است. شریف خسروی در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در خرم‌آباد در رابطه با خسارت زلزله ۵.۱ ریشتری امروز که در ۱۶ کیلومتری فیروزآباد به وقوع پیوست اظهار داشت: خوشبختانه در زلزله امروز خسارت کلی اصلا نداشتیم.

وی افزود: تاکنون هیچ خسارت جانی و مالی در سطح این شهرستان گزارش نشده است و تنها برخی ساختمانهای قدیمی و فرسوده دچار ترک خوردگی شده است.

زلزله به قلعه فلک‌الافلاک لرستان آسیب زد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان از آسیب زلزله به قلعه فلک‌الافلاک خرم‌آباد خبر داد. سیدامین قاسمی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در خرم‌آباد با اشاره به زلزله نسبتاً شدید ظهر امروز در استان لرستان اظهار داشت: پس‌از زلزله استان لرستان بلافاصله جهت بررسی خسارت احتمالی به قلعه فلک الافلاک در محله قلعه حاضر شدیم.

وی افزود: پس‌از بررسی‌های انجام‌شده چند عدد از کنگره‌های برجک دچار آسیب شده، ولی خوش‌بختانه آسیب جدی به قلعه فلک‌الافلاک وارد نشده‌است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان عنوان کرد: جهت بررسی خسارات احتمالی بناهای تاریخی سراسر این استان به رؤسای شهرستان‌ها دستور داده‌ایم با حضور در محل بناهای تاریخی خسارات احتمالی را گزارش بدهند.

احتمال خسارت ‌زلزله به قلعه فلک‌الافلاک‌

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری لرستان از بررسی خسارت احتمالی زلزله به قلعه فلک‌الافلاک خرم‌آباد خبر داد.

سیدامین قاسمی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در خرم‌آباد با اشاره به زلزله نسبتاً شدید ظهر امروز در استان لرستان اظهار داشت: پس‌از زلزله در لرستان بلافاصله جهت بررسی خسارت احتمالی به قلعه فلک‌الافلاک در محله قلعه حاضر شدیم.

وی افزود: در حال حاضر بر اثر مشاهده عینی خسارتی به چشم دیده نمی‌شود، ولی در حال بررسی کامل قلعه هستیم که نتایج بررسی را اعلام خواهیم کرد.

دستور ستاد بحران ‌به فرمانداران لرستان‌

سرپرست اداره کل مدیریت بحران لرستان گفت: برای برآورد خسارات احتمالی به کلیه فرمانداران دستور داده‌ایم تیم‌های ارزیاب را سطح شهرستان‌ها و بخش‌ها اعزام کنند تا برآورد خسارت احتمالی را گزارش دهند.

مهدی پازوکی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در خرم‌آباد با اشاره به وقوع زمین لرزه ۵.۱ ریشتری در استان  لرستان گفت:  ظهر امروز زلزله نسبت شدیدی ۱۶ کیلومتری  فیروزآباد را لرزاند.

وی افزود: برای برآورد خسارات احتمالی به تمام فرمانداران دستور داده‌ایم تیم‌های ارزیاب را سطح شهرستان‌ها و بخش‌ها اعزام کنند تا برآورد خسارت احتمالی را گزارش دهند.

سرپرست اداره کل مدیریت بحران لرستان عنوان کرد: تاکنون گزارشی از خسارت احتمالی از طرف فرمانداری‌ها گزارش نشده است.

ترک‌خوردگی دیوار و سقف برخی منازل‌

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان ‌لرستان از اعزام دو گروه ارزیاب اعزام سریع هلال‌احمر به منطقه زلزله‌زده فیروزآباد و الشتر‌ خبر داد و گفت: در پی وقوع زمین لرزه ای به بزرگی ۵.۱ در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) در حوالی فیروزآباد و الشتر ‌بلافاصله ستاد بحران‌ تشکیل و ‌‌دستورات لازم ‌برای اعزام گروه‌های ارزیاب به منطقه زلزله‌زده صادر شد. 

صارم رضایی با بیان اینکه با اعزام این گروه‌های واکنش سریع امدادی به کانون این زمین لرزه مراحل ارزیابی از خسارات و تلفات احتمالی این زمین لرزه در حال انجام است، افزود: ‌هم‌اکنون نیروهای ارزیاب هلال احمر وارد منطقه زلزله‌زده شده و مشغول انجام ارزیابی‌های اولیه و ثانویه وقوع این زمین لرزه هستند. 

وی با بیان اینکه شدت این زمین لرزه به حدی بوده که مردم در شهرهای اطراف الشتر از جمله خرم آباد و نورآباد آن را احساس کرده‌اند و اکنون در کوچه و خیابان هستند، تصریح کرد:  تاکنون از تلفات و خسارات احتمالی این زمین لرزه به جزء ترک‌خوردگی دیوار و سقف برخی منازل گزارشی مخابره نشده است.

اعزام تیم‌های ارزیاب به فیروزآباد / هنوز خسارتی گزارش نشده است

مدیر‌کل جمعیت هلال احمر لرستان از اعزام تیم‌های ارزیاب به فیروزآباد خبر داد و گفت: در پی وقوع زلزله بسیار شدید در لرستان مردم به خیابان آمدند.

صارم رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در خرم‌آباد با اشاره به زلزله نسبتا شدید در استان لرستان اظهار داشت: زلزله تسبتا شدیدی دقایقی قبل استان لرستان را لرزاند.

وی افزود: ظهر امروز زلزله ۵ ریشتری استان لرستان را لرزاند که کانون  این زلزله فیروزآباد گزارش شده است.

مدیر کل هلال احمر لرستان عنوان کرد: برای بررسی میزان خسارت دو تیم ارزیاب از شهرستان نورآباد و الشتر به محل اعزام شدند، تاکنون از میزان  خسارت گزارشی اعلام نشده است.

گزارش مقدماتی زمین‌لرزه

 بزرگی: ۵.۱
محل وقوع: استان لرستان – حوالی فیروز آباد
تاریخ و زمان وقوع به وقت محلی: ۱۳۹۹/۰۲/۱۷ ۱۲:۳۷:۴۹
طول جغرافیایی: ۴۸.۰۸
عرض جغرافیایی: ۳۳.۷۵
عمق زمین‌لرزه: ۷ کیلومتر

 نزدیک‌ترین شهرها:
۱۶ کیلومتری فیروز آباد (لرستان)
۲۱ کیلومتری الشتر (لرستان)
۲۱ کیلومتری سراب دوره (لرستان)

نزدیکترین مراکز استان:
۳۹ کیلومتری خرم آباد
۱۱۲ کیلومتری کرمانشاه

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close