اخبار بروجرد

زلزله در کمین بافت های فرسوده و تاریخی بروجرد

 روزهای بروجرد- در طول سال زلزله هایی با ریشترهای کم و زیاد در ایران رخ می دهد، زمین لرزه هایی که گاها خسارت هایی به دنبال دارد و این تراژدی تلخ چند وقت یکبار غم سنگینی را به میراث باقی می گذارد.

حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله از جمله حوادثی هستند که انسان در بوجود آوردن آنها نقشی ندارد، حوادثی که خسارت های مالی و جانی بسیاری را به دنبال دارند اما با راهکارهایی قبل از وقوع حادثه می توان از میزان خسارت ها کاهش داد.

زلزله در کمین بافت های فرسوده و تاریخی بروجرد، زلزله های اخیر بروجرد به ۶ بنای تاریخی شهرستان خسارت وارد کرده است.

زلزله های رودبار، بم، لرستان، سرپل ذهاب از جمله زلزله های بوده اند که طی دهه های اخیر بیشترین خسارت های جانی و مالی را بر جای گذاشته اند، در هر یک از این حوادث صدها نفر از هموطنانمان جان خود را در زیر آوار از دست داده اند.

ساختمان های غیر ایمن و نامقاوم در بافت های فرسوده بیشتر از همه دچار خسارت می شوند و با هر زلزله پایه های آنها سست و سست تر می شود.

نوسازی بافت های فرسوده موضوعی است که چندین سال است به مرحله اجرا نرسیده و یا روند بسیار کندی دارد و با توجه به این حوادث ها ضروری است تا نسبت به نوسازی بافت های فرسوده و رفع مشکلات در این محلات اقداماتی انجام شود.

در بروجرد ۲۸۰ هکتار بافت فرسوده وجود دارد که جمعیتی بالغ بر ۵۰ هزار نفر در این سکونت گاه ها زندگی می کنند، با توجه به زلزله خیز بودن شهرستان بروجرد، نوسازی بافت های فرسوده ضرورتی مضاعف دارد.

کوچه های نامناسب و باریک که در حوادث امکان امدادرسانی ندارند خود گواه الزم نوسازی در بافت های فرسوده است که متاسفانه چندان جدی گرفته نمی شود.

زلزله های پی در پی تلنگری است که باید جدی گرفته شود، خطر بیخ گوش بافت های فرسوده است و مقاوم سازی این بافت ها با برنامه ریزی باید جدی گرفته شود.

ساکنان بافت های فرسوده به دلیل سود بالای تسهیلات نوسازی، چندان استقبالی از این طرح ندارند در حالی که باید برای نوسازی در این محلات، علاوه بر تسهیلات مشوق هایی برای آنها در نظر گرفته شود تا افراد رغبتی برای نوسازی این بافت ها داشته باشند.

علاوه بر این حدود ۶۰ درصد مدارس بروجرد نیز فرسوده بوده که نوسازی آنها برای حفظ جان دانش آموزان ضرورت دارد، مدارسی که قدمت برخی از آنها بسیار زیاد بوده و استحکام لازم را برای حضور دانش آموزان ندارند.

معاون عمرانی فرمانداری بروجرد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به این که در بروجرد زلزله هایی با ریشترهای متفاوت رخ می دهد، بیشترین خسارت ها در بخش خانه های تاریخی در بافت های فرسوده وجود دارد.

مسعود فلاح اضافه کرد: بناهای تاریخی به دلیل مقاومت کمتری که دارند در برابر زلزله ها سست تر می شوند که با بارش های شدید باران و زلزله های اخیر در شهرستان بروجرد ۶ خانه تاریخی و بخشی از پل قلعه حاتم دچار آسیب شدند.

وی اظهار داشت: زلزله های اخیر به تاسیسات و یا منازل مسکونی خسارتی وارد نکرده و بیشترین خسارت ها در بخش تاریخی بوده که طبق برآورد یک میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان خسارت وارد شده است.

وی بیان کرد: اعتبارات تخصیص داده شده برای بازسازی بافت های فرسوده شهری کافی نیست و به موقع ارائه نمی شود و این موضوع بازسازی بافت های فرسوده را با تاخیر مواجه می کند.

معاون عمرانی فرماندار بروجرد گفت: شهرستان بروجرد بر روی کمربند زلزله واقع شده و مرتبا زلزله هایی رخ می دهد که بیشترین آسیب را به بناهای تاریخی و بافت های فرسوده وارد می کند.

ایرنا

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close