اخبار ایران

رئیس‌جمهور: رقابت‌های انتخاباتی را برای سال بعد بگذاریم/ ماه‌های آینده هم زندگی ما باید مبتنی بر کرونا باشد

روزهای بروجرد- رئیس‌جمهور گفت: دین ما دین علم و تحقیق و مراجعه به متخصصان است و اساس دین ما بر این مبانی استوار است؛ ما هم باید به نتیجه علم و تحقیقات پایبند باشیم و توجه و دقت‍مان را بیشتر کنیم.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی در جلسه هیئت دولت طی سخنانی، اظهار کرد: این ماه، ماه رحمت و برکت و مغفرت است و با باز شدن درهای آسمان، خداوند فیض خود را نصیب ما خواهد کرد؛ همیشه ما نیازمند رمضان بوده و خواهیم بود و امسال نیاز ما بیش از سال‌های گذشته است به ماه رمضان احتیاج داریم.

وی افزود: تقریبا در این ماه‌های اخیر بشر فهمید که در مقابل قدرت خدا و طبیعت تا چه حد ناتوان است؛ موجود بسیار ریز، پنهان و نادیدنی از یک نقطه آغاز شد و همه جهان را طی و همه بشر را درگیر کرد.

رئیس‌جمهور بیان کرد: امسال سال خاصی برای ما و همه مسلمانان است؛ برای همه مسلمانان ماه رمضان همیشه توأم با خاطره‌هایی از اجتماعات در محل عبادت و دعا و خواندن قرآن و اجتماع در مساجد بوده است اما امسال شرایط خاصی داریم همه مسلمانان تقریبا دارای این شرایط هستند، عبادت‌ها دیگر جمعی نیست و فردی می‌شود ان‌شاءالله اخلاص و توجه مردم فقدان اجتماعات و معنویتی که در اجتماعات ملموس می‌شد را  جبران می‌کند.

وی ادامه داد: ماه رمضان فقط کنار گذاشتن آشامیدن‌ها و خوردنی‌ها نیست بلکه برای این است که زبان‌ها و چشم‌ها مهار شود و لب از دروغ و تهمت بپرهیزد؛ انشالله امسال ماه رمضان، یک ماه رمضان واقعی برای همه ما باشد و موجب تحول بزرگ در جامعه ما از لحاظ معنوی باشد.

روحانی با بیان اینکه ما هم به معنویت و هم به علم و دانش نیاز داریم، گفت: دین ما دین علم و تحقیق و مراجعه به متخصصان است و اساس دین ما بر این مبانی استوار است؛ ما هم باید به نتیجه علم و تحقیقات پایبند باشیم و توجه و دقت‍مان را بیشتر کنیم.

رئیس‌جمهور اظهار کرد: باید یک دست ما به سوی آسمان و دریافت رحمت از سوی خدا باشد و یک دست دیگر ما به کار و فعالیت مشغول باشد. مردم ما کاملاً مطلع‌اند که داستان این ویروس به آزمونی برای کارآمدی همه کشورها و نظام‌های جهان تبدیل شده و همه کشورها برای یافتن درمان این ویروس و پیشگیری از شیوع این بیماری تلاش می‌کنند.

وی ادامه داد: البته پایان کار است که نمره‌ها مشخص است بنابراین باید به پاییز برسیم که جوجه‌ها را بشماریم و ببینیم پایان کار به کجا می‌رسیم.

روحانی افزود: مهارت کادر درمان و تسلط آنها بر کار روز به روز افزایش یافت؛ امروز پزشکان و پرستاران نسبت به اوایل شیوع این بیماری تسلط و مهارت و توانمندی‌شان برای مقابله با این ویروس بیشتر شده که این یک امتیاز بزرگ است که البته در کنار کار و تلاش،‌ اخلاص، وطن دوستی و ایثار در راه خداوند و ماه‌های معنویت شعبان و رجب و رمضان همه دست به دست هم داده که امروز کادر درمانی موفق شوند.

رئیس جمهوری بیان کرد: آمار نشان می‌دهد که در هفته اول فروردین تقریبا با سخن گفتن مردم و اقناع آنها و این که خواسته شده بود سفرها را کم کنند، مردم پاسخ بسیار خوبی دادند به گونه‌ای که مسافرت با اتوبوس ۸۰ درصد، مسافرت با قطار ۹۶ درصد، مسافرت با هوپیما ۸۳ درصد، سفر دریایی ۹۸ درصد و تردد جاده‌ای ۶۳ کاهش یافته است که این نشان از هوشیاری مردم دارد.

رییس‌جمهور در ادامه با قدردانی از همراهی و همکاری مردم، ابراز داشت: نکته دومی که وجود داشت این بود که مردم ما به درخواست کادر درمانی، دولت، اندیشمندان و علما پاسخ مثبت دادند و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کردند. همچنین در کنار دو نکته‌ دیگر، مورد سوم تامین تجهیزات بود.

وی ادامه داد: در روزهای اول پرستاران و پزشکان ما بسیار نگران بودند چرا که تجهیزات ما کافی نبود، در میزان ماسک، لباس، مواد ضدعفونی و حتی در برخی موارد دستگاه تنفس مورد نیاز دچار کمبودهایی بودیم اما یک جهاد همگانی و مستمر در کشور شکل گرفت و همه پای کار آمدند. در نتیجه اکنون در مساله تامین مواد ضدعفونی‌کننده و شوینده نه تنها نیاز داخل را تامین می‌کنیم بلکه حتی قدرت صادرات هم داریم، در زمینه ماسک و لوازم دیگر هم امیدواریم در آینده به این مرحله برسیم که در کنار تامین نیاز داخل بتوانیم صادرات هم داشته باشیم.

روحانی در بخش دیگر سخنان خود ضمن تقدیر از همه دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی و غیراجرایی کشور، گفت: یک مساله بسیار مهم بود و آن اینکه در روزهای سخت کرونا همه پای کار بودند، من در اینجا باید از تمام دستگاه‌های اجرایی کشور، نیروهای مسلح و بخش خصوصی تشکر کنم که در روزهای پایان اسفند و آغاز فروردین که روزهای پیک بود، به عرصه آمدند، به ویژه بخش تولید که در کارخانجات و کارگاه‌ها مشغول تولید بودند.

رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در این روزها و هفته‌هایی که گذشت تنها مبارزه با این ویروس اولویت نبود بلکه در کنار آن حل مشکلات و معضلات روزمره و ضروری مردم هم اهمیت فراوانی داشت و در این زمینه یک کار بزرگ انجام شد که من در اینجا از ملت بزرگ، از کارآفرینان و شرکت های دانش بنیان که در این راستا تلاش فراوانی کردند، تشکر می‌کنم.

وی در ادامه به ایجاد برخی تردید ها در فضای داخلی کشور، اظهار داشت: حالا بگذریم از یک گروه کوچکی که همیشه کاسب‌اند در روز تحریم، کاسب تحریم و در روز کرونا کاسب کرونا هستند، یک ذهنیت کوچک و بچگانه وجود دارد، البته ما متاسفیم از این که خط را از بیرون می‌گیرد و حتی اگر مرتبط هم نباشد اما تحت تاثیر است، این اقلیت کوچک درخصوص درمان، درخصوص آمار، درخصوص توان کشور ایجاد تردید می‌کنند. همچنین در فضای مجازی، گوشه روزنامه و در کنار یک رسانه در همه جا دنبال این هستند که مردم را به عدم اعتماد و اضطراب دعوت کنند، شما می دانید هیچ دارویی برای کرونا بالاتر از روحیه بالا و قوی نیست، وقتی یک جامعه دچار اضظراب و استرس و روحیه به هم ریخته و نامطمئن باشند در برابر این ویروس آسیب پذیرتر خواهند بود.

روحانی ادامه داد: برخی فکر نکنند اگر در مبارزه با کرونا موفق شدیم به معنی این است که دولت موفق شد، اخیرا بعضی‌ها دستپاچه شدند اما باید بدانند این پیروزی ملت ما و کادر درمان ما است، کارمندان دولت که دارند کار و تلاش می‌کنند عضوی از ملت هستند و جدا نیستند، همه دست به دست هم دادیم، این کار یک کار ملی بود و تا اینجا یک موفقیت نسبی به دست آوردیم اما اگر فکر کنیم که کار تمام شده است، قطعا ضرر کردیم و ممکن است همه زحمات گذشته‌ ما یعنی این همه زحمت و تلاشی که در ایام عید کنار هم بودیم و مراعات کردیم، در روز سیزده به در ملت ما مراعات کرد و یکپارچگی خود را نشان داد، از بین برود.

وی در بخش دیگر سخنان خود اظهار داشت: دستگاه‌ها مراقب باشند یک چیزی را اعلام نکنند که در یک پیشخوانی تجمع مردم ایجاد شود، الان امر به معروف و نهی از منکر ما این است یعنی یکی از این مصداق‌های امر به معروف این است که مردم را به فاصله‌گذاری هوشمند توصیه و حتی گاهی امر کنیم و البته منکر هم در این شرایط این است که فکر کنیم شرایط مانند قبل از کرونا است. من خدمت مردم عزیز عرض کنم تا امروز هیچ دانشمندی و هیچ مرکز بین‌المللی نتوانسته است که زمان پایان این بحران را پیش‌بینی کند. چون وضعیت مشخص نیست و در حال آزمون و خطا هستند، چون روشن نیست ممکن است بیماری یک ماه باشد، یا دوماه و یا تا پایان سال ادامه داشته باشد. پس در ماه‌های آینده باید زندگی ما یک زندگی کرونایی باشد و اصول بهداشتی را رعایت کنیم.

روحانی با بیان اینکه ماه‌های آینده زندگی ما باید مبتنی بر کرونا باشد، خاطرنشان کرد: مردم باید همه احتیاط‌ها را انجام دهند؛ ما نیز در همه کارهایی که شروع کرده‌ایم، هم جانب احتیاط و هم تدریج و اصول علمی و بهداشتی را مدنظر قرار داده‌ایم، برای هر قدمی هم که برداشتیم به وزارت بهداشت گفتم که پایش انجام دهد و اگر خطایی رخ داده آن را اصلاح کند، اگر کاری را انجام می‌دهیم، مشکل ایجاد ‌کند آن را متوقف می‌کنیم.

وی ادامه داد: اگر همه مردم ما اصول بهداشتی را رعایت کنند و در این فکر باشند که مشکلات تمام نشده است، با همکاری یکدیگر حتما موفق می‌شویم، پیش می‌رویم و روند هم نزولی خواهد شد؛ از استان‌هایی که طی دو تا سه هفته روندشان نزولی بوده تشکر می‌کنم، برخی از استان‌ها نیز روند صعودی داشته‌اند که مقداری پایین آمده است؛ در روزهای اخیر هنوز در چند استان مشکل داریم و باید مراقبت بیشتری داشته باشیم تا از این مسئله عبور کنیم.

رئیس‌جمهور بیان کرد: امروز تمام جهان از نظر اقتصادی و اداره کشور دچار مشکل شده است؛ چه کسی فکر می‌کرد که یک ویروس اینگونه بتواند اقتصاد جهان را بالا و پایین کند و همه پیش‌بینی‌های اقتصادی که مربوط به هفت_هشت ماه پیش بود را از بین ببرد؛ نسبت به واردات، صادرات نیازمندی‌ها و برخی امور از جمله گردشگری و صنعت ببینید چه اتفاقی افتاده است.

وی با بیان اینکه شرایطی که در مورد نفت مشاهده می‌کنیم کم نظیر بوده و در مورد درخواست نفت سیر نزولی داشتیم؛ همه کشورها از جمله کشور ما در حال ضرر هستند همه کشورها دچار مشکل شده‌اند اما بعضی‌ها بیشتر و برخی کمتر؛ اما بعضی‌ها به گونه‌ای تیتر زده‌اند که گویی یک موفقیت بزرگ برای ما بوده است؛ خواسته یا ناخواسته با اراده یا با تحمیل دشمن اتکا به نفت ما خام کمتر شده حتماً خسارت‌های ما کمتر خواهد بود شرایط اقتصادی ما هم نسبت به دنیا شرایط آرامتری است و ما در سه ماهه آخر سال هم در صنعت و هم کشاورزی رشد داشته‌ایم.

رئیس دولت دوازدهم یادآور شد: این رشد مربوط به قبل از کرونا است و امیدواریم که آن را حفظ کنیم. بنگاه‌های کشور فعالیت‌شان چند برابر شده است برخی از محصولات هست که صادراتش کمتر و در برخی هر چه داشته باشیم را می‌توانیم صادرات کنیم؛ شیوه فعالیت و صادرات را در برخی جاها باید عوض کنیم و باید برخی از فعالیت‌های اقتصادی را بیشتر یاری و کمک کنیم.

وی با اشاره به جلسه پیشین هیئت دولت گفت: همه وزارتخانه‌ها باید راهکارهای خودشان را ارائه دهند؛ الحمدلله آمار و ارقامی که در تورم مشاهده می‌کنیم آمار خوبی بوده است؛ اینکه تورم نقطه به نقطه ما به ۱۹ درصد و تورم ۱۲ ماهه ما به ۳۲ درصد رسیده به این معنی است که مسیری که در حال حرکت در آن هستیم باعث کاهش تورم است اما با این حال همچنان این امیدواری وجود دارد که ما بتوانیم تورم را مهار کنیم و من از بانک مرکزی می‌خواهم این تلاش خودش را ادامه دهد.

روحانی اظهار داشت:  اینکه بهره‌های بین بانکی کاهش پیدا کرده است و شرایط بهتر شده است به این معنی است که می‌توانیم در این شرایط، شرایطی را به وجود بیاوریم که اقتصادمان متحول شود. کاری که دیگر بخش‌ها انجام می‌دهند این است که در کارگاه‌های متوسط و کوچک ما تحول ویژه‌ای را انجام بدهیم در برخی امور صادراتی برای اینکه اتکا به صادرات غیر نفتی باشد باید مورد توجه قرار گیرد.

روحانی با بیان اینکه همچنین در بورس قدم‌های خوبی برداشته شد، با اشاره به استقبال مردم در مورد عرضه شرکت‌های شستا در بورس و اثرگذاری آن یادآور شد: در هفته‌های آینده شاهد یک قدم مهم از طرف وزارت اقتصاد خواهیم بود آن هم سهام بانک‌ها و بیمه‌های مهم است که آماده و عرضه خواهند شد و هر کسی تا دو میلیون تومان می‌تواند این سهام را خریداری کنند و از تخفیف ویژه هم برخوردار است؛ در هفته‌های آینده شاهد خبرهای ویژه‌ای در بورس خواهیم بود.

وی با بیان اینکه امسال که سال جهش تولید است هم در بانک‌ها و هم در بنگاه‌های دیگر تغییرات مهمی خواهد بود که می‌بایست بیکاری را کاهش دهد، گفت: البته آمار ما خوب است و درصد بیکاری کشور ۱.۷ کاهش پیدا کرده. همه اینها در سایه یکپارچگی و همدلی به دست می‌آید.

رییس‌جمهور در ادامه با اشاره به شرایط آمریکا کرد: کشور چند پاره به جایی نمی‌رسد. دیدیم که رییس‌جمهور یک کشور در این شرایط مردم را به اغتشاش دعوت می‌کند و علیه فرمانداران قانونی، مواضع سخیف وضع می‌کند. معلوم است این کشور در درمان بیکاری به هم ریخته و گرفتار است. یک روزی خودشان را همه کاره دنیا می‌دانستند حالا گرفتارترین در دنیا هستند.

وی افزود: ما باید از این شرایط درس بگیریم. یک بهانه‌ای جزیی پیدا کنیم یا یک بنده خدایی گزارش اشتباهی داده است که خودش فهمیده اشتباه کرده و عذرخواهی هم کرده است اما باز شما دنبال آن اشتباه افتاده‌اید. رقابت انتخاباتی سال ۹۶ سه سال است که تمام شده است. سال بعد، سال انتخابات است. انتخابات مجلس هم که تمام شده است. همه باید برای کشور و ملت کار کنیم. اگر علاقه به رقابت دارید، سال آینده شروع به رقابت کنید البته هیچ وقت دعوا و رقابت ناسالم و غیراخلاقی خوب نیست اما اگر کسانی لازم می‌دانند آن را برای سال آینده بگذارند.

روحانی گفت: به مردم شریف ایران عرض می‌کنم این دولت و دستگاه اجرایی از آبان سال گذشته تا امروز یک روز استراحت نداشته است و تمام تعطیلات از نوروز تا ۱۳ بدر را مشغول کار بودند. در این مقطع هیچ روزی نبوده است که در ساعات پایانی روز حتی در ساعات ۱۱ و ۱۲ شب با دستگاه یا وزارتخانه‌ای، مخصوصا وزارت بهداشت و کشور، تماس بگیرم و سر کار و در دفتر کارشان نباشند. خدمت به مردم نعمت است و منتی نیست.

رییس‌جمهور در پایان اظهار کرد: اگر بتوانیم مشکلی را حل کنیم و خدا اراده‌ای کرده باشد که به دست ما مشکلی حل شود این رحمت خداست که برای ما قرار داده شده است. ملت را باید به آینده خوشبین و امیدوار کنیم. چرا دنبال آن باشیم که یک جایی یک چیزی را پیدا کنیم و آن را بزرگ کنیم. رسانه‌های ماهواره‌ای به اندازه کافی هستند که نقایص را بزرگ ‌‌کنند، دیگر به داخلی‌ها نیاز نیست.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close