اخبار بروجردویژه ها

تب کرونا در تار و پود نساجی بروجرد/چشم امید کارگران به تدبیر و وعده مسوولان

در حالی اخیرا چرخ‌های کارخانجات نساجی بروجرد به دلیل مشکلاتی مانند کسادی بازار فروش در روزهای کرونایی و نبود سرمایه در گردش از حرکت بازایستادند، اینک مسوولان از سرگیری فعالیت آن را وعده داده‌اند.

مژگان شمس- بدون شک احیاء و تقویت تولیدات داخلی از بازوان اصلی خودکفایی و بی‌نیازی به تولیدات بیرونی است.

در این میان و در سال‌های اخیر که محور اصلی شعارها توجه به خودکفایی در تولید داخلی و جهش تولید است، واحدهای کوچک و بزرگ صنعتی و تولیدی نقش پیشتازان تولید را ایفا می‌کنند.

کارخانجات نساجی بروجرد یکی از بزرگترین واحدهای تولیدی لرستان است که علاوه بر به‌کارگیری ۹۵۰ نیروی کار و تولید سالانه حدود ۱۸ میلیون مترمربع انواع پارچه جایگاه ویژه‌ای را در صنعت استان از آن خود کرده است.

حال آنکه طی سال‌های اخیر این واحد بزرگ صنعتی تکانه‌های زیادی به خود دیده و فراز و فرودهای سختی را تجریه کرده است، به طوریکه در مواقعی چرخ‌های کارخانه از حرکت ایستاده و نیروهای آن از کار بیکار شده‌اند.

با آغاز سال ۹۹ این واحد صنعتی بار دیگر علاوه بر تجربه شرایط متأثر از تحریم‌ها، با شیوع ویروس کرونا عملا بازار فروش آخر سال خود را از دست داده و نتوانست کالای تولیدی‌اش را در بازار عرضه کند.

اینگونه بود که خبرهایی مبنی از توقف فعالیت کارخانجات نساجی به گوش رسیده و کارگران بار دیگر خانه‌نشین شده و دست از کار کشیدند.

با این تفاسیر از سرگیری حیات کاری این واحد تولیدی آن هم با وجود مشکلاتی مانند انبوه اجناس تولیدی در انبار مانده، کسادی فعالیت تجار و تعطیلی فروشگاه‌های این کارخانه در کنار مسائل دیگری مانند نبود سرمایه در گردش به این زودی‌ها باورپذیر نبود.

اینک و با برگزاری جلسه‌ای با موضوع حل مشکلات نساجی و با حضور استاندار و دیگر مسوولان ذیربط استانی خبرهای از بازگشایی زودهنگام درب‌های این واحد تولیدی به گوش می‌رسد.

حال باید دید تمهیدات اتخاذ شده از سوی مدیریت ارشد استان در خصوص تامین سرمایه در گردش، پرداخت تسهیلاتی برای تداوم اجرای طرح توسعه و نوسازی ماشین‌آلات نساجی چه اندازه راهگشا بوده و آیا وعده ازسرگیری فعالیت آن در دهم اردیبهشت ماه محقق می‌شود؟

کرونا بازار فروش عید را از ما گرفت

مدیر داخلی کارخانجات نساجی بروجرد در خصوص وقفه پیش آمده در روند تولید این واحد صنعتی گفت: توسعه و روزآمدی ناوگان و ماشین‌آلات از اولویت‌های هر واحد تولیدی و صنعتی است که ارتقاء کمی و کیفی تولید را به دنبال دارد.

احسان سربندی اظهار کرد: از این‌رو نوسازی بخشی از تجهیزات کارخانجات نساجی از سال ۹۶ در دستور کار قرار گرفته و تاکنون قریب به ۸۰ درصد ماشین‌آلات مورد نیاز وارد کارخانه شده و از این مجموع کار نصب نیمی از آن‌ها انجام شده است.

وی عنوان کرد: از سال ۹۷ و با اعمال تحریم‌ها علیه کشورمان و افزایش نرخ ارز با افزایش ۲ تا ۳ برابری ارز مورد نیاز برای خرید بخشی از ماشین‌آلات مواجه شدیم.

مدیر داخلی کارخانجات نساجی بروجرد بیان کرد: افزایش چند برابری نرخ ارز موجب بالا رفتن هزینه‌های پیش‌بینی شده برای اجرای طرح توسعه و نوسازی تجهیزات مورد نیاز این واحد صنعتی شد و به این ترتیب در سال ۹۷ به ناچار مبالغ قابل توجهی را برای وارد کردن ماشین‌آلات پیش‌خرید شده اختصاص دادیم.

تولید سالانه ۱۸ میلیون مترمربع پارچه 

سربندی خاطرنشان کرد: با وجود تحریم‌ها و مشکلات دیگر به منظور پیشبرد اهداف این واحد تولیدی و در راستای تحقق رونق و تقویت تولید داخلی توانستیم تولید سالانه کارخانجات نساجی را از ۱۱ میلیون مترمربع در سال ۹۶ به ۱۸ و ۱۷.۵ میلیون مترمربع در سال‌های ۹۷ و ۹۸ برسانیم.

وی تاکید کرد: از سویی در روند اجرای طرح توسعه این واحد تولیدی ۱۳۰ نیروی جدید به منظور نصب ماشین‌آلات خریداری شده به کار گرفته شدند.

مدیر داخلی کارخانجات نساجی بروجرد افزود: از سویی در حالی منتظر تزریق پارچه‌های تولیدی به بازار در اسفند و فروردین ماه به عنوان پیک فروش سالیانه خود بودیم که شیوع بیماری کرونا عملا ۴۵ فروشگاه و نمایندگی کارخانجات نساجی در سراسر جشور را به تعطیلی کشاند و اینگونه بازه زمانی پرفروش خود را از دست دادیم.

سربندی تاکید کرد: از طرفی تجار این واحد صنعتی که می‌بایست اقدام به توزیع تولیدات آن در بین کارگاه‌های تولیدی و بازار فروش کنند، عملا موفق به توزیع اجناس موجود در انبارها نشدند و به این ترتیب با از زست دادن بازار فروش سرمایه در گردش مورد نیاز و قدرت خرید مواد اولیه را از دست دادیم.

وی تصریح کرد: با همه آنچه که گفته شد، به دنبال دریافت تسهیلات مصوب ستاد تسهیل و رفع موانع تولید برای این واحد صنعتی بوده و از سویی امیدواریم با ازسرگیری فعالیت فروشگاه‌ها و فعالیت دوباره تُجار و عرضه کالاهای تولیدی درآمد از دست رفته خود را بازیابیم.

این مقام مسوول گفت: البته به روال سال‌های گذشته در ماه‌های اسفند و فروردین تعمیرات سالانه خطوط تولید صورت گرفته و ماشین‌آلات برای شروع دوباره کار تولیدی آماده شده‌اند.

سربندی اظهار کرد: همچنین با تمهیدات اتخاذ شده از سوی هیأت مدیره نساجی و مدیران ارشد استانی و شهرستانی در روزهای آینده کارخانجات نساجی بروجرد فعالیت خود را از سر گرفته و اجرای طرح توسعه، راه‌اندازی خطوط جدید و افزایش تولید فعالیت کاری خود را آغاز می‌کند.

فعالیت نساجی بروجرد از سر گرفته می‌شود

در ادامه رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان با اشاره به اجرای طرح توسعه و به‌روز کردن بخشی از ماشین‌آلات کارخانجات نساجی گفت: به این ترتیب بخش زیادی از مبالغ تزریق شده به کارخانه صرف خرید تجهیزات جدید شده است.

محمدرضا صفی‌خانی اجرای طرح‌های توسعه‌ای و نوسازی و بازسازی تجهیزات و ماشین‌آلات را از مهمترین مباحثی دانست که موجب ارتقاء کیفیت و افزایش بازده تولیدی شده و عواید اقتصادی بیشتری را برای واحدهای تولیدی به همراه دارد.

وی تاکید کرد: به همین منظور جلسه‌ای با حضور اعضای هیأت مدیره کارخانجات نساجی، استاندار، معاون اقتصادی استانداری و دیگر مدیران ذیربط استانی به منظور حل مشکلات این واحد تولیدی و صنعتی برگزار و در آن تصمیماتی اتخاذ شده است.

رییس سازمان صمت لرستان بیان کرد: در این جلسه پس از طرح مشکلات پیش روی این واحد تولیدی، با اتخاذ تصمیماتی قرار شد کارخانجات نساجی از دهم اردیبهشت ماه فعالیت کاری خود را از سر گیرد.

صفی‌خانی تصریح کرد: در این جلسه مقرر شد علاوه بر تامین سرمایه در گردش مورد نیاز برای ادامه فعالیت کاری این واحد تولیدی، با تقویت بازار فروش از طریق فعالیت تجار و فروشگاه‌های عرضه و با استفاده از شیوه‌هایی مانند برگزاری جشنواره فروش و یا تخفیف در نرخ اجناس عرضه شده نسبت به فروش اجناس تولیدی اقدام شود.

وی خاطرنشان کرد: از سویی پیگیری‌ها به منظور پرداخت تسهیلات به منظور ادامه اجرای طرح توسعه و نوسازی تجهیزات انجام می‌شود.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close