اخبار ایران

بخریم یا بفروشیم؟/ ۵ نکته کلیدی که صاحبان سهام عدالت حتما باید بدانند

با توجه به اینکه تجربه قبلی از فروش سهام عدالت وجود ندارد، در حال حاضر مهمترین سوال برای دارندگان سهام عدالت سازوکار فروش یا واگذاری آن است؛ اینکه الان قیمت سهام چند است؛ چقدر احتمال تغییر قیمت‌ها وجود دارد؛ صاحبان سهام بهتر است الان بفروشند یا دست نگه دارند.

ندا جعفری- از هفته گذشته فروش سهام عدالت با درخواست دولت و موافقت رهبر انقلاب آزاد شد. در حال کسانی که تمایل دارند، می‌توانند سهام خود را در معرض فروش بگذارند. ارزش این برگه‌ها در ابتدا ۵۰۰ هزار تومان سهام بود که بعد به یک میلیون تومان افزایش یافت. قرار بود که برای گروه‌های کم درآمد، نیمی از قیمت هر سهم تخفیف داده شود و نیمی دیگر نیز به مدت ده سال از محل سود شرکت بازپرداخت شود.

این اقدام البته مشکلاتی هم داشت؛ همچون اینکه شرکت‌هایی که در لیست سهام عدالت قرار دارند، هنوز مشخص نیستند و ساز و کار انتخاب آنها نیز نامشخص است. کارشناسان نیز می‌گویند دستورالعمل مشخص برای آنکه بتوان وضعیت سهام عدالت را بررسی کرد، وجود ندارد.

با توجه به اینکه تجربه قبلی از فروش سهام عدالت وجود ندارد، در حال حاضر مهمترین سوال برای دارندگان سهام عدالت سازوکار فروش یا واگذاری آن است؛ اینکه الان قیمت سهام چند است؛ چقدر احتمال تغییر قیمت‌ها وجود دارد؛ صاحبان سهام بهتر است الان بفروشند یا دست نگه دارند و…

همایون دارابی کارشناس ارشد بورس به سوالات مختلف درباره سهام عدالت پاسخ داده است. او به رویداد۲۴ می‌گوید: در حال حاضر دولت تصمیم گرفته به سهامداران سهام عدالت اجازه دهد تا یکی از دو روشی که در سایت سهام عدالت پیش‌بینی شده برای مدیریت دارایی خود در نظر بگیرند و آن را انتخاب کنند؛ بر پایه این دو راه دارندگان سهام می‌توانند وارد سامانه سهام عدالت شوند و آنجا انتخاب کنند که آیا به صورت مستقیم قصد مدیریت پرتفوی خود را دارند یا مدیریت پرتفوی خود را می‌خواهند به دست شرکت‌های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت بسپارند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه می‌دهد: در حال حاضر سرمایه گذاران سهام عدالت باید وارد سایت سهام عدالت شوند و یکی از این دو گزینه را انتخاب کنند در صورتی که گزینه مدیریت مستقیم را انتخاب کنند در آینده نزدیک از پرتفوی سهام عدالت شرکت‌هایی که در آن وجود دارد به یک نسبتی که هنوز اعلام نشده به پرتفوی سهام این افراد اضافه می‌شود. البته در ابتدا باید دارای کد سهامداری در سیستم معاملاتی بورس باشند تا یک مقداری از سهام شرکت‌های پرتفوی زیرمجموعه سهام عدالت به آن‌ها منتقل شود.

دارابی می‌گوید: در صورتی که گزینه غیرمستقیم و از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی را انتخاب کنند این افراد در آینده از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهامدار این شرکت‌ها خواهند شد و از این طریق راهی تابلو می‌شوند و پذیرفته خواهند شد و می‌توانند راهی خرید و فروش شوند و سهامدار شرکتی می‌شوند که در تابلو دارای نماد است.

قیمت سهام عدالت چند است؟

او در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر سهام عدالت قابل خرید و فروش است یا خیر و ارزش دارایی این سهام چقدر است؟ می گوید: خیر قابل واگذاری و خرید و فروش نیست و این سهام تنها در مرحله نحوه مدیریت دارایی قرار دارد و ارزش هر برگه تقریبا بین ۸ تا ۱۰ میلیون تومان است.

دارابی در پاسخ به این پرسش که چقدر احتمال تغییر این قیمت‌ها وجود دارد؟ می‌گوید: در سهام عدالت تعدادی شرکت بورسی و غیربورسی وجود دارد؛ هر چقدر سهام این شرکت‌ها افزایش پیدا کند سهام عدالت هم با ارزش‌تر خواهد شد البته هر فرد در خصوص این سهام عدالت دارای بدهی هم هست ضمن آنکه میزان تخصیص سهام عدالت در روز اول برای هر فرد کمی متفاوت بوده است.

او می‌گوید: افراد باید وارد سامانه سهام عدالت شوند تا ارزش دارایی‌ها و میزان بدهی‌ها و سودی را که تاکنون دریافت کرده‌اند را  چک کنند اما در حال حاضر امکان خرید و فروش سهام عدالت نیست و تنها باید نحوه مدیریت دارایی انتخاب شود و در صورتی که با سرمایه گذاری در بورس آشنایی دارند و از قبل دارای کد بورسی هستند می‌توانند روش مدیریت مستقیم را برای دارایی خود در سامانه انتخاب کنند، اما در صورتی که با بورس آشنایی ندارند و دارای کد سهامداری نیستند و با ساز و کار بازار آشنا نیستند از روش دوم و شرکت‌های سرمایه گذاری استانی استفاده کنند.

این کارشناس ارشد بورس در پاسخ به این سوال که در این شرایط چطور می‌توان برگه‌های سهام را از دست دلالان مراقبت کرد؟ ادامه می‌دهد: در حال حاضر دلال‌ها نمی‌توانند کار خاصی کنند، زیرا مالک این برگه‌ها خود افراد هستند و معاملاتی که روی سهام انجام شود دارای رسمیت نیست و بعید است کسی بتواند این سهام را بخرد و بهتر است کسی خود را متعهد نکند، زیرا در آینده‌ای نزدیک این سهام با ارزش بالاتری در اختیار افراد خواهد بود. هر چند توصیه اکید این است که این دارایی را افراد نگه دارند، اما به هر حال این دارایی باارزش است و می‌تواند موجب زیان افراد شود.

اگر برگه‌های سهام عدالت را گم کرده باشید، چه باید کرد؟

دارابی در پاسخ به این پرسش که مدت زیادی از ارائه سهام عدالت گذشته ممکن است برخی کاغذ‌های سهام عدالت خود را گم کرده باشند این افراد در حال حاضر باید چگونه اقدام کنند؟ می‌گوید: زمانی که افراد وارد سامانه سهام عدالت شوند با دادن کدملی و شماره شناسنامه خود می‌توانند گزارش سهام عدالت خود را دریافت کنند و در مورد برگه‌ها باید به سازمان خصوصی و سامانه سهام عدالت مراجعه کنند یا به صورت تلفنی اطلاعات لازم را دریافت کنند. اما در حال حاضر نیازی به برگه نیست و تنها می‌توانند وارد سامانه شوند و  میزان دارایی خود را چک کنند و نحوه مدیریت خود را انتخاب کنند.

به گزارش رویداد۲۴ اگر سهامداران سهام عدالت صرفاً مایل به انتخاب روش آزاد سازی بصورت مستقیم باشند، می‌توانند به سامانه الکترونیکی سهام عدالت مراجعه کنند؛ اما اگر سهامداران مایل به استفاده از روش غیرمستقیم برای آزادسازی سهام عدالت خود هستند، نیازی به مراجعه به سامانه الکترونیکی سهام عدالت نخواهند داشت؛ چراکه این روش به‌صورت پیش فرض، برای سهامداران در نظر گرفته شده است.

طبق آخرین به روز رسانی این سامانه، اگر سهامداران سهام عدالت شماره تلفن همراهی که در گذشته در سامانه سهام عدالت (در هنگام ثبت شماره شبا بانکی) ثبت کرده‌اند را نیز فراموش کرده‌اند، هم‌اکنون می‌توانند وارد سامانه شده و شماره تماس جدید خود را بدون نیاز به شماره قبلی، به منظور انتخاب روش آزاد سازی بصورت مستقیم، ثبت کنند.

صاحبان سهام عدالت که کد بورسی ندارند، در صورتیکه «روش آزاد سازی مستقیم» را انتخاب کرده باشند، می‌بایست متعاقباً نسبت به ثبت نام در «سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان (سجام)» با نشانی اینترنتی www.sejam.ir و مطابق با دستورالعمل و فرآیندهای مربوطه نسبت به دریافت کد سجام اقدام کنند.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close