اخبار لرستانویژه ها

آفت به جان ۲۰ هزار هکتار از جنگل‌های بلوط لرستان افتاد

بخش عمده‌ای از جنگل‌های بلوط لرستان در مناطق صعب العبور قرار دارند، استفاده از بالگرد برای انجام محلول پاشی هوایی در این رابطه ضروری است که در این رابطه نیز حدود ۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

روزهای بروجرد- مدیرکل منابع طبیعی لرستان از هجوم آفت جوانه‌خوار به جنگل‌های بلوط این استان خبر داد و گفت: در این رابطه چهار کانون بحران در لرستان شناسایی شده است.

به گزارش مهر، شیرزاد نجفی در جمع خبرنگاران با اشاره به حمله آفت جوانه خوار به جنگل‌های بلوط لرستان، اظهار داشت: با توجه به تحقیقات میدانی انجام شده توسط کارشناسان مرکز تحقیقات، متأسفانه حدود ۱۸ نوع آفت جوانه خوار بلوط، جنگل‌های استان را مورد هجوم قرار داده است.

هجوم آفت جوانه خوار به ۲۰ هزار هکتار از جنگل‌های بلوط

وی با بیان اینکه با توجه به حمله آفت برگ خوار بلوط به جنگل‌های بخش پاپی سپیددشت، محلول پاشی در جنگل‌های منطقه «کومان» و «دره اناران» شروع شده است، عنوان کرد: چهار کانون بحران در این رابطه در سطح استان شناسایی شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان با بیان اینکه کانون‌های بحران مربوط به شهرستان‌های خرم آباد، دورود، چگنی و سلسله هستند، افزود: بر اساس تحقیقات صورت گرفته حدود ۲۰ هزار هکتار از جنگل‌های بلوط استان درگیر این آفت جوانه خوار شده‌اند.

وی، گفت: بخش عمده‌ای از جنگل‌های بلوط لرستان در مناطق صعب العبور قرار دارند، استفاده از بالگرد برای انجام محلول پاشی هوایی در این رابطه ضروری است که در این رابطه نیز حدود ۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

مدیرکل منابع طبیعی لرستان با اشاره به اینکه محلول پاشی با استفاده از تراکتور در حدود ۳۰۰ هکتار در کانون شیوع این آفت شروع شده است، بیان داشت: با توجه به وسعت جنگل‌های بلوط در استان و صعب العبور بودن برخی از مناطق و محدود بودن نیروی انسانی، فقط نقاط آلوده به آفت جوانه خوار بلوط سمپاشی خواهد شد.

جنگل‌های بلوط از رمق افتادند

بنابر این گزارش، استان لرستان به عنوان بام طبیعت ایران میزبان یکی از غنی‌ترین رویشگاه‌های اصلی گونه منحصر به فرد بلوط در غرب کشور است که از لحاظ وسعت جنگل بعد از استان‌های فارس و خراسان جنوبی در رده سوم کشور قرار گرفته است.

همچنین جنگل‌های استان لرستان در بین استان‌های زاگرس نشین بعد از استان فارس در رده دوم قرار دارد.

در سال‌های اخیر جنگل‌های زاگرس تهدیدات بسیاری را تجربه کرده و در این بین بخش عظیمی از وسعت این جنگل‌های ارزشمند از دست رفته‌اند. استان لرستان نیز از گزند آسیب‌ها در امان نمانده و متأسفانه تخریب‌های خرد و کلان، آتش سوزی‌ها، آفات و بیماری‌های بسیاری را تجربه کرده است.

اگر امروز جنگل‌های استان لرستان و کل رویشگاه جنگلی زاگرس با تخریب‌ها و تهدیدات بی شماری دست و پنجه نرم می‌کنند، حاصل یک مجموعه از عوامل مختلف است. مجموعه‌ای که امروز فشارهای زیادی را بر روی جنگل‌های لرستان وارد ساخته است.

جنگل‌های بلوط استان لرستان در قلب منطقه زاگرس قرار گرفته‌اند و به اعتقاد کارشناسان به خطر افتادن آنها می‌تواند تأثیرات بسیار پیچیده‌ای بر روی کل اکوسیستم ناحیه زاگرس در پی داشته باشد، کارشناسان محیط زیست معتقدند که حفظ جنگل‌ها در هر منطقه می‌تواند به حفظ منابع آبی همان منطقه و حتی تأمین آب سایر مناطق منجر شود.

تگ ها

مقالات مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این مطلب هم پیشنهاد میشود

Close
Close